چهارشنبه ۲۹ دی ۱۳۸۹ - ۰۵:۵۶
۰ نفر

آیت‌الله خوانساری مرجع معظم که پیوسته در حوزه‌های علمیه، مقام رفیع و بلندی داشت و عمر شریف خود را در راه تدریس و تربیت و علم و عمل به پایان رسانده حق بزرگی بر حوزه‌ها دارد.

کتاب- تاریخ

هنگامی که حضرت امام وارد ایران شدند، آیت‌ الله خوانساری با کهولت سن - حدود 90 سال- در مدرسه علوی به دیدارامام آمد . ایشا ن یک هفته زودتر، اطرافیان را از وفات خود آگاه ساخت و سربر بالین نهاد تا اینکه بعد از یک عمر تلاش، در عرصه‌های گوناگون اخلاقی، معنوی، سیاسی و اجتماعی در نخستین ساعات بامداد روز شنبه 63/10/29 ندای حق را لبیک گفت . با احترام و استقبال مردمی پیکر مطهرش را به قم آوردند و بعد از تشییعی بی‌نظیر، در کنار مرقد مطهر حضرت فاطمه معصومه(س)
به خاک سپرده شد.

تظاهرات اربعین، نمایش قدرت امت مسلمان

ژنرال آمریکایی، هایزر، سران ارتش را راهنمایی می‌کند که چگونه بختیار را در آن اوضاع سخت حمایت کنند. مجلسین سنا و شورا به بختیار رأی اعتماد داده‌اند. اما در هیچ نقطه کشور زمینه مساعد نیست. در 29 دی‌ماه سال 1357 مصادف با اربعین حسینی امام پیامی می‌دهد که متضمن دستورالعمل‌هایی است و راهپیمایی این روز، عظمت نیروی ملت را به معرض نمایش می‌گذارد. فریاد‌ الله‌اکبر لرزه بر اندام طاغوتیان می‌اندازد. زن‌ها و کودکان در این راهپیمایی بخش عظیمی را تشکیل می‌دهند. آنچه به چشم می‌خورد صفوف مصمم انسان‌های به‌پاخاسته است که می‌روند تا سرنوشت خود را به دست گیرند. تصویر امام‌خمینی در اندازه‌های مختلف، گاهی به طول 3متر در دست تظاهرکنندگان است. جمعیت از میدان امام حسین تا میدان آزادی موج می‌زند. پایداری پیامبرگونه امام و خروش سهمگین میلیون‌ها انسان نوید پیروزی می‌ داد .

تولد واضع اصطلاح جامعه شناسی

اگوست کنت به‌عنوان بنیانگذار جامعه‌شناسی نوین شناخته می‌شود. تابلوی علوم، سیر تکامل ذهنی بشر و توجه به جنبه‌های پویا و ایستای جامعه از اندیشه‌های برجسته اوست. کنت با اعتقاد راسخ به فلسفه اثبات‌‌گرایی معتقد بود باید برای علوم انسانی نیز حیثیتی مشابه علوم تجربی قائل شد، به این معنی که علوم ‌انسانی نیز باید از ابزار پژوهش تجربی استفاده کنند. کنت بر این باور بود که جوامع انسانی از 3مرحله الهی، فلسفی و علمی عبور کرده‌اند . کنت در 19 ژانویه سال 1798 زاده و در 5سپتامبر 1875 درگذشت .

تولد میرزا عبدالرحیم خان‌خانان

خان ‌‌خانان از وزیران صاحب قدرت و از شاعران دربار گورکانیان هند در زمان جلال‌الدین اکبر شاه و جهانگیر شاه در 14 صفر 964 قمری متولد شد. شهرت او بیشتر برای‌سرایش دوبیتی ‌ های زیبای هندی و کتاب‌هایی در زمینه علم هیأت است. معروفیت او در ایران بیشتر از آن بابت است که او از بزرگ‌ترین حامیان و مشوقین هنرمندان ایرانی و شاعران پارسی‌گوی در سرزمین هندوستان به شمار می رفت. همچنین او یکی از 9 وزیر اصلی دربار اکبر و ناپسری او بود . روستای خان خانان در منطقه نوانشهرپنجاب توسط او بنیان گذاشته شد . وی به عربی، فارسی، ترکی، سانسکریت و هندی شعر می سرود و در شعر رحیم و رحیمی تخلص می‌کرد .

توطئه علیه ناپلئون

در 19 ژانویه سال 1804 میلادی یکی از بزرگ‌ترین توطئه‌های تاریخ فرانسه که علیه جان و حکومت ناپلئون بناپارت، کنسول دائمی فرانسه صورت گرفته بود کشف شد و اعضای آن دستگیر شدند. این توطئه بزرگ که در تاریخ از آن به‌نام توطئه کادووال یادشده است به رهبری ژرژ کادووال رهبر شورشیان وانده و عضویت دوک دانگین و مارشال مورو به نفع مارشال مورو ترتیب داده شده بود.

کد خبر 126066

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز