در 18دی ماه سال1230شمسی میرزا تقی‌خان امیرکبیر ملقب به امیرنظام، سیاستمدار و صدراعظم با تدبیر دوره قاجار به‌دستور ناصرالدین شاه به قتل رسید.

امیرکبیر

  او به سبب کفایت و شایستگی که در اجرای امور از خود نشان داد با روی کارآمدن ناصرالدین‌شاه لقب امیرنظام گرفت و به صدارت منصوب شد. امیرکبیر از بزرگمردان تاریخ ایران‌زمین است که درمدت کوتاه صدارت خود منشأ خدمات ارزنده‎ای برای ایران بود به‌طوری که آثار این خدمات سالیان متمادی باقی ماند.

درگذشت گالیله

در تاریخ 8 ژانویه 1642میلادی گالیلیو گالیله، ستاره‌شناس و ریاضیدان ایتالیایی در78سالگی درگذشت . وی در20سالگی به نخستین کشف خود دست‌یافت. او عقیده داشت با استفاده از حرکات پاندول می‌توان ضربان قلب را اندازه گرفت. گالیله به ستاره‌شناسی نیز علاقه داشت و با تلسکوپ اختراعی خود ثابت کرد سیاره‌ها با ستارگان فرق دارند و توانست ارتفاع کوه‌های ماه را تقریبا اندازه‌گیری کند. او برای نخستین بار 4قمر مشتری را کشف کرد. وی توانست با کشف قانون گردش زمین به دور خورشید در راه گسترش علم نجوم کمک شایانی کند اما کلیسای کاتولیک به مخالفت شدید با او پرداختند تا جایی که کلیسا او را به مرگ محکوم کرد.

میلاد پنجمین ستاره ولایت

آسمان شب سوم صفر سال 57هجری، در انتظار طلوع ستاره درخشان دیگری است. ستارگان به دنیا آمدن گوهر تابناک و گرانبهایی را لحظه‌شماری می‌کنند. ستاره‌ای از ستارگان ولایت، ستاره‌ای پاک، که تاریکی ابرهای پلیدی را خواهد شکافت و زمین و زمینیان را از درخشش خود بهره‌مند خواهد کرد. میلاد امام محمد باقر(ع) در سوم صفرسال57 هجری روی داد. از سخنان گهربار آن حضرت است : حیا و ایمان به یک ریسمان بسته‌اند هر کدام بروند، دیگری دنبال آن است.

اصول چهارده‌گانه ویلسون

توماس وودرو ویلسون رئیس‌جمهور آمریکا پس از جنگ جهانی اول در تاریخ 8ژانویه 1918 پیشنهادهای خود را برای دنیای پس از جنگ اعلام کرد. برخی از این اصول عبارتند از: توقف سیاست‌های محرمانه و انعقاد پیمان‌های صلح، آزادی رفت‌وآمد در دریاها، کاهش تسلیحات، حل عادلانه دعاوی مستعمراتی و... اصولی که آمریکایی‌ها به هیچ وجه به آن پایبند نیستند و این اصول را در جهت منافع خود تفسیر می‌کنند.

حادثه تروریستی عوامل بیگانه در تربت جام

انفجار نارنجک در تربت جام، حادثه‌ای تروریستی بود که توسط عوامل بیگانه در مراسم شام غریبان در این شهر و در روز چهارشنبه 18 دی‌ماه سال 1387 روی داد. بر اثر این انفجار یک‌نفر شهید و ۳۰نفر زخمی شدند. پرتاب نارنجک توسط یک فرد موتورسوار انجام شده بود.

درگذشت پل ورلن

پل ورلن شاعر مشهور فرانسوی در 8 ژانویه سال 1896 میلادی دار فانی را وداع گفت. آواز‌های زیبا عنوان مهم‌ترین اثر اوست. اشعار ورلن سرشار از اضطراب و نومیدی است.وی ملک‌الشعرای پاریس لقب گرفت . اشعار کیوان عنوان نخستین اثر شاعرانه اوست که با این مجموعه شعر به شهرت بسیاری دست یافت. او به‌دلیل شلیک به دوستش به 2سال زندان محکوم شد و افسانه‌های عاشقانه را در زندان سرود . زمان خوشبختی و ترانه‌ای برای او عناوین دیگرا شعار اوست.

 

کد خبر 125179

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز