عبدالله‌بن عفیف ازدی به خاطر نابینایی، توفیق یاری حضرت امام حسین(ع) در کربلا را نداشت.

 اما هنگامی که اسیران، وارد کوفه شده و ابن‌زیاد به مقام شامخ اهل‌بیت علیهم‌السلام بی‌حرمتی کرد، با عکس‌العمل شدید عبدالله بن عفیف روبه‌رو شد و به ابن زیاد خطاب کرد: ‌ای پسر مرجانه! فرزندان پیامبر(ص) را می‌کشی و بر فراز منبر و مقام صدیقین تکیه می‌زنی و سخنان کفرآمیز بر زبان جاری می‌کنی؟ ابن‌زیاد دستور داد، وی را دستگیرکنند. مردان طایفه «ازد» او را از دست دژخیمان رهانیدند اما شب که فرا رسید ماموران به خانه‌اش هجوم آورده و او را با ضربات شمشیر به شهادت رساندند و سرش را از بدن جدا کرده و پیکرش را در محله سبخه به دار آویختند.

ولادت فیزیکدان آمریکایی روس‌تبار

آلبرت آبراهام مایکلسون در 19 دسامبر سال1852 به دنیا آمد. بیشتر به خاطر فعالیت‌هایش در اندازه‌گیری سرعت نور و آزمایش مایکلسون- مورلی مشهور است. او در سال ۱۹۰۷ جایزه فیزیک نوبل را دریافت کرد و نخستین آمریکایی بود که موفق به دریافت جایزه نوبل در علوم شد. او با اختراع ابزاری که تداخل‌سنج نامیده می‌شد شروع به اندازه‌گیری سرعت نور کرد. او با اندازه‌گیری سرعت نور در جهت‌های مختلف نشان داد که سرعت نور مستقل از سرعت منبع نور است. اینشتین بر پایه تحقیقات او موفق به اکتشاف نظریه نسبیت شد.

مرگ کاشف تنگه برینگ

وایتس برینگ، دریانورد دانمارکی در 18 مارس 1681میلادی در شهر هوسن دانمارک به دنیا آمد. وی در سال 1704 میلادی وارد نیروی دریایی روسیه شد. برینگ در پایان خدمتش، به مسافرت‏های اکتشافی برای روسیه پرداخت و در 30 اوت 1740 میلادی تنگه‏ای را که بعدها به نام خودش معروف شد، کشف کرد. در یکی از این سفرها، توفان‏های شدید و بیماری، او را مجبور کرد که به ساحل جزیره‏ای ویران در شرقی‏ترین نقطه روسیه برود و در آنجا بود که در 19 دسامبر 1741 در همان جزیره‏ای که به نام او نامیده شد، در سن 60 سالگی درگذشت.

قیام مردم اسپانیا علیه فیلیپ پنجم

مردم اسپانیا قیام بزرگ خود را علیه سلطنت فیلیپ پنجم در 19 دسامبر سال 1706آغازکردند. هدف از این قیام عزل فیلیپ از مقام سلطنت اسپانیا بود. این قیام ابتدا به خروج فیلیپ از مادرید منجر شد اما بعد از چند روز فیلیپ پنجم باردیگر
به مادرید بازگشت و قیام‌کنندگان را به‌شدت سرکوب و پس از آن شماری از رهبران قیام مردم را اعدام کرد.

درگذشت شاعر کودک

عباس یمینی شریف در اول خرداد سال ۱۲۹۸ در محله پامنار به دنیا آمد. در سال1317 در دانشسرای مقدماتی به تحصیل پرداخت و در سال1321 نخستین شعرش برای کودکان در مجله «نونهالان» منتشر شد. در سال1324 اشعار او در کتاب‌های درسی دوره ابتدایی ایران وارد شد. کتاب کلاس اول ابتدایی او به کتاب «دارا و آذر» معروف است و سال‌ها نخستین کتاب آموزشی کودکان ایران بود. بیش از 30 اثر شعر و داستان او در دوران حیاتش به انتشار رسید و برنده جوایز متعدد در ادبیات کودکان شد. وی سرانجام در 28 آذر سال1368 درگذشت.

کد خبر 123351

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز