در پی اعلام همبستگی گروهی از همافران و پرسنل نیروی هوایی با انقلاب اسلامی و بیعت با حضرت امام، مزدوران گارد شاهنشاهی در شامگاه 20بهمن به یکی از پادگان‏های نیروی هوایی در تهران حمله‏ور شدند.

همافر - انقلاب اسلامی

 به محض انتشار این خبر، مردم مسلمان از همه نقاط تهران برای یاری رساندن به پرسنل نیروی هوایی که در حال مقاومت بودند، به طرف پادگان نیروی هوایی شتافتند. مردم انقلابی که سلاح‏های ابتدایی و ناچیزی در اختیار داشتند با رشادت‏های خود، حمله مزدوران رژیم شاه را با شکست مواجه کردند و به این ترتیب، مرحله نهایی مبارزه مردم برای براندازی رژیم شاهنشاهی در ایران آغاز شد.

آغاز عملیات والفجر 8

عملیات والفجر8 در روز 20بهمن ماه1364 آغاز شد. نیروهایی که ماه‌ها منتظر چنین شبی بودند، با شنیدن رمز عملیات هجوم گسترده خود را آغاز کردند. با آغاز عملیات، لشکرها و تیپ‌های نیروی زمینی سپاه پاسداران با پشتیبانی آتش توپخانه ارتش مبادرت به شکست خط دشمن کردند. عراقی‌ها که غافلگیر شده بودند، بی‌هیچ مقاومتی پا به فرار گذاشتند. یکی دو ساعت پس از درگیری، شنود بی‌سیم دشمن حکایت از اوضاع نابسامان و به هم ریخته خطوط دفاعی عراق داشت. هر یک از فرماندهان عراقی نسبت به منطقه تحت‌الحفظ خود سلب مسئولیت کرده و یکسره از رده‌های بالای خود درخواست کمک می‌کردند. رزمندگان اسلام پس از تصرف کامل فاو در محورهای بصره، امالقصر و «البحار» به پیشروی ادامه دادند تا ارتش عراق را هر چه بیشتر از شهر فاو دور نگه‌دارند.

در گذشت پدر علم تشریح

آندره وزالیوس، طبیب و جراح معروف بلژیکی در 31سپتامبر 1514 میلادی متولد شد. وی که پدر علم تشریح لقب یافته است، از طرف کلیسا به جرم تشریح جسد آدمی، محکوم به مرگ شد ولی بعد با یک درجه تخفیف او را محکوم کردند که پیاده به زیارت بیت‌المقدس برود و در بازگشت از این سفر بود که در 9 فوریه سال 1564 میلادی در 50 سالگی درگذشت .

واگذاری امتیاز ایجاد راه‌آهن خوزستان

در20 بهمن سال ۱۲۹۱ شمسی امتیاز ایجاد راه‌آهن و استخراج معادن در خوزستان به انگلستان واگذار شد. البته با آغاز جنگ جهانی اول این امتیازات نادیده گرفته شد. امتیازها در دوره قاجار به‌عنوان یک معضل اجتماعی و اقتصادی رخ می‌نمود. شاهان قاجار که به علت خوشگذرانی‌های مقطعی و دائم خود ناشی از سفرهای مختلف به ممالک اروپایی خزانه کشوری را دچار فقر مالی می‌کردند به منظور تأمین پشتوانه مالی برای خزانه، هر یک از مناطق کشور را به ثمن‌بخس در اختیار بیگانگان قرار می‌دادند.

تصرف شهر خارکوف

در نهم فوریه سال 1943 میلادی شهر صنعتی خارکوف به تصرف ارتش سرخ شوروی درآمد و بیش از 200 هزار سرباز و افسر آلمانی در جریان تصرف خارکوف و دفاع از آن در برابر روس‌ها کشته شدند. خارکوف که قبل از کیف پایتخت سرزمین اوکراین بود در مغرب روسیه واقع شده و مرکز ساخت تراکتور و لکوموتیو و سایر ماشین‌های کشاورزی است. تصرف خارکوف یک روز بعد از فتح روستوف انجام شد.

پایان نبرد گوادالاکانل

در 9 فوریه سال ۱۹۴۳ میلادی و در طول جنگ جهانی دوم نبرد گوادالاکانل با پیروزی علیه نیروهای ژاپنی پایان یافت. این جنگ از آگوست سال گذشته میان نیروهای متفقین و متحدین آغاز شده بود و در دریا ادامه داشت. سرانجام با مداخله آمریکا جنگ به نفع متفقین پایان یافت.

کد خبر 127687

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز