یک هواپیمای نظامی حامل فرماندهان ارشد سپاه پاسداران در نوزدهم دی‌ ماه سال 1384 شمسی در فضای باز بیدانلو، کنار دریاچه و منطقه امامزاده آیدین‌لو ارومیه سقوط کرد.

قلم

شرایط بد جوی و نقص فنی از جمله دلایل اولیه این سانحه اعلام شد . علاوه بر سردار احمد کاظمی فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران، سرداران معتدی، سلیمانی، حنیف، یزدانی، آذین‌پور، اسدی، رشادی، کربندی، الهام‌نژاد و بصیری از جمله شهدای این سانحه بودند .

عملیات کربلای 5 و عبور از موانع نفوذناپذیر دشمن

19دی‌ماه سال 1365 عملیات پیروزمندانه کربلای 5 با رمز یا زهرا ( س ) در منطقه شلمچه آغازشد . پس از پایان این عملیات بود که تلاش‌های بین‌المللی برای پایان‌دادن به جنگ افزایش یافت. سنگینی شرایط پس از عملیات کربلای 4 ضرورت انجام عملیات دیگری را ایجاب می‌کرد؛ عملیاتی که پیروزی در آن تضمین شده باشد. ارزشمندترین منطقه موجود، شلمچه بود که دشمن در آن مستحکم‌ترین مواضع و موانع را داشت؛ باتوجه به اصول نظامی، ضریب موفقیت، بسیار ناچیز بود. امروز طرح‌های عملیاتی سپاه، در کربلای5 درس‌های قابل استفاده برای همه دانشگاه‌های جنگ است.

نبرد دانیپر

در نهم ژانویه سال1943 میلادی و در میانه جنگ جهانی دوم نبرد دانیپر از جنگ‌های مهم بین نیروهای متفقین و متحدین درگرفت. ارتش سرخ شوروی این جنگ را پس از تصرف شهر کیف، پایتخت اوکراین آغاز کرد. این جنگ در ژوئن سال1944 میلادی با خاتمه محاصره لنینگراد پایان یافت.

تولد سیمون دوبووار

سیمون لوسی ارنستین ماری برتراند دوبووار ، فیلسوف ، نویسنده و اگزیستانسیالیست فرانسوی بود که در نهم ژانویه 1908 در پاریس در خانواده ای متمکن به دنیا آمد . سارتر دوست نزدیک او بود. دوبووار به‌عنوان مادرفمینیسم بعد از 1968 شناخته می‌شود؛ الگویی اجتماعی از فرهنگ غرب که آثار منفی آن به کشورهای شرق نیز سرایت کرده و فرهنگ آنان را تحت تأثیر قرار داده است . معروف‌ترین اثر وی « جنس دوم» نام دارد که به عنوان مانیفست فمینیسم شناخته شده و در سال 1949 نوشته شده است . سیمون دوبووار در 14آوریل سال1986 در سن 78سالگی به خاطر ذات‌الریه از دنیا رفت.

حماسه جاوید

نوزدهم دی ماه سال 1356، یادآور حماسه بزرگ و باشکوهی است که برگ دیگری از کتاب زرین انقلاب اسلامی را رقم زد. قیام خونین مردم قم آغاز حرکتی بود که طومار 2500ساله نظام شاهنشاهی را در هم پیچید . در روز هفدهم دی‌‌ ماه سال 1356شمسی چاپ مقاله‌ ای با عنوان استعمار سرخ و سیاه در روزنامه اطلاعات و توهین به حضرت
امام خمینی ( ره) جرقه ای بود که به قیامی خونین و تاریخ ساز مبدل شد . مقام معظم رهبری درباره جایگاه قم در پیروزی انقلاب می‌فرماید: قم یک ذخیره الهی برای اسلام بود.

درگذشت ویکتور امانوئل دوم

ویکتور امانوئل دوم در سال‌های1849 تا 1861 پادشاه ساردنی بود و از سال1861 تا 1878 پادشاه ایتالیا شد . او در 14مارس سال 1820 در تورین به دنیا آمد . ویکتور امانوئل دوم پس از کناره‌گیری پدرش «کارل آلبرت»، به تخت نشست و از اقدامات مهم او در دوره سلطنت، دادن اختیار تام به وزیر خود کاوور برای فراهم آوردن زمینه وحدت ایتالیا بود .امانوئل دوم در روز نهم ژانویه 1878 در رم درگذشت.

کد خبر 125197

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز