پس از تشکیل مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان، مواردی به‌وجود آمد که این دو نهاد با هم اختلاف نظر پیدا می‏کردند و در هر بار نظر حضرت امام(ره) را اعمال می‌کردند.

سرانجام در اواسط بهمن1366 از سوی رئیس‌جمهوری، رئیس مجلس، رئیس دیوان عالی کشور، نخست‌وزیر و حاج احمدخمینی نامه‏ای خطاب به امام نگاشته و از ایشان درخواست شد که برای حل عملی مسائل، مرجعی را تعیین کرده که باعث حل اختلاف مجلس با شورای نگهبان شود. حضرت امام نیز در 17 بهمن آن سال، فرمان تشکیل مجمع تشخیص مصلحت نظام مرکب از اعضای شورای نگهبان، رؤسای سه قوه و... را صادر کردند.

فرار ژنرال هایزر

در 17‌ بهمن سال‌57 در اکثر شهرستان‌ها ازجمله اصفهان مردم انقلابی و مسلمان با اجتماع در خیابان‌ها فریاد سرنگونی دولت بختیار را سردادند. از نخستین ساعات بامداد تمامی راه‌ها و خیابان‌های منتهی به مجلس شورای ملی تحت نظارت نیروی انتظامی قرارگرفت . مردم در خیابان‌های اطراف میدان بهارستان تظاهرات کردند و شعار سرنگونی حکومت پهلوی و دولت بختیار را سردادند. از دیگر رویدادهای مهم این روز خروج ژنرال هایزر از ایران بود. هایزر آخرین فرستاده کارتر، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، به ایران یک‌ماه بعد از توقف در تهران و عدم موفقیت در طراحی کودتا ، ایران را ترک کرد تا نتایج آخرین جاسوسی‎های خود را در اختیار کارتر قرار دهد.

حادثه هوایی مونیخ

حادثه هوایی مونیخ روز یکشنبه، ششم فوریه سال۱۹۵۸ اتفاق افتاد. پرواز شماره۶۰۹ شرکت بریتیش یوروپین ایرویز حامل ۴۴ نفر از بازیکنان و همراهان تیم فوتبال منچستر یونایتد انگلیس در سومین تلاش خود برای پرواز از فرودگاه پوشیده از برف و گل و لای شهرمونیخ سقوط کرد. این حادثه منجر به کشته شدن ۲۳ نفر از سرنشینان هواپیما، شامل شماری از بهترین فوتبالیست‌های تاریخ انگلیس شد.

درگذشت عبدالکریم ریفی

عبدالکریم ریفی، رئیس‏قبیله ریف و از امرای مسلمانان شمال آفریقا ‏ بود که بی ‌عدالتی و استعمار اسپانیا، وی را به قیام علیه این دولت برانگیخت و به‌مدت 14سال رهبری قیام سکنه ریف و مراکشیان علیه اسپانیا و فرانسه را به‌عهده داشت. عاقبت قوای متحد اسپانیا و فرانسه حلقه محاصره دریایی و زمینی را بر او تنگ کردند. در این حال، عبدالکریم از ملت‏ها و دولت‏های مسلمان تقاضای یاری کرد ولی هیچ کمکی از آنان نرسید و در سال1926 میلادی مغلوب و تسلیم فرانسویان شد و بیش از 35سال در تبعید به سر برد. او سرانجام در ششم فوریه 1963میلادی در سن81سالگی درگذشت.

سردترین نقطه زمین

سردترین نقاط روی کره زمین توسط یک هیات مختلط از دانشمندان 3 کشور آلمان، انگلستان و فرانسه در 6‌ فوریه سال 1936 میلادی تعیین شد. این هیات پس از 4سال آزمایش هوا در نقاط مختلف سردسیر جهان، سرانجام دریافتند که سردترین ناحیه از نواحی مسکونی در جهان ورخویانسک در شرق سیبری است. در این ناحیه سرما 70‌درجه زیر صفر بود. درجه برودت در دو قطب هنوز به‌طور کامل به دست نیامده است.

کد خبر 127358

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز