یکشنبه ۱۲ دی ۱۳۸۹ - ۰۴:۰۸
۰ نفر

در دوم ژانویه سال 69 میلادی در پی خودکشی نرون، سنا، گالیا را به‌عنوان امپراتور انتخاب کرد ولی ارتش روم در راین این انتخاب را نپذیرفت و اولوس ویته‌لیوس را برگزید که با مخالفت سنا روبه‌رو شد.

history

ارتش راین شورش کرد. سپاسیان، فرمانده سپاه روم از ایران کمک خواست که ایران وعده اعزام 40هزار سوار را داد. وسپاسیان، نیروهای شورشی را شکست داد و نیازی به ارسال نیروی ایران نشد.

لشکرکشی مامون عباسی به سرزمین روم

مامون، هفتمین خلیفه طایفه بنی ‌عباس در 27 محرم سال 215 برای تنبیه متجاوزان رومی و شکستن قدرت و ابهت آنان، در رأس سپاهی عظیم و سنگین عازم سرحدات غربی خلافت اسلامی، یعنی مرزهای امپراتوری روم شرقی شد. وی پس از خروج از بغداد و طی مسیر وارد سرحدات و متصرفات روم شرقی شد، با رومیان به نبردی سخت پرداخت، دژهای مستحکم آنان را در هم کوبید و برخی از شهرهای آنان را به تصرف خویش درآورد.

نمایش نخستین فیلم بلند ایرانی

ساعت 2بعد ازظهر جمعه 12دی سال 1309 خورشیدی در سینما مایاک تهران فیلم «آبی و رابی» نخستین فیلم بلند داستانی سینمای ایران ساخته آوانس اوگانیانس با فیلمبرداری خان‌بابا معتضدی روی پرده سینماها نقش بست تا سینمای ایران شاهد نمایش نخستین فیلم داستانی خود باشد. تنها نسخه آبی و رابی که در اختیار ساکوارلیدزه، تهیه‌کننده فیلم بود، در آتش سوزی سینما مایاک در 1311 از بین رفت.

درگذشت پدر علم نحو

سیبویه، زبان‌شناس معروف ایرانی در نخستین هفته ژانویه سال 793 میلادی (روز دقیق آن مشخص نیست) در شیراز درگذشت. وی در شهر بیضاء در استان فارس به‌دنیا آمد. اهمیت تاریخی سیبویه از آن جهت است که نخستین فردی بود که برای زبان عربی صرف و نحو نوشت. وی با این عمل عنوان «سیبویه نحوی» را به خود اختصاص داد. بدون تلاش سیبویه پیشرفت زبان عربی میسر نبود و استحکام این زبان به این صورت باقی نمی‌ماند. به این ترتیب، این ایرانیان بودند که برای اعراب دستور زبان نوشتند.

درگذشت لویی دوازدهم (معروف به پدر ملت)

در 2 ژانویه سال 1515 میلادی لویی دوازدهم پادشاه فرانسه، در 53سالگی درگذشت . با مرگ وی، سلطنت دودمان اورلئان بر فرانسه پایان یافت. وی منصفانه‌ترین نظام قضایی را در فرانسه به وجود آورد و ضابطه مالیاتی عادلانه‌ای را تنظیم کرد. مورخان نوشته‌اند که وی شیفته کارهای خسرو انوشیروان ساسانی بود و کارهای او را در امور کشورداری تقلید می کرد.

تولد استاد تعلیم و تربیت

یوهان پستالوزی در دوم ژانویه 1744میلادی در زوریخ سوئیس به دنیا آمد. وی پس از مرگ زود‌هنگام پدر، تحت نظر مادرش پرورش یافت. پستالوزی به فکر افتاد تا روستاییان پیرامون خود را از فلاکت و بدبختی بیرون آورد. وی ابتدا کوشید از راه سرپرستی امور دینی به مقصود خود دست یابد اما چون موفق نشد، از این‌رو به تحصیل حقوق پرداخت تا از حقوق مردم دفاع کند . سپس به تربیت پسران بی ‌ سرپرست پرداخت . یوهان در سال 1781میلادی آرای تربیتی خود را در کتابی به نام لئوناردو گرتْرود منتشر ساخت . او با افکار و کارهای خود توانست نظر تمام دانشمندان علم تربیت دنیا را به‌خود جلب کند و شهرتی جهانگیر پیدا کند. پستالوزی بر این عقیده بود که دوای همه دردها، تربیت است .

کد خبر 124559

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز