ابوالقاسم سحاب در۱۹ فروردین سال ۱۲۶۶ ش در یکی از روستاهای تفرش متولد شد.

 در سال ۱۲۹۰ انتقال به تهران و معاشرت با فرهیختگان از جمله دهخدا ، پروفسور حسابی و محیط طباطبایی موجب شکوفایی بیشتر او شد. وی به زبان‌های عربی، فرانسه، انگلیسی و آلمانی آشنایی داشت و در اواخر عمر به یادگیری زبان روسی پرداخت. از آثار او ترجمه‌های مقالات و کتب از زبان‌های مختلف و بیش از ۷۲عنوان کتاب به ویژه کتبی درباره زندگینامه ائمه ( ع ) را می‌توان نام برد. وی در ۲۱دی‌ماه ۱۳۳۵ ش فوت کرد و پیکرش را در صحن حرم حضرت معصومه ( س ) به خاک سپردند. از جمله کارهای بزرگ وی تأسیس مؤسسه جفرافیایی و کارتوگرافی سحاب است.

درگذشت نظریه‌پرداز سلولی

تئودور شوان، زیست‌شناس آلمانی در 7 دسامبر سال 1810م به دنیا آمد. او در نظریه سلولی امروزی نقش مهمی دارد. وی برای نخستین بار سلول‌های شوان را شناسایی کرد. سلول‌های شوان، از سلول‌های دستگاه عصبی هستند که رشته‌های عصبی سیستم عصبی محیطی را می‌پوشانند. تئودور شوان در 11ژانویه سال 1883م درگذشت.

قیام پوگاچف در روسیه

یملیان پوگاچف، افسر ارتش روسیه در نیمه دوم قرن هجدهم بود. وی پس از چندی مورد توجه کاترین امپراتریس روسیه قرارگرفت. در جریان یک ماموریت، با مشاهده وضعیت بد زندگانی سرف‌ها، ارتش را ترک و به حمایت از آنان دست به قیام زد. سرف‌ها کشاورزانی بودند که با مشقت‌روی زمین‌های کشاورزی کار می‌کردند و به‌همراه زمین‌های زراعی خرید و فروش می‌شدند. او در اندک مدتی هواداران فراوان به‌دست آورد و بسیاری از دژهای نظامی منطقه ولگاودن را تصرف کرد. نزدیک بود قیام او سراسری شود که تزار برای سر او ۲۸هزار روبل طلا جایزه تعیین کرد. این پول سبب شد که اطرافیانش به او خیانت کرده ، او را در خواب دستگیر کنند و به عوامل تزار تحویل دهند. او در یازدهم ژانویه سال ۱۷۷۵م در مسکو اعدام شد.

کشته شدن یزدگرد و انقراض سلسله ساسانی

بعد از شکست از سپاه اسلام، یزدگرد پادشاه ساسانی رو به هزیمت نهاد و از ری به اصفهان و از آنجا به کرمان و پس از نیشابور به طوس رفت ولی فرماندار منصوب او مایل نبود او را پناه دهد. او ناچار به مرو رفت. مرزبان مرو که می خواست از تبعات پذیرفتن یزدگرد خلاص شود ، سرکرده طوایف طخارستان را به گرفتن یزدگرد تشویق کرد. شاه گریخت و به آسیابی پناه برد. اما آسیابان یزدگرد را به قتل رساند. با مرگ یزدگرد سلسله ساسانی در ایران منقرض شد. مرگ او را 11 ژانویه سال 652 م ذکر کرده اند.

مرگ ادموند هیلاری

سر ادموند هیلاری، کوهنورد ، کاشف و نیکوکار نیوزلندی در 20 جولای سال 1919م متولد شد. او به همراه تنزینگ نورگی نپالی ، نخستین انسان‌هایی بودند که به قله اورست صعود کردند. هیلاری زنبورداری نیوزلندی بود که بعدها از سوی ملکه انگلیس به دریافت لقب سر یا شوالیه مفتخر شد. فاتح قله‌اورست، سر ادموند هیلاری در سن ۸۷ سالگی2سال پیش از حرکتش برای بازدید مجدد به قطب جنوب بازگشت. او در 11 ژانویه سال 2008 م در بیمارستان شهرداری آوکلند درگذشت.

کد خبر 125388

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز