استاد حوزه علمیه و مدرس اخلاق آیت‌الله مجتهدی، در 9مهرماه سال 1302 در تهران به دنیا آمد. وی در خاندانی متدین پرورش یافت.

mojtahedi

در سن ۱۹ سالگی به کسوت روحانیت درآمد و سال‌ها با سختی، در لباس روحانیت به تحصیل علم پرداخت. او با تلاش تجار و مردم، توانست حوزه علمیه‌ای را که در کوچه مسجدآقا واقع است تأسیس کند. در این حوزه هر سال مراسم عمامه‌گذاری با حضور احمد مجتهدی تهرانی برگزار می‌شد. ایشان که در سال‌های آخر عمر از مشکلات تنفسی و قلبی رنج می‌برد در23 دی‌ماه سال 1386شمسی در سن ۸۵ سالگی در تهران درگذشت.

درگذشت سید جعفر شهیدی

استاد شهیدی، رئیس مؤسسه لغتنامه دهخدا و مرکز بین‌المللی آموزش زبان فارسی و از پژوهشگران برجسته زبان و ادبیات فارسی، فقه و تاریخ اسلام در سال 1297خورشیدی در بروجرد به دنیا آمد. او از شاگردان برجسته دهخدا و فروزانفر در دانشگاه تهران بود و در حوزه علمیه قم و نجف زیر نظر علامه طباطبایی و آیت‌الله خویی تحصیل کرد. دکتر شهیدی در سال ۱۳۷۴ منزل مسکونی‌‌اش را به شهرداری نارمک واگذار کرد و این خانه در همان سال به کتابخانه عمومی دکتر شهیدی تبدیل شد. در سال 85 شمسی برای نگارش کتاب تاریخ تحلیلی اسلام برنده جایزه کتاب سال ایران شد. وی در 23‌دی‌ماه سال 1386 به دیار باقی پر کشید.

مرگ قاتل سریالی انگلیس

دکتر هارولدفردریک شیپمن در 14 ژانویه 1946 میلادی در ناتینگهام به دنیا آمد. این قاتل سریالی انگلیسی در دوران زندگی خود بیش از 250 نفر را کشت. اکثر کشته ‌شدگان بیماران او بودند. ناپلئون، دکتر قاتل و دکتر مرگ از القاب او بود. او در 13ژانویه سال 2004 میلادی درز ندان با حلق آویز کردن خود، به زندگی‌اش پایان داد.

عملیات کربلای 6

در 23‌دی‌ماه سال1365ش عملیات کربلای6 با رمز یا فاطمه‌الزهرا(س) در شمال سومار آغاز شد. این عملیات را نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران به منظور آزادسازی ارتفاعات شمال سومار انجام داد. شمار کشته‌شدگان و مجروحان دشمن در عملیات کربلای6 بیش از 3هزار تن ذکر شد.

مبارز صلح‌طلب

جورج فاکس، صلح‏طلب انگلیسی، در جولای سال 1624میلادی در انگلستان به‌دنیا آمد و از کودکی به کار پرداخت. اما در 19سالگی در جست‌وجوی حقیقت، سر به‌بیابان نهاد و پس از 4سال تفکر، به اعتقاد خودش، چاره ناخوشی‏های جهان را کشف کرد؛ نخست آنکه ملل مسیحی از معنای واقعی تعلیمات مسیح(ع) بویی نبرده‏اند. دوم آن‏ که شبانانِ اجتماع، ستمکارتر از آن هستند که باید باشند. سوم آنکه خون‏ریزی بشریت را به نابودی می‏کشاند. بیشتر عمر فاکس به وعظ یا در زندان گذشت. جورج ‏فاکس پس از سال‏ها مبارزه برای صلح جهانی سرانجام در 13 ژانویه 1691میلادی در سن 67 سالگی درگذشت.

مرگ مخترع رادیو به زعم روس‌ها

الکساندر استپانوویچ پاپوف، دانشمند برجسته روس، 7ماه می سال 1895 میلادی نخستین گیرنده رادیویی ساخته خود را به معرض نمایش گذاشت. او 16مارس 1859 میلادی متولد و 13 ژانویه 1906میلادی از دنیا رفت. این پروفسور فیزیک و الکتروتکنیک، یکی از مخترعان رادیو در جهان است. در روسیه پاپوف را مخترع رادیو می‌دانند. این تنها کاندیدای این لقب نیست، در آمریکا نیکلا تسلا و در فرانسه ادوارد برانلی مخترع رادیو شناخته می‌شوند، ولی مارکونی به‌عنوان سازنده رادیو در جهان شهرت دارد.

کد خبر 125593

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز