دوشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۸۹ - ۰۶:۰۹
۰ نفر

رژیم فاسد پهلوی به منظور ارعاب ملت مسلمان و انقلابی، آخرین رژه نیروهای مسلح را در 11 بهمن 57 در خیابان‌های تهران انجام داد.

این رژه با تمسخر مردم مسلمان مواجه شد و بسیاری از افراد نظامی پنهان از چشم فرماندهان خود با ملت دست اتحاد و همبستگی دادند و مخالفت خود را با رژیم منحط ستم‌شاهی اعلام کردند. در همین روز بسیاری از اتباع خارجی از جمله آمریکایی ها و انگلیسی‌ها به کشورشان بازگشتند. در این اثنا خبرگزاری‌هایی اعلام کردند که حضرت امام(ره) ساعت 33دقیقه بامداد به وقت تهران با یک فروند جمبوجت به سوی ایران پرواز خواهند کرد و بین ساعت 9 تا 9:30صبح به تهران خواهند رسید. در پی اعلام این خبر میلیون‌ها نفر، از شهرستان‌ها برای استقبال از امام وارد تهران شدند.

پایان قیام جنگلی‌ها به زعم دولت وقت

در یازدهم بهمن سال 1300 شمسی رسما از سوی دولت وقت، قیام جنگلی‌ها پایان یافته اعلام شد. در سال 1299 روس‌ها رفتار خود را به طریق مزورانه‌ای تغییر دادند. حکومت جمهوری در گیلان شکل گرفت اما برخی از عناصر کمونیست چون احسان‌الله خان دوستدار و خالوقربان پست‌های کلیدی را از آن خود کردند. در این مرحله بود که سیاست تهی‌کردن نهضت جنگل از سوی روس‌ها نمود بیشتری یافت. قوای رضاخان از تفرق حاصله میان نیروهای جنگل سود برده و به حمله علیه جنگلی‌ها پرداختند. بسیاری از قوای متفرق جنگل که تحت فشار شدید قرار داشتند به اردوی دولت تسلیم شدند. خالوقربان خود را سریعا به رضاخان تسلیم کرد و به درجه سرهنگی رسید. بعد از آن بخش باقیمانده و وفادار به میرزا به اعماق جنگل رفتند. میرزا نیز پس از مدتی به‌دلیل سرمای بسیار و زیر برف و بوران در کوه‌های گیلوا جان‌به‌جان آفرین تسلیم کرد.

تأسیس کمپانی هند شرقی

ملکه الیزابت اول در 31 ژانویه سال 1599 میلادی، فرمان ایجاد کمپانی هند شرقی را صادر کرد. تجارت شرق و به‌ویژه ابریشم چین و ادویه هند یکی از پرسود‌ترین شیوه‌های داد‌و‌ستد در جهان مخصوصا اروپا بود. مقررات گمرکی خاص و عوارض سنگین حمل‌ونقل موجب بالا رفتن هزینه مبادلات بازرگانی برای اروپاییان شد. لذا از این پس اروپاییان در جست‌وجوی راه دریایی شرق برآمدند. نخستین گروه استعمارگران اروپایی که قدم به خاک هند نهادند، پرتغالی‌ها و اسپانیایی‌ها بودند و پس از آن انگلیسی‌ها و فرانسویان با تأسیس شرکت‌هایی به نام کمپانی هند شرقی وارد هند شدند.

توطئه باروت

گای فاکس، سرباز انگلیسی‌‌ای بود که در اقدام سال 1605 میلادی ، معروف به توطئه باروت برای منفجر کردن پارلمان و کشتن شاه جیمز ‌یکم به تلافی آزار کاتولیک‌ ‌های انگلستان شرکت داشت. در همین دوران رابرت کیتسبی، عامل اصلی توطئه باروت و همدستانش به این نتیجه رسیده بودند که برای پیشبرد نقشه‌شان به فردی نظامی که به سادگی شناسایی نشود، نیاز دارند. با این حال نقشه آنها پیش از انفجار باروت‌ها لو رفت و گای فاکس دستگیر شد. او را زندانی و آن‌قدر شکنجه کردند تا نام همدستانش را اعتراف کرد. آنان از سوی هیأتی ویژه محاکمه و محکوم به مرگ شده و چند روز بعد در ۳۱ژانویه همان سال مقابل ساختمان پارلمان اعدام شدند.

کد خبر 126966

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز