شنبه ۲۵ دی ۱۳۸۹ - ۱۱:۰۸
۰ نفر

در 25 دی‌ماه سال 1366 شمسی عملیات بیت‌المقدس2 با رمز «یازهرا(س)» توسط سپاه پاسداران در منطقه عمومی قمیش و سلیمانیه آغاز شد و تا دوم بهمن به طول انجامید.

 در این عملیات بیش از 2500 نفر از افراد دشمن کشته یا زخمی شدند. همچنین 785نفر به اسارت درآمدند. بر اثر این عملیات تعداد 15تانک و نفربر دشمن منهدم شد و بیش از 30 تانک و نفربر و همچنین ادوات سنگین و سبک و مهندسی دشمن نیز به غنیمت نیروهای اسلام درآمد. این عملیات در فصل زمستان بود که بعضی روزهای آن دما به 20درجه زیر صفر هم می‌رسید.

تولد جمال عبدالناصر

جمال عبدالناصر، در 15 ژانویه 1918 میلادی در اسکندریه به دنیا آمد. او به همراه محمد نجیب انقلاب 1952 مصر را رهبری کرد که به سرنگونی پادشاهی مصر و سودان منجر شد.وی در مصر به اجرای اصلاحات دست زد و با ترویج پان عربیسم برای مدت کوتاهی با سوریه، جمهوری متحده عربی را بنیان گذاشت. ناصر از شخصیت‌های سکولار سیاسی عرب بود که بعد از پیروزی با اخوان المسلمین به تقابل برخاست و بسیاری از آنان را تبعید و تعدادی از رهبران آنها را اعدام کرد. او موفق به ملی کردن کانال سوئز شد. ناصر در 28 سپتامبر 1970 میلادی بر اثر سکته قلبی که مشکوک اعلام شده درگذشت. بسیاری انوزسادت را متهم به قتل عبدالناصر می‌کنند.

گشایش ساختمان پنتاگون

پنتاگون مقر فرماندهی وزارت دفاع آمریکاست. این بنا نماد نیروهای مسلح آمریکاست که در حادثه 11 سپتامبر 2001میلادی یک هواپیمای بوئینگ 757 شرکت امریکن ایرلاینز به این ساختمان برخورد و بخشی از آن را تخریب کرد. ساختمان در ۱۵ژانویه ۱۹۴۳ بازگشایی شده‌ و دارای بالاترین ظرفیت در بین ساختمان‌های اداری در دنیاست. پنتاگون تقریبا ۲۳هزار نفر نظامی و کارمند و حدود ۳هزار نفر برای خدمات دارد.این ساختمان دارای 5 وجه است و ۵ طبقه بالای زمین و ۲طبقه زیر زمین دارد.

استقلال کشور السالوادور

در تاریخ 15ژانویه 1839میلادی کشورالسالوادور مستقل شد. این کشور کوچک آمریکای مرکزی بین گوآتمالا و هندوراس در کرانه اقیانوس آرام واقع است. السالوادور امروزه از جمهوری‌های کوچک آمریکای مرکزی به‌شمار می‎رود و به‌مدت 3 قرن تحت سلطه و استعمار اسپانیا بود و در سال1821 میلادی به فدراسیون آمریکای مرکزی پیوست. السالوادور سرانجام در سال1839 میلادی ابتدا از این فدراسیون خارج شد و سپس به استقلال کامل رسید.

پایان کار برج تاشکند

برج تلویزیونی تاشکند که بلندای آن به ۳۷۵متر می‌رسد در شهر تاشکند ازبکستان واقع شده است. ساخت این برج از سال۱۹۷۸ میلادی آغاز شده و پس از ۶ سال، در ۱۵ ژانویه ۱۹۸۵میلادی، کار آن به پایان رسیده است. پایه‌های این برج عمودی است و بیشتر از فلز درست شده است. عرشه دید این برج در ۹۷‌متری از سطح زمین قرار دارد. این برج بلندترین ساختمان در آسیای میانه است و عضوی از فدراسیون جهانی برج‌های بلند است.

 

کد خبر 125770

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز