شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۸۹ - ۰۶:۲۶
۰ نفر

سید علی قاضی طباطبایی معروف به علامه قاضی در 9اردیبهشت سال 1245 در تبریز به دنیا آمد.

او از شاگردان میرزا محمد حسن شیرازی بود و سمت استادی بر علامه طباطبایی داشت. او در سن 27 سالگی به درجه اجتهاد نایل شد. علامه قاضی در لغت عرب بی‌نظیر بود و شعر عربی را چنان می‌سرود که اعراب تشخیص نمی‌دادند، سراینده غیرعرب است. در تفسیر قران و معانی مهارت داشت و علامه طباطبایی سبک تفسیر آیه به آیه را از ایشان آموخته است. این منبع معلومات الهی سرانجام در 16 بهمن سال 1325 وفات کرد و در وادی‌السلام به خاک سپرده شد.

فیلسوف رومی خودکشی کرد تا شاهد دیکتاتوری نباشد

کاتو (مارکوس پورکیوس) فیلسوف، نویسنده و سیاستمدار نامدار روم، پنجم فوریه سال 45 پیش از میلاد در شمال آفریقا خودکشی کرد تا شاهد دیکتاتوری سزار و مرگ جمهوری و حکومت انتخابی نباشد که پدربزرگش (مارکوس پورکیوسکاتو اندیشمند معروف) ضوابط و قواعد آن را تنظیم کرده بود . کاتو در رساله خود «خردفردی و خردگروهی» نوشته است : 3عامل است که موجب ارضای خاطر یک فرد می‌شود و این 3عامل عبارت‌اند از: جرات، صداقت و ساده زیستن.
وی در همین کتاب فساد دولتی و ارتشاء را بذر انحطاط یک جامعه خوانده و نوشته است که تردید دارد دست‌اندرکاران فساد دولتی به جامعه (مردم و وطن) علاقه داشته باشند و پیش از ارتکاب فساد یک لحظه به سلامت کشور و آینده آن اندیشه کنند.

کشف کشور سیرالئون

سرزمین سیرالئون در غرب قاره آفریقا در پنجم فوریه سال 1460میلادی توسط تنی چند از ماجراجویان پرتغالی کشف شد. نخستین مهاجران اروپایی نیز در سال 1462میلادی در این نقطه وارد شدند. در قرن شانزدهم میلادی، کاشفین انگلیسی به تسخیر سیرالئون پرداختند و به‌تدریج بر تمام سواحل این سرزمین مسلط شدند. سواحل سیرالئون تا اواسط قرن هجدهم، مرکز تجارت برده بود و انگلستان در سال 1808میلادی این کشور را به‌طور رسمی به‌عنوان مستعمره خود اعلام کرد. با این حال بومیان سیرالئون از اوایل قرن بیستم شورش‏هایی را علیه انگلستان برپا کردند و پس از اعطای استقلال داخلی آن در سال 1951میلادی، استقلال کامل سیرالئون در سال 1961میلادی به رسمیت شناخته شد.

مرگ مبدع تاکتیک‌های کالباسی

ماتیاش راکوشی ، سیاستمدار مجاری که به مدت 8 سال با دیدگاه استالینی بر مجارستان حکم راند ، در تاریخ 14 مارس 1892 میلادی در آدا ( صربستان کنونی ) به دنیا آمد . او در جنگ جهانی اول در ارتش اتریش - مجارستان جنگید و نهایتا در جبهه شرق دستگیر شد . او درسال 1924 به مجارستان بازگشت و در دولت بلاکون شرکت کرد . او پس از سقوط این دولت به شوروی گریخت و از رهبران کمینترن شد و با ارتش سرخ به مجارستان بازگشت . او برده وار در خدمت حزب کمونیست شوروی بود . راکوشی خود را بهترین هوادار مجار استالین می‌خواند. او مبدع اصطلاح تاکتیک‌های کالباسی است ؛ یعنی حذف لایه لایه دشمنان (همچون بریدن لایه لایه کالباس ). سرانجام راکوشی در 5 فوریه سال 1971 میلادی درگذشت .

کد خبر 127335

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز