کاروان اسرای اهل‌بیت را پس از گذراندن از مسیر طولانی، به همراه سرهای نورانی امام حسین(ع) و یارانش به طرف دمشق آوردند چون نزدیک دروازه دمشق رسیدند، ام کلثوم، شمر را صدا زد و فرمود: ما را از دروازه‌ای وارد دمشق کنید که مردم کمتر اجتماع کرده باشند و سرها را از محمل‌ها دورتر ببرید تا مردم به ما نگاه نکنند .

شمر از روی خباثت، در واکنش به سخن‌ ام‌کلثوم فرمان داد سرها را بالای نیزه‌ها زدند و در میان محمل‌ها قرار دادند. آنگاه آنان را از میان تماشاچیان عبور داد و از دروازه اصلی دمشق گذراند . مورخین ورود اهل‌بیت به شام را روز اول صفرنوشته‌اند .

روزی که 2زن حکمران کرمان و فارس شدند

آباقا خان، ایلخان مغول ایران (پسر هلاکو خان) در ششم ژانویه ۱۲۷۰میلادی ضمن انتصابات خود، 2 زن را حکمران 2 ایالت بزرگ ایران کرد؛ آبش خاتون، حکمران فارس و ترکان خاتون، حکمران کرمان شد. ترکان خاتون از قراختایی‌ها و آبش خاتون از خانواده اتابکان فارس بود. در انتصابات این روز، مقام صاحب دیوانی به شمس‌الدین محمد جوینی و حکومت اصفهان و اراک به پسر او بهاءالدین داده شد و عطاملک‌جوینی مولف معروف در سمت خود حکومت بغداد که از زمان هلاکو خان آن را به‌عهده داشت ابقا شد.

شورش مذهبی و سیاسی هلند

شورش مذهبی و سیاسی هلند در ششم ژانویه 1789میلادی علیه سلطه و فرمان‌های ژوزف دوم، امپراتور اتریش که فرمان آزادی مذهب در سراسر قلمرو امپراتوری خویش را صادر کرده بود، آغاز شد. علت این شورش این بود که آزادی مذهبی موجب می‌شد تا امور مذهبی و سیاسی هلند زیر نظر دربار اتریش اداره شود. این شورش که رهبر آن آئروس - بلانشون نام داشت به نفع هلندی‌ها تمام شد.

اختراع تلگراف

ساموئل مورس، استاد هنر و نقاشی دانشگاه نیویورک ششم ژانویه سال ۱۸۳۸ میلادی دستگاه تلگرافی را که ساخته بود و می‌توانست هر دقیقه 10 کلمه مخابره کند به معرض نمایش گذارد. مورس پسر یک کشیش ساکن بوستون بود و علاقه وافری به الکتریسته و سیاست داشت، ولی خیلی زود در سیاست شکست خورد . بنابراین به علاقه دیگر خود الکتریسیته پرداخت و در سال۱۸۳۷ میلادی موفق به ساختن دستگاه خانگی تلگراف شد. او برای جلب کمک مالی، به واشنگتن رفت و با پولی که از کنگره آمریکا گرفت به تکمیل دستگاه خود پرداخت و در سال۱۸۴۳ میلادی میان شهرهای بالتیمور و واشنگتن ارتباط تلگرافی برقرار کرد .

آغاز محاصره پاریس

درششم ژانویه سال 1649 میلادی نیروهای پرنس‌دوکنده، پاریس را به محاصره در آوردند. این افراد، برای تحت فشار قرار دادن مردم پاریس که علیه لویی چهاردهم و ملکه آن دوتریش و کاردینال مازارن صدر اعظم فرانسه قیام کرده بودند، این شهر را تحت محاصره گرفتند. مردم پاریس حدود 3ماه در مقابل نیروهای پرنس دو کنده مقاومت کردند، تا اینکه در روز سی‌ام مارس همان سال معاهده صلح میان طرفین متخاصم امضا شد.

جنگ کبک میان استقلال ‌طلبان آمریکا و انگلیسی ‌ها

در تاریخ 6 ژانویه سال 1774میلادی جنگ کبک میان استقلال‌طلبان آمریکا با نیرو‌های انگلیسی در گرفت. این جنگ به‌دلیل اینکه در نزدیکی ایالت کبک کانادا واقع شده بود به نام نبرد کبک معروف شده است. نبرد کبک به سود انگلیسی ‌ ها پایان یافت. آمریکایی‌ها قصد داشتند از طریق این جنگ، آمریکایی‌های مقیم کبک را به هواداری از استقلال‌طلبان آمریکایی علیه انگلیسی‌ها بشورانند.

درگذشت پدر علم ژنتیک

یوهان گرگورمندل در ژوئیه سال۱۸۲۲ میلادی در یک خانواده روستایی به‌دنیا آمد. به‌دلیل فقر مالی وارد صومعه شد و لقب گرگور گرفت. او توانست قوانین حاکم بر انتقال صفات وراثتی را شناسایی کند. ولی از آنجایی که در جامعه علمی آن زمان همچنان نظریات داروین و لامارک را صحیح می‌پنداشتند به کشفیات او اهمیت چندانی ندادند. در سال ۱۹۰۰میلادی کشف مجدد قوانین مندل، توسط درویس، شرماک و کورنز باعث شد که نظریات او مورد توجه قرار گرفته و مندل به‌عنوان پدر علم ژنتیک شناخته شود. مندل در ششم ژانویه سال۱۸۸۴ درگذشت.

کد خبر 124983

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز