موریتس شلیک، فیلسوف و رهبر حلقه وین و پایه‌گذار پوزیتیویسم منطقی در 14آوریل 1882 میلادی در برلین به دنیا آمد.

او دوست نزدیک اینشتین بود و با هم مکاتبات بسیاری درباره تفسیر فلسفی نظریه نسبیت داشتند. این دوستی آنچنان بود که شلیک را در کسب کرسی استادی در دانشگاه کیل یاری رساند. او به جای ماخ عهده‌دار درس علوم استقرایی شد. از بین پوزیتیویست‌های منطقی، او نخستین کسی بود که به نتایج فلسفی نظریه نسبیت علاقه نشان داد و در مقاله‌ای که با عنوان اهمیت فلسفی اصل نسبیت منتشر کرد، مدعی شد نه پوزیتیویسم ماخ و نه فلسفه نوکانتی کاسیرر نمی‌تواند نظریه نسبیت را ادا کند و در نتیجه هر دو باید طرد شوند. او در 22ژانویه 1936 میلادی توسط یکی از دانشجویان خود کشته شد.

مرگ ویکتوریا ملکه انگلستان

ویکتوریا، ملکه انگلیسی در 24می سال 1819میلادی در لندن به دنیا آمد و در 18سالگی به سلطنت رسید و به مدت 64 سال، در این جایگاه بود. در دوران سلطنت ویکتوریا، سرکوب مردم سرزمین‏های تحت سلطه انگلیس شدت بیشتری یافت و سرزمین‏های زیادی زیر یوغ استعمار پیر قرار گرفت. همچنین در این دوره، امپراتوری بریتانیا با تسخیر هندوستان توسط کمپانی هند شرقی، به اوج عظمت خود نزدیک شد. او با تسلط بر مصر و کانال سوئز و ایجاد هماهنگی میان انگلستان و مستعمراتش، روند استعمار و بهره‏کشی از منابع کشورهای ضعیف را سامان بخشید. وسعت این سرزمین به قدری گسترده و در سراسر جهان پراکنده بود که مثل معروفی در آن‏باره عنوان می‏شد که «آفتاب هیچ‏گاه در امپراتوری انگلستان غروب نمی‌کند». ملکه ویکتوریا در اواخر عمر به‌عنوان مادربزرگ اروپا معروف شد زیرا بسیاری از سلاطین و ملکه‏های اروپا از فرزندان، نوادگان، خواهرزادگان و برادرزادگان و بستگان او به شمار می‏آمدند. ویکتوریا سرانجام در 22ژانویه 1901میلادی در 82 سالگی درگذشت.

یکشنبه خونین مسکو

پس از جنگ تحقیرآمیز روسیه و چین در سال 1904 میلادی گروه‌های اجتماعی نارضایتی خود را از سیستم اجتماعی و سیاسی روسیه نشان دادند. در 22ژانویه 1905 میلادی اعتراضات به اوج خود رسید . در آن روز چند هزار نفر از کارگران در تظاهرات مسالمت‌ آمیز با حرکت به سمت کاخ زمستانی در سن ‌ پترزبورگ قصد داشتند با تقدیم عریضه‌ ای به تزار درخواست بهبود شرایط کار ، دستمزدهای عادلانه ‌تر ، کاهش ساعات کار به 8 ساعت ، اعمال حق رای عمومی و پایان ‌ دادن به جنگ روسیه و ژاپن را طرح کنند . نیروهای سواره نظام ‌ گارد امپراتوری راه را بر کارگران بستند ، ولی آنان بدون اعتنا به راه خود ادامه دادند . در این هنگام سربازان به سمت آنان آتش گشودند . در این واقعه صدها نفر کشته و مجروح شدند . واقعه یکشنبه خونین باعث شد تا توهمی که بسیاری از مردم فرودست روسیه نسبت به تزار داشته و به او به چشم «پدری مهربان» نگاه می‌کردند، از بین رفته و جای خود را به درگیری رودررو میان مردم و حکومت تزاری بدهد.

شورش بزرگ مذهبی

در 22ژانویه سال 475 میلادی شورش بزرگ مذهبی در امپراتوری روم بر ضد پیروان مذهب نسطوری آغاز شد. این دین، توسط شخصی به نام نسطوریوس بنیانگذاری شد ولی خود او در سال 431 میلادی از طرف کلیسای روم طرد و محکوم شد، چون کلیسای روم مسیح را کاملا دارای جنبه آسمانی می‌دانست. در این شورش پس از کشتار عده ‌ای از نسطوریان بقیه به ممالک دیگر از جمله ایران پناهنده شده و مقیم شدند.

کد خبر 126343

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز