پنجشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۸۹ - ۰۵:۱۳
۰ نفر

میلیون‌ها تن از مردم مسلمان برای تأیید حکم حضرت امام‌خمینی (ره) در انتخاب نخستین دولت جمهوری اسلامی ایران راهپیمایی باشکوهی برگزار کردند.

انقلاب اسلامی

در همین حال هزاران تن از کارکنان نیروی هوایی به مردم پیوستند و دولت بختیار از بیم نابودی اعلام کرد:«امروز از ساعت 16:30 بعدازظهر تا 5بامداد حکومت نظامی برقرار خواهد بود. حضرت امام خمینی (ره) طی اعلامیه‌ای از مردم خواستند که در خیابان‌ها بمانند و به حکومت نظامی اعتنایی نکنند. ایشان حکومت نظامی را خدعه و خلاف شرع دانستند. در همین روز لشکر گارد شاهنشاهی به پادگان نیروی هوایی حمله کرد . مردم مسلمان و انقلابی به یاری انقلابیون داخل پادگان شتافتند و بدین ترتیب جنگ مسلحانه در تهران آغاز شد.

توطئه کودتا

در 21 بهمن و ساعات پایانی عمر حکومت پهلوی، سپهبد رحیمی، فرماندار نظامی تهران، طی دستورالعملی به یگان‏های تابعه خود، از آنها خواست تا تمامی رهبران نهضت اسلامی را دستگیر و با هواپیما به یکی از جزایر منتقل کنند. به همراه این دستورالعمل، اسامی 300 الی 400 نفر که باید بازداشت یا ترور شوند آمده بود که نام حضرت امام خمینی(ره) و آیت‏الله طالقانی در رأس آن به چشم می‏خورد. همچنین تصرف برخی پادگان‏های مستقر در تهران نیز در این دستورالعمل عنوان شد. اما سنگربندی خیابان‏ها توسط مردم انقلابی، حرکت تانک‏ها را ناممکن ساخت و این کودتا با شکست مواجه شد.

تصویب لایحه انحلال ساواک

درواپسین روزهای عمر رژیم پهلوی، بختیار آخرین تلاش‌های خود را برای بقای رژیم و دولت غیرقانونی خود انجام داد و در 4 بهمن 57 با ارائه لایحه‌هایی به مجلس سنا برای انحلال سازمان امنیتی مخوف شاه به نام ساواک و محاکمه وزیران غارتگر بیت‏المال، تلویحاً به‌وجود حکومت ترس و وحشت و فساد گسترده در رژیم شاه، اعتراف کرد. هدف بختیار از طرح و ارائه این لایحه، کاستن از خشم مردم نسبت به رژیم در این زمان و عوام‏فریبی بود که ناکام ماند. این لایحه سرانجام در 21بهمن به تصویب رسید و به عمر سیاه ساواک در ساعات پایانی حیات رژیم پهلوی پایان داد.

ترور محمد مسعود

محمد مسعود، روزنامه نگار و رمان نویس ایرانی و مدیر روزنامه مردامروز بود. وی زبان تلخی برای انتقاد داشت و همین امر باعث شد که مدت‌ها روزنامه وی توقیف شود و مورد پیگرد قانونی قرار گیرد. وی در روزنامه مرد امروز مورخه ۲۵مرداد ۱۳۲۶ در مقاله اعتراض‌آمیزی برای اعدام احمد قوام (قوام السلطنه) یک میلیون ریال جایزه تعیین کرده بود. او سرانجام در 21 بهمن همان سال در خیابان اکباتان هنگام خروج از چاپخانه به ضرب گلوله کشته شد . قتل او را به دربار و حزب توده نسبت می‌ دهند.

اعدام در اتاق گاز

در10 فوریه سال 1924میلادی برای نخستین بار در آمریکا برای اعدام یک مجرم از اتاق گاز استفاده شد. این مجرم، جانی‌جی بود که در زندان شهر کارسون سیتی در اتاق گاز قرار گرفت و پس از رها شدن گاز سمی ظرف 6دقیقه جان سپرد. مدت‌ها بود که اعدام با دار در جامعه آمریکا مورد انتقاد قرار گرفته بود. این طریقه اعدام بعدا جای خود را به صندلی برقی داد که مرگ با آن سریع‌تر صورت می‌گرفت. در دهه 1980 این طریقه هم ترک شد و اعدام در آمریکا اینک با تزریق داروی سمی صورت می‌گیرد.

جان ویلیام واترهاوس

واتر هاوس در 6آوریل سال1849میلادی در رم متولد شد. او در 5سالگی همراه با خانواده‌اش به لندن رفت و نگارگری را نزد پدرش که نقاش بود آموخت. در سال1870به فرهنگستان شاهانه راه یافت. او نخستین آثار خود را با سبک کلاسیک شروع کرد. سپس به‌عنوان عضو دائم فرهنگستان انتخاب شد و هرساله تابلوهای خود را در نمایشگاه به نمایش می‌گذاشت. اکثر آثار او از اسطوره‌ها و تراژدی‌های معروف الهام گرفته بودند و به همین علت بسیار مورد توجه قرار گرفت. واتر هاوس در 10فوریه سال 1917به‌علت ابتلا به سرطان درگذشت.

کد خبر 127775

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز