برای نخستین بار در تاریخ ارتباطات، در دوازدهم دسامبر ‌1901میلادی از طریق امواج رادیویی و بدون استفاده از سیم رابط، یک جمله از منطقه‏ای در ایتالیا به نقطه‏ای دیگر مخابره و فصل تازه‏ای در ارتباطات آغاز شد.

Marconi

مخابره‏کننده این جمله و مخترع دستگاهی که برای مخابره آن مورد استفاده قرار گرفت، گولیلمو مارکونی فیزیکدان ایتالیایی بود که بعدها دستگاه رادیو را هم اختراع کرد. اکنون دستگاه‌های ارتباطی که با امواج رادیویی کار می‏کنند، کاربرد بسیار گسترده و متنوعی یافته‏اند.

رأی دیوان عالی آمریکا درباره بوش

در انتخابات ریاست‌جمهوری سال‌2000، اَل‌گور نامزد حزب دمکرات، آرای بیشتری کسب کرد ولی حصول اکثریت لازم در الکترال کالج مستلزم پیروزی وی در ایالت فلوریدا بود که برادر بوش فرماندارش بود. آنان مدعی بودند تخلفاتی رخ داده و تقاضای بازشماری آرا را به‌طور دستی کردند. در شمارش، فاصله کاهش یافت و بوش از بیم آنکه نتیجه تغییر یابد، شمارش دستی را غیرقانونی خواند و به دیوان عالی شکایت کرد. دیوان عالی در روز 12 دسامبر سال ‌2000میلادی شمارش دستی آرا را غیرقانونی اعلام کرد و به این ترتیب جورج بوش با تفاوت کمتر از هزار رأی در ایالت فلوریداکه آن هم مورد تردید بود، به ریاست‌جمهوری آمریکا برگزیده شد.

گوستاو فلوبر

گوستاو فلوبر یکی از بزرگ‌ترین نویسندگان قرن نوزدهم فرانسه در تاریخ 12‌دسامبر 1821میلادی چشم به جهان گشود. نوع نگارش واقع‌گرایانه فلوبر و ادبیات بسیار غنی، از جمله خصوصیات آثار وی است که الهام‌بخش نویسندگانی چون امیل زولا و آلفونس دوده بوده است. آثار فلوبر به‌دلیل دقت فراوان در انتخاب کلمات و به‌طور کلی زیبا‌شناسی ادبی، در ادبیات فرانسه کاملا منحصر به فرد است. کمالگرایی وی به اندازه‌ای بود که هفته‌ها برای نوشتن یک صفحه وقت سپری می‌کرد، و به همین دلیل، تعداد کمی اثر از خود بر جای گذاشت. سرانجام او در 8‌ می سال‌1880 درگذشت.

درگذشت مارکوپولو

مارکوپولو، جهانگرد بلندآوازه ونیزی در سال‌1254میلادی متولد شد. پدرش بازرگان سرشناسی بود که برای تجارت به سرزمین‌های دور دست سفر می‌کرد. مارکو که داستان سفرهای پرماجرای پدر را از زبان مادر شنیده بود، از همان کودکی به سفرهای دریایی و دیدن سرزمین‌های ناشناخته علاقه داشت. او 17ساله بود که سفرهای پر ماجرا و طولانی خود را به همراه پدر و عمویش آغاز کرد. حاصل این سفر 24‌ساله در کتاب «عجایب» به رشته تحریر درآمده است. مارکو سرانجام در 12‌دسامبر 1324 میلادی درگذشت.

نخستین تحریم آمریکا علیه ایران

21 آذر ماه سال 1358 دولت آمریکا از هم‌پیمانان خود در ناتو خواست تا جمهوری اسلامی ایران را تحریم اقتصادی کنند. این اقدام آمریکا در پی تسخیر لانه جاسوسی و قطع روابط سیاسی - نظامی ایران با آن کشور و به‌منظور شکست حرکت‌های انقلابی مردم مسلمان ایران صورت گرفت. در پی این اقدام میلیاردها دلار از دارایی‌ ایران در آمریکا مصادره شد.

اعلان جنگ متقابل

آلمان و ایتالیا به ایالات متحده اعلان جنگ می‌دهند. این اعلان جنگ در 12 دسامبر سال 1941 صورت گرفت. همزمان ایالات متحده نیز به این دو کشور اعلان جنگ داد. به موجب این اعلان، کنگره آمریکا اجازه اعزام نیروهای آمریکایی به هر نقطه از جهان را به دولت آن کشور داد و خدمت سربازی نیز تا 6 ماه پس از پایان جنگ تصویب شد.

 

کد خبر 122860

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز