نوشیروان کیهانی زاده: میرزا یونس معروف به میرزا کوچک فرزند میرزا بزرگ، در سال 1259شمسی در رشت به دنیا آمد.

میرزا کوچک خان

سال‌های نخست عمر را به آموختن مقدمات علوم دینی سپری کرد و در سال 1286، به صفوف آزادیخواهان پیوست. در سال 1294 هیأت‌اتحاد اسلام، در رشت تشکیل شد. میرزا، رهبری این گروه را به عهده گرفت و پس از اشغال ایران توسط روسیه، به مبارزه با ارتش تزار پرداخت. نهضت جنگل فعالیت‌های خود را ضد‌نیروهای روسی و انگلیسی در شمال انجام داد. اما به‌تدریج دچار اختلافات داخلی شد و برخی از سران آن تسلیم و یا اعدام شدند. پس از تسلیم خالوقربان، نیروهای دولتی به تعقیب نیروهای جنگل پرداختند. در چنین وضع سختی میرزا در سرمای شدید زمستان به اعماق جنگل‌ها رفت تا در فرصتی مناسبت بتواند نیروهای پراکنده را سازماندهی کند اما در اثر سرمای شدید در تاریخ یازدهم آذر 1300 به شهادت رسید.

ناپلئون بُناپارت، امپراتور فرانسه

پس از کودتای ناپلئون در نهم نوامبر 1799میلادی و به دست گرفتن قدرت، او مقدمات امپراتوری خود را فراهم ساخت. دومین گام ناپلئون برای رسیدن به قدرت مطلقه، تجدیدنظر در قانون اساسی و تصویب قانون جدیدی بود که مقام او را به‌عنوان کنسول مادام‏العمر تثبیت می‌کرد و مجالس قانونگذاری را عملاً تابع او می‏ساخت. 2 سال بعد ناپلئون تصمیم گرفت رژیم سلطنتی موروثی را به فرانسه باز گرداند، از این‏رو، این تصمیم را در یک همه‏پرسی از تصویب مردم گذراند. ناپلئون که مقر حکومت پاپ‏ها را نیز تحت سلطه خود داشت، پاپ را وادار کرد برای حضور در مراسم تاجگذاری او به پاریس برود و با دست خود، تاج امپراتوری فرانسه را بر سر او بگذارد. در این مراسم که روز دوم دسامبر 1804میلادی در کلیسای نوتردام پاریس برگزار شد، ناپلئون تاجگذاری کرد و همسر خود را نیز امپراتوریس و ملکه فرانسه خواند.

آغاز عصر اتم

در پی تحقیقات شبانه روزی و طاقت‏فرسای انریکو فرمی، دانشمند ایتالیایی الاصل آمریکایی، نخستین پیل هسته‏ای جهان در دوم دسامبر 1942میلادی ساخته شد. پیل یکی از منابع جریان برق است که بر اثر فعل و انفعالات شیمیایی، تولید جریان می‌کند. پیل هسته‏ای وسیله‏ای است که برای تولید انرژی هسته‏ای به‌صورت حرارت، تولید مواد شکافت‏پذیر و تولید نوترون‏ها به‌کار می‌رود. ساخت این پیل هسته‏ای نخستین قدم برای ساختن بمب هسته‏ای بود و با شکافتن اتم و آزادکردن نیروی اتم، جهان علم، قدم به عصر اتم نهاد.

رحلت حاج ملاهادی سبزواری

حاج ملاهادی سبزواری بعد از ملاصدرا مشهورترین حکمای الهی 4-3قرن اخیر است. حاجی سبزواری در 1212 در سبزوار متولد شد. 7 ساله بود که پدرش مرد. در 10سالگی برای تحصیل به مشهد مقدس رفت و 10 سال اقامت کرد. شهرت حکمای اصفهان او را برای تحصیل عرفان و فلسفه به اصفهان کشاند. سپس به مشهد مراجعت کرد و چند سالی در مشهد، به تدریس پرداخت. در این حوزه ایشان شاگردان چندی را آموزش داد. آنگاه عازم بیت‌الله شد. در مراجعت اجبارا 3-2 سالی در کرمان اقامت کرد. او دراین مدت به کمک خادم مدرسه، به طلاب خدمت می‌کرد. بعد دختر همان خادم را به زنی گرفت و رهسپار سبزوار شد. قریب 40 سال در آن شهر به کار مطالعه و تحقیق و تدریس و تألیف و عبادت و ریاضت نفس و تربیت شاگردان پرداخت. حاج ملاهادی اشعارحکمی و عرفانی نیز سروده است. او سرانجام در عصر روز بیست و پنجم ذیحجه سال ۱۲۸۹ قمری درگذشت. آرامگاه او در دروازه نیشابور سبزوار (اکنون معروف به فلکه زند) قرار دارد.

کد خبر 122048

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز