صندوق بین‌المللی پول یکی از ارگان‌های سازمان ملل متحد است که بر اجرای سامانه پولی بین‌المللی نظارت دارد.

قلم

طرح تأسیس این صندوق، در کنفرانس برتون وودز در سال ۱۹۴۴میلادی که ساختار اقتصادی جهان بعد از جنگ جهانی دوم شکل گرفت به‌وجود آمد. صندوق بین‌المللی پول در 6دی 1324 خورشیدی شروع به کار کرد.

زاد روز کاشف واکسن ضد هاری

لویی پاستور شیمیدان و زیست‌شناس مشهور فرانسوی در تاریخ 27 دسامبر سال 1822 میلادی زاده شد . شهرت وی مدیون شناخت نقش باکتری‌‌ها در بروز بیماری و کشف واکسن ضد هاری است . پاستور در تحقیقات خود به‌نتایج مهمی دست یافت . او نتایج مطالعات را به آکادمی علوم ارائه داد و فرضیه خود را مبنی بر تأثیر موجودات ذره‌بینی و نفوذ اکسیژن در اجسام و تجزیه آنها، اثبات کرد. پاستور در سن ۷۳سالگی در اثر عوارض سکته مغزی درگذشت. مقبره او در زیرزمین انستیتو پاستور پاریس است.

آزمایش موشک‌هدایت‌شونده

نخستین موشک هدایت‌شونده زمین به زمین که به دست دکتر ورنر فون براون آلمانی ساخته شده بود، در 27دسامبر سال 1942 آزمایش شد؛ هیتلر با همین موشک‌ها لندن را مورد تهاجم قرار می‌داد. دکتر براون پیش از آنکه به دست نیروهای شوروی بیفتد، از سوی آمریکایی‌ها به این کشور منتقل و در یک مرکز ویژه مستقر شد و برای آمریکا موشک قاره‌پیما ساخت و نخستین آمریکاییان را در ماه فرود آورد و مدتی هم رئیس یک قسمت از سازمان ملی فضایی آمریکا (ناسا) شد.

درگذشت علامه حلی

علامه حلی در 27 رمضان 648 قمری در شهر حله به دنیا آمد . قبل از رسیدن به سن بلوغ به درجه اجتهاد نایل می‌شود . او پس از وفات محقق حلی، با اینکه تنها ۲۸ سال سن داشت مرجعیت شیعیان را بر عهده می‌گیرد . او به دعوت اولجایتو به ایران می‌آید و در مجلسی به مناظره با دانشمندان مذاهب فقهی اهل سنت می‌پردازد و بر آنان فائق می‌ شود . پس از این جلسات اولجایتو، مذهب شیعه را برمی‌گزیند و نام خود را به سلطان محمد خدابنده تغییر می‌دهد و تشیع را در ایران رواج می‌دهد. سرانجام علامه در 21 محرم سال 726 قمری از دنیا می‌رود و درجوار حرم مطهر حضرت علی( ع) به خاک سپرده می‌شود.

تجاوز شوروی به خاک افغانستان

6دی ماه سال1358شمسی نظامیان شوروی سابق، برخلاف همه قوانین بین‌المللی، به کشور اسلامی افغانستان حمله کردند. دراین حمله برق‌آسا از25هزار نظامی ارتش سرخ مجهز به سلاح‌های پیشرفته و جدیدترین نوع بمب افکن‎ها استفاده شد؛ متجاوزین به کشتار و ویرانگری پرداختند . سرانجام درسال1370 شمسی در سایه مبارزات مستمر انقلابیون مسلمان افغانستان، این کشور را ترک کردند.

درگذشت نویسنده و روشنفکر رادیکال

بیست‌وهفتم دسامبر 2004 بانو سوزان سانتگ، روشنفکر، داستان نویس، نمایشنامه‌نویس، منتقد و سازنده فیلم در 71سالگی در شهر نیویورک به دلیل ابتلا به بیماری سرطان خون درگذشت. از او به‌عنوان یک روشنفکر رادیکال نام برده‌اند. سوزان در نقدنویسی یک تحول رادیکال به‌وجود آورده است. بهترین داستان‌هایش «عاشق آتشفشان»، «در آمریکا» و «مربوط به درد دیگران» عنوان دارند. آخرین مقاله او در واکنش به ماجرای شکنجه زندانیان در زندان «ابوغریب» عراق است که با عنوان «درباره جنگ و مصیبت» در ماه مه 2004 انتشار یافت.

کد خبر 124140

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز