ایشان در روز جمعه پنجم شعبان سال 38 قمری در مدینه به‌دنیا آمد. آورده‌اند: هشام‌بن عبدالملک از خلفای ستمگر بنی‌امیه به مکه رفت و از کثرت ازدحام نتوانست حجرالاسود را لمس کند، در گوشه‌ای برایش سایبان زدند.

امام سجاد (ع)

ناگهان امام سجاد(ع) را دید که مردم برای ایشان راه باز می‌کنند. وی با تکبر پرسید او کیست؟ فرزدق که حاضر بود، شعر
معروف خود در مدح امام(ع) را خواند. هشام که به خشم آمده بود دستور داد فرزدق را زندانی کردند و سپس امام(ع) را مسموم کرد. ایشان در شنبه 12محرم سال 95 قمری در سن 57سالگی به شهادت رسیدند. پیکر مطهر ایشان در بقیع به خاک
سپرده شد.

تأسیس امپراتوری مغول

18دسامبر 1271 میلادی، قوبیلای‌ قاآن معروف به قوبیلای‌خان، نوه چنگیز‌خان مغول که فرمانروای کل متصرفات مغول‌ها در آسیا و اروپا از جمله بخش‌هایی از ایران بود، امپراتوری خود را به مرکزیت چین تغییر داد و آن را دولت «یوان» نامید. هلاکو مغول که بر ایران حکومت می‌کرد، برادر قوبیلای‌خان و موسس سلسله ایلخانی بود.

تولد پدر الکترون

جوزف جان تامسون، در 18دسامبر 1856در شهر منچستر انگلستان متولد شد. او به معلمی علاقه داشت، به‌طوری که 8 نفر از شاگردانش برنده جایزه نوبل شدند. او در رشته فیزیک از دانشگاه کمبریج فارغ‌التحصیل شد و در همانجا به استخدام درآمد. وی در سال1895روی پرتوها تحقیق کرد. او متوجه شد هنگام عبور جریان الکتریسیته از درون خلأ در یک لوله شیشه‌ای، پرتوهایی تولید می‌شود که آن را پرتوهای کاتد نامید. تامسون در آخر عمر، روحیه‌ای پرنشاط داشت. موفقیت خود و پسر و شاگردانش، سهم عمده‌ای در تلاش او داشت. او در سال 1906 برنده جایزه نوبل شد. پسرش جورج تامسون نیز در سال 1937 برنده جایزه نوبل شد.

2 شکست نظامی هند از ایران در 2 سال متوالی بر سر قندهار

18دسامبر سال 1650 میلادی نیروهای اعزامی «شاه‌ جهان» امپراتور هند به قندهار از سربازان ایرانی مستقر در پادگان این شهر شکست خوردند. این دومین شکست هندیان در قندهار از ارتش ایران بود. سال پیش از آن(ژانویه 1649 میلادی) شاه‌عباس دوم شخصاً برای بیرون راندن هندیان از قندهار به این منطقه لشکر کشیده و پیروز شده بود. سران دهلی از دیر زمان چشم طمع به قندهار که گوشه‌ای از پارس باستان است، دوخته بودند. تلاش‌های بی‌نتیجه آنان در سال‌های 1652 و 1653 نیز ادامه یافت.

سالروز شهادت استاد دکتر محمد مفتح

دکتر محمد مفتح، در سال 1307 در همدان متولد شد. پس از عزیمت به قم به سرعت مدارج علوم دینی را طی کرد و در محضر استادان بزرگوار حوزه به کسب معارف پرداخت و همزمان به دریافت دکترا در رشته الهیات و معارف اسلامی نایل شد. او در 27آذر توسط گروهک ضد انقلابی فرقان به شهادت رسید و پس از تشییع باشکوه در صحن مطهر حضرت معصومه (س) آرام گرفت. به مناسبت فعالیت‌های چشمگیر این شهید والامقام در راه تحقق وحدت حوزه و دانشگاه این روز به نام روز وحدت روحانی و دانشجو نامگذاری شده است.

کد خبر 123192

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز