ایزا بابل از بزرگ‌ترین نویسندگان روسیه در قرن بیستم در 13جولای سال1894میلادی به ‌ دنیا آمد .

از این نویسنده تعداد زیادی داستان کوتاه، بخش‌هایی ناتمام از یک‌رمان و چندین فیلمنامه باقی مانده است. اولین مجموعه از آثار وی به زبان انگلیسی در سال۱۹۹۲ توسط دخترش گردآوری شد و انتشار یافت. وی در می‌۱۹۳۹ دستگیر و در سال۱۹۴۰ به اتهام خیانت به شوروی و جاسوسی اعدام شد. بابل همیشه از ماکسیم‌گورکی به‌عنوان استاد و راهنمای خود نام می‌برد. بابل همچون اکثر روشنفکران و نویسندگان انقلاب بلشویکی روسیه دلبسته آرمان‌ها و اهداف کمونیسم بود. اما بعد از آغاز حکومت ترور و وحشت کمونیست‌ها، آنچنان سرخورده و مایوس شد که به‌مخالفان آن پیوست و سرانجام به دست رژیمی که زمانی حامی‌اش بود، اعدام شد.

تولد موزارت، موسیقی‌دان نابغه اتریشی

ولفگانگ آمادِئوس موزارت، آهنگساز و موسیقی‌دان نابغه اتریشی در 27ژانویه سال1756 میلادی در سالزبورگ اتریش به‌دنیا آمد. وی از 4سالگی تحت نظر پدرش شروع به فراگیری موسیقی کرد و از 6سالگی به‌همراه پدرش برای اجرای کنسرت راهی سفر شد. موفقیت او، میل پدر را به سفرهای بیشتری برانگیخت و او را به شهرت رساند. موزارت در طول زندگی کوتاه خود که پیوسته در فقر و رنجوری و کار بیش از حد گذشت، آهنگ‏هایی را تنظیم کرد که عالی‏ترین و زیباترین نمونه در عالم است. این آثار از لحاظ تکنیک، موزارت را در شمار بزرگ‌ترین موسیقی‌دانان تمام تاریخ درآورده است. آثار او شامل سمفونی، اُپرا، کنسرت، سونات و قطعات مجلسی، درحدود600 اثر هستند که این آثار نتیجه افکار و ذوق انسانی و درک عمیق این نابغه اتریشی است. موزارت سرانجام بر اثر کار زیاد و بیماری حاصل از آن در پنجم دسامبر1791 میلادی در سن 35سالگی درگذشت و در گورستان فقرای وین به خاک سپرده شد.

رحلت آیت‌‏الله سیدمحمدباقر بارفروشی، معروف به حجتی

آیت‌ الله حجتی در حدود سال1248 شمسی در توابع بابل در استان مازندران چشم به جهان گشود. وی پس از کسب علوم مقدمات و سطح، راهی نجف اشرف شد و از محفل درس آیات ‌ عظام آخوند خراسانی، سیدمحمدکاظم یزدی و ملاعبدالله مازندرانی استفاده برد تا به درجه اجتهاد نائل آمد، سپس به زادگاه خود بازگشت و به تالیف، تحقیق، تدریس و ارشاد مردم و مبارزه علیه انحرافات مذهبی همت گماشت. وی از عالمان برجسته مازندران در عصر خود بود و در مسائل اجتماعی و سیاسی زمان خود فعالیت داشت. آیت‌الله حجتی به‌ویژه در مبارزه با بابی‏ها و بهایی‏ها زبانزد مردم بود و به همین دلیل شایع است که در نهایت یک پزشک بهایی با تزریق آمپول ایشان را در هفتم بهمن 1311شمسی در سن 63سالگی کشته است.

مصالحه صد ساله ایران و روم

ایران و روم به‌عنوان 2امپراتوری قدرتمند زمان، در طول حکومت خود، به بهانه‌های گوناگون به متصرفات یکدیگر حمله می‏کردند و با امضای قراردادی به این جنگ‌ها خاتمه می‏دادند. یکی از جنگ‌های بین دو کشور در سال421 میلادی با حمله روم به وقوع پیوست. در این جنگ، هر دو طرف قادر به شکست دادن طرف مقابل نبودند اما در نهایت سردار رومی ضمن آتش‌زدن ادوات جنگی، به خاک روم عقب‏نشینی کرد. گرچه ایران در این جنگ پیروز نشد، اما چهره لشکر شکست‌خورده نیز به‌خود نگرفت تا اینکه سپاه روم تقاضای مصالحه کرد. سرانجام قرارداد صلحی به‌مدت 100سال بین دو طرف که تاریخ آن را 27ژانویه سال422 میلادی ذکر کرده اند منعقد شد. قرارداد صدساله ایران و روم کمتر از 20سال دوام آورد و آتش جنگ بار دیگر بین دو امپراتوری برافروخته شد.

اعدام انقلابی حسنعلی منصور

حسنعلی منصور در سال1302 در تهران به‌دنیا آمد و پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه، به استخدام وزارت امور خارجه درآمد. وی با پشتوانه قوی خانوادگی مدارج را پیمود و با تأسیس حزب ایران نوین، راه برای صدارت او باز شد. منصور کمتر از یک‌سال نخست‌وزیر بود؛ تصویب کاپیتولاسیون و تبعید حضرت امام‌خمینی(ره) به‌عنوان نخستین گام او در اداره کشور محسوب می‏شد. منصور در روز اول بهمن1343 جلوی در ورودی مجلس شورای ملی، هدف گلوله شهید محمد بخارایی قرار گرفت و پس از چند روز در روز هفتم بهمن به هلاکت رسید. فتوای قتل منصور از جانب آیت‏الله سیدمحمدهادی میلانی در مشهد صادر شده بود.

کد خبر 126671

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز