دهم بهمن ماه سال 1335‌ شمسی مجلس سنا با لایحه تأسیس ساواک موافقت کرد.

  ساواک با همکاری مشترک موساد و سیا در ایران شکل گرفت و هدف از آن تأسیس یک نیروی پلیس مخفی در ایران بود. کارشناسان سیا و سپس موساد در ایران به‌طور فعال به آموزش متدهای خبرچینی و جمع‌آوری اطلاعات مربوط به مخالفان رژیم شاه، به اعضای ساواک می‌پرداختند. وظیفه اصلی این سازمان شناسایی و نابود کردن تمامی کسانی بود که به‌نحوی با دیکتاتوری شاه به مخالفت برمی‌خاستند و طبق منابع موثق غربی، ساواک برای این منظور از هر ابزاری از جمله شکنجه ‌ های وحشیانه استفاده می‌کرد. طبق گفته یک کارشناس سابق سازمان اطلاعاتی آمریکا، با نام جسی‌جِی لیف، تکنیک‌های شکنجه توسط سیا به اعضای ساواک تعلیم داده می‌شد. پس از پیروزی انقلاب یک حلقه فیلم در رابطه با این سازمان پیدا شد که توسط سازمان سیا برای آموزش ساواک در نحوه شکنجه دادن زنان ساخته شده بود.

حمله عید تت

عید تت نامی است که به رشته‌ای از عملیات نظامی در جریان جنگ ویتنام داده شده است. این عملیات از ۳۰‌ژانویه سال 1968 مطابق با عید تت یا سال نوی ویتنامی آغاز شد و تا تابستان1969 با شدت و ضعف در مناطق مختلف ویتنام جنوبی ادامه داشت. در این عملیات نیروهای جبهه ملی آزادی‌بخش ویتنام جنوبی یا «ویتکنگ‌ها» به نیروهای ویتنام جنوبی و آمریکایی حمله کردند. در سایگون این نیروها توانستند به داخل محوطه سفارت آمریکا نیز برسند. اگرچه این حمله‌ها از نظر نظامی موفقیت زیادی نداشت اما گسترده بودن و شدت آن و نیز پوشش خبری آن در سراسر جهان و به‌ویژه در داخل آمریکا، افکار عمومی را به‌شدت علیه ‌آمریکا بسیج کرد و تظاهرات ضد‌جنگ در آمریکا را به‌دنبال داشت.

واقعه هلدر

در 30 ژانویه1795 میلادی واقعه معروف به هلدر در بندری به همین نام که در خاک هلند واقع شده است اتفاق افتاد. در این واقعه که در جریان جنگ‌های سپاهیان انقلاب فرانسه با دول سلطنتی متحده اروپا صورت گرفت، تمامی کشتی‌های جنگی هلند که به سبب یخ بستن آب دریا قادر به فرار نبودند به دست فرانسویان اسیر شدند. این واقعه 5 روز بعد از تصرف هلند به دست فرانسویان صورت گرفت.

اعطای وام به رژیم بعثی عراق

آمریکا در دهم بهمن سال 1363 شمسی با اعطای وام 47 میلیون دلاری به عراق موافقت کرد . آمریکا در طول جنگ، بارها با حمایت تبلیغاتی و تسلیحاتی خود از عراق، سعی در روحیه‌بخشی به رژیم بعث داشت. اقدامات آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، به موازات افزایش پیشروی نیروی ایران در مواضع عراقی‏ها با هدف جلوگیری از پیروزی ایران گسترش می‏یافت. آمریکا در طول جنگ بارها اطلاعات فوق‏العاده محرمانه‏ای را که از مراکز استراتژیک ایران توسط ابزارهای جاسوسی به دست می‏آورد در اختیار عراق قرارمی‏داد و رژیم بعث را به حمله به تأسیسات اقتصادی و حیاتی ایران تشویق می‏کرد. آمریکا طی سال‌های1361 تا 1366، معادل یک‌ونیم میلیارد دلار تجهیزات الکترونیک، انواع ماشین آلات، دستگاه‌های حساس و رایانه‌های فوق‏العاده قوی در زمینه تولید سلاح‏های شیمیایی، موشکی و هسته‏ای به دولت عراق فروخت.

کد خبر 126881

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز