پس از تثبیت اسلام در مدینه و نواحی اطراف آن، پیامبر‌اکرم(ص) در سوم محرم سال هفتم هجرت رسماً دعوت جهانی به اسلام را آغاز کرد.

mosque

مورخین تعداد نامه‌هایی را که رسول گرامی اسلام (ص) در این زمان ارسال فرمودند، بین‌12 تا 26 نامه ذکر کرده‌اند. مخاطبین نامه‌ها نیز پادشاهان و فرمانروایان ایران، روم، مصر، حبشه، بحرین، یمن و برخی دیگر از سرزمین‌های بزرگ آن عصر بودند و هر‌کدام از آنها به‌گونه‌ای نسبت به دعوت حضرت رسول(ص)، واکنش نشان دادند. چند سال پس از این دعوت، دین اسلام گسترش چشمگیری یافت.

رحلت آیت‌الله العظمی سیدمحمد رضا گلپایگانی

آیت الله سیدمحمدرضا گلپایگانی، مرجع بزرگ تقلید شیعیان ایران در 8ذیقعده 1316 هجری قمری در روستای گوگد در یک فرسخی شهرستان گلپایگان متولد شد. از همان دوران کودکی دروس حوزوی را نزد اساتید بزرگ فرا گرفت. استعداد قوی در تحصیل علم و کسب معرفت داشت. در درس فقه و اصول مرحوم آیت‌الله حائری شرکت می‌کرد و از شاگردان مبرز ایشان و پیوسته مورد توجه استادش بود. این بزرگمرد عالم تشیع، در 18‌آذرماه 1372‌شمسی در سن 98‌سالگی در شهر قم دار فانی را وداع گفت و در کنار استادش (حائری) در حرم حضرت معصومه مدفون شد.

درگذشت گوستاو لوبون مستشرق و نویسنده معروف فرانسوی

گوستاو لوبون، نویسنده فرانسوی و متخصص در تاریخ تمدن اسلامی در سال‌1841میلادی در فرانسه به‌دنیا آمد. وی فارغ‏التحصیل رشته پزشکی بود. با این حال، آنچه گوستاو لوبون را به شهرت رساند، تحقیقات تاریخی و اجتماعی او بود. او در سیاحت‏های طولانی خود، مجذوب تمدن مشرق زمین شد که حاصل آن را در 3 کتاب مشهور خود تحت عنوان تمدن هندوستان، تمدن مصری و تمدن عرب در اندلس انتشار داد. دکتر گوستاو لوبون سرانجام در نهم دسامبر 1931میلادی در 90سالگی در نزدیکی پاریس درگذشت.

ژان کالون زنده در آتش سوزانده شد

ژان کالون، رهبر نهضت مذهبی اروپا در 21 ژانویه 1909میلادی در فرانسه به دنیا آمد و پس از طی تحصیلات خود در رشته‌های حقوق و الهیات، همه توجه خود را به آیین پروتستان معطوف کرد. در 27‌سالگی عازم ژنو شد. سختگیری‏های او در پذیرش آیین جدید، باعث اخراج او از شهر شد ولی در غیاب او، ژنو دستخوش آشفتگی سیاسی و مذهبی شد. از این‏رو، مردم بار دیگر او را به ژنو دعوت کردند. او معتقد بود رستگاران را خدا انتخاب می‌کند و کسی نمی‏تواند در این وضع تغییری بدهد. این اصل مورد سوءاستفاده فراوان قرار گرفت. ژان کالون سرانجام در نهم دسامبر 1964میلادی در 55‌سالگی بر اثر مخالفت با کلیسا محکوم به مرگ و زنده در آتش سوزانیده شد.

مرگ ساموئل ریچاردسون،نویسنده معروف انگلیسی

ساموئل ریچاردسون، رمان‌نویس انگلیسی در پنجم فوریه 1689میلادی در انگلستان به دنیا آمد. وی ابتدا به کارآموزی در یک چاپخانه مشغول شد و علاوه بر فراگیری فنون چاپ، با مطالعات فراوان بر وسعت فکر و اطلاعات خود افزود. در واقع، ادراک او درباره دگرگونی روح فرد و ایمان راسخ او به تقوا و فضیلت و شیوه پرهیجان رمان‏هایش، موجب پیروزی و محبوبیت فراوانش می‏شد. وی سرانجام در نهم دسامبر 1761میلادی در 72‌سالگی درگذشت. درباره او گفته‏اند که هیچ نویسنده‏ای قبل از ریچاردسون نتوانسته است چنین عمیق قلب و روح آدمی را بشکافد و مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد.

آغاز جنگ مدرس بین استعمارگران انگلیس و فرانسه

جنگ 13 ماهه مدرس که یکی از پرتلفات‏ترین جنگ‏های استعماری میان انگلیس و فرانسه در هندوستان بود، در نهم دسامبر 1785 میلادی با حمله قوای فرانسه به بندر مدرس که در اشغال انگلیسی‏ها بود، شروع شد و فرانسه با 3هزار سرباز در مقابل نیروی 22 هزار نفری انگلیس قرار گرفت. در نهایت فرانسه در ژانویه 1761، به‌دلیل نرسیدن نیروی کمکی تسلیم انگلیس شد و بدین ترتیب، زمینه برای تثبیت سلطه استعماری انگلیس بر شبه قاره هند هموارتر شد.

کد خبر 122642

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز