حماسه 9 دی سال88 حمایت از حریم ولایت و پاسخی محکم به فتنه‌جویان و حرمت شکنان عاشورا بود.

در این روز مردم عاشورایی و ولایتمدار ایران اسلامی با حضور گسترده به دفاع از ارزش‌های اسلامی و انقلاب خود برخاستند و اندیشه‌های پلید دشمنان را در هم شکستند. حماسه‌آفرینان ‌9دی اعلام کردند هرگز نخواهند گذاشت مظلومیت امام‌حسین(ع) بار دیگر در تاریخ تکرار شود.

خریدبخشی از مکزیک توسط مکزیک

در 30 دسامبر سال1853 آمریکا به عنوان خریدار سرزمین سایر کشورها ، حدود 45هزار مایل معادل 120‌هزار کیلومتر مربع از سرزمین مکزیک را در جریان خریدی به نام گاد‌سدن پارکیس به مبلغ 10میلیون دلار خریداری کرد. این منطقه هم اکنون آریزونای جنوبی و نیومکزیکو نام دارد.

‌درگذشت رومن رولان

رومن رولان رمان‌ نویس ، نمایشنامه نویس و مورخ هنر در 26‌ ژانویه سال۱۸۶۶ در شهر کلامسی، در ایالت بورگونی، در خانواده مرفه به دنیا آمد. در نوجوانی با افکار باروخ اسپینوزا آشنا شد و تولستوی را کشف کرد. رومن‌رولان انسان صلح دوستی بود. او به دعوت ماکسیم گورکی به شوروی رفت و با استالین ملاقات داشت ولی علیه استالین و حکومت شوروی مقالات متعددی انتشار داد. رومن رولان نشان لژیون دونور، جایزه بزرگ آکادمی فرانسه و جایزه ادبی نوبل را به‌دست آورد. او سرانجام در 30 دسامبر سال1944 درگذشت.

کشتار بلد الشیخ

بلدالشیخ نام روستایی فلسطینی‌نشین است که اکنون جزئی از شهر نشر در فلسطین اشغالی به شمار می‌آید. در تاریخ 30 دسامبر سال 1947 میلادی گروه‌های مسلح صهیونیستی هاگانا به این روستا حمله کردند. این حمله وحشیانه منجر به کشته شدن ۶۰ نفر شد که اکثر آنها را زنان و کودکان فلسطینی تشکیل می‌دادند . جسد بسیاری از آنها در داخل منازل روستا پیدا شد.

ورود ایران به جامعه ملل

در نهم دی ماه سال1300‌شمسی برابر با 30 دسامبر سال ‌1921 میلادی، مجلس شورای ملی عضویت ایران در جامعه ملل را تصویب کرد. جامعه ملل قبل از سازمان ملل متحد در بین جنگ‌های اول و دوم جهانی فعالیت خود را آغاز کرد ولی توفیق چندانی در جلب کشورها به سوی حفظ صلح نداشت.

آغاز قیام بوکسورها علیه استعمار انگلیس

در سال1894میلادی، چین، شبه جزیره کره را در جنگ با ژاپن از دست داده بود و کشورهای اروپایی قسمت‏هایی از سرزمین چین را اشغال کرده بودند. تعدادی از نظامیان چینی یک جنبش ضدغربی به نام بوکسورها در 30 دسامبر 1900‌ میلادی علیه خارجیان به راه انداختند . بوکسورها، سفارتخانه‌های دول غربی در پکن را تصرف کردند و به مبارزه شدید با مبلغین اروپایی در چین پرداختند. کشورهای استعماری ارتشی از ژاپن، انگلیس، روسیه، فرانسه و آلمان تشکیل داده و به سرکوب قیام پرداختند.

تولد امپراتور روم

تیتوس فلاویوس سابینوس وسپاسیانوس امپراتور روم در 30‌ دسامبر 39 میلادی به دنیا آمد . از مهم‌ترین دستاوردهای نظامی وی قبل از رسیدن به مقام امپراتوری شکست دادن شورشیان یهودی و بازگرداندن آرامش و اقتدار روم در سرزمین فلسطین بود . به پاس این پیروزی طاق تیتوس را در شهر رم به افتخار وی ساختند که تا به امروز پا برجاست . مجسمه او در موزه فرانسه قرار دارد.

مجروح شدن شیخ فضل الله نوری

در9 دی‌ماه سال 1287 خورشیدی شیخ فضل‌الله نوری روحانی جلیل‌القدری که رهیافت دینی خود را مخالفت با مشروطه صرف و برخاسته از الگوهای غربی بیان می‌داشت و خواستار مشروطه مشروعه بود، از سوی مخالفان مورد حمله قرار گرفت و به شدت مجروح شد. او مشروطه را به‌عنوان نهضتی که در آن قوانین شرع لحاظ شده باشد مطرح می‌کرد و همین امر موجب شد تا میان بسیاری از روشنفکران آن زمان اختلاف به وجود آید. شیخ از نخستین عالمانی بود که به نقشه استعمار در جهت اسلام زدایی پی برد و سعی کرد اجازه ندهد ملی‌گرایی یا غرب‌زدگی جای اسلام‌گرایی بنشیند و به نام آزادی بی‌بندوباری غربی در جامعه اسلامی حاکم شود.

کد خبر 124346

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز