همشهری آنلاین: مقبره‌ دست‌نخورده یک امپراتور "مایا" در گوآتمالا کشف شد.

گواتمالا

به گزارش ایسنا، باستان‌شناسان آمریکایی در جریان کاوش‌های خود در منطقه‌ تاریخی «ال زوتز» کشور گوآتمالا موفق به کشف مقبره‌ یک امپراتور «مایا» شدند که در زمان کشف دست‌نخورده بوده و از تاراج دزدان مقبره در امان مانده است.

به گزارش دیسکاوری، تا به حال در این مقبره که باستان‌شناسان هنوز موفق به تعیین دقیق قدمت آن نشده‌اند، آثار تاریخی متعدد شامل سلاح، ظرف‌های سرامیکی منقوش، جواهرات و استخوان‌های شش کودک که احتمالا در جریان مراسم خاکسپاری امپراتور مایا قربانی شده‌اند، کشف شده است.

مقبره امپراتور مایا در فاصله‌ بسیار کمی از هرم مشهور «ال دیامبو» قرار دارد که در ماه می سال 2010 میلادی کشف شد و یکی از کشف‌های برتر منطقه‌ آمریکای جنوبی در طی سال‌های اخیر لقب گرفت.

مایاها مجموعه‌ای از اقوام سرخ‌پوست در جنوب مکزیک و شمال آمریکای مرکزی بودند که شهرهایشان را در دل جنگل‌های بارانی می‌ساختند، این در حالی است که قوم مایا از جمله تمدن‌های بسیار پیشرفته آمریکای مرکزی بودند و دست آوردهای آنها در هنر، معماری، ریاضیات و به ویژه نجوم بسیار چشمگیر بوده است.

براساس اعتقادات مایاها، جهان توسط یکی از خدایان قوم مایا که هم در خلق انسان‌ها نقش داشته و هم خدای جنگ است، در سال 2012 میلادی نابود می‌شود. هم‌چنین آثار دیگری در شهر تاریخی یاکوتان وجود دارد که نگرانی‌ها درباره‌ پایان جهان در سال 2012 را افزایش می‌دهد.

تمدن مایا در سال‌های 300 تا 900 میلادی به اوج قدرت و دانش خود رسید و مردم آن در علم نجوم بسیار پیشرفته بودند.
از سوی دیگر مردمان تمدن مایا یک سیستم مالیاتی بسیار پیشرفته داشته‌اند که شناخت کامل آن، به سال‌ها وقت نیاز دارد.

این در حالی است که از سال‌ها قبل، گروهی از باستان‌شناسان چندملیتی درحال بررسی محوطه‌های تاریخی به‌جا مانده از مردم این تمدن در کشورهای آمریکای جنوبی هستند. باستان‌شناسان در تحقیقات خود به این نتیجه رسیده‌اند که مردم این تمدن در سال‌های حیات تمدن مایاها، نظام اقتصادی خاصی داشته و براساس شیوه‌های خاص، مالیات هر مغازه و مالیات هر کالا را به‌طور دقیق تعیین می‌کردند، این در حالی است که در حدود سال 800 میلادی، برخی از شهرهای جنوبی تمدن مایا متروکه شدند. تا سال 950 میلادی هم بیشتر شهرهای بزرگ ویران گردیدند. دلیل این موضوع مشخص نیست.

تجدید حیاتی در تمدن مایا، در حدود سال 1200 میلادی به وجود آمد. اما پس از آن، در قرن شانزدهم، قلمروی مایا به دست مهاجمان اسپانیایی فتح شد.

کد خبر 124576
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز