مردم مسلمان و انقلابی ایران که بی‏صبرانه منتظر ورود حضرت امام خمینی به ایران بودند، تدارکات لازم را جهت بزرگترین استقبال تاریخ از رهبر انقلاب اسلامی فراهم آوردند.

  به همین مناسبت در 3 بهمن ماه 1357 شمسی ستادی مرکب از اقشار مختلف مردم تهران تشکیل شد تا مراسم استقبال را هرچه باشکوه‏تر برگزار کند. در این ستاد 50هزار جوان عاشق امام مسئولیت حفاظت از جان امام و انتظامات مراسم را به‌عهده گرفتند. بسیاری از مردم نیز از شهرها و روستاهای مختلف ایران به تهران سرازیر شدند تا در مراسم استقبال شرکت کنند.

تولد داوید هیلبرت

داوید هیلبرت یکی از مشهورترین و تأثیرگذارترین ریاضیدانان در گسترش مکانیک کوانتومی و حتی نظریه نسبیت در 23 ژانویه سال 1862 میلادی در کنیگسبرگ آلمان به دنیا آمد . از کارهای دیگر او بنیان ‌ریزی و گسترش آنالیز تابعی است . هیلبرت یکی از مؤسسان ریاضیات قرن بیستم و به وجود آورنده مکتب صورتگرایی ریاضیات است که در ریاضیات محض این قرن نفوذ زیادی داشته است. کارهای ریاضی او بسیار عمیق و متنوع است . از جمله می‌ توان تئوری پایاها، تئوری میدان‌ های جبری و تحقیق در مبانی هندسه و تحقیق در مبانی ریاضیات و معادلات انتگرالی و فیزیکی را ذکر کرد . سرانجام او در 5 ژانویه سال 1970 میلادی درگذشت.

جنگ خونین بین آمریکا و ژاپن

در 23 ژانویه سال 1945 میلادی جنگ خونین معروف به اوکیناوا در جریان پیکارهای خونین میان ایالات متحده آمریکا و سپاهیان ژاپنی در جزیره ‌ای به همین نام با پیروزی آمریکایی‌ها پایان یافت و این پیروزی یکی از پایه ‌های اصلی شکست قطعی ژاپن در جنگ دوم محسوب می ‌شود. عامل اصلی پیروزی در اوکیناوا هواپیماهای غول‌پیکر آمریکایی معروف به دژ پرنده بودند که وظیفه اصلی آنان بمباران کشتی‌های ژاپنی بود.

زلزله در چین

در تاریخ 23 ژانویه سال1556میلادی یکی از پرتلفات‌ترین زلزله‎های جهان در ایالت شن‌سی واقع در سرزمین چین روی داد، این ایالت از پرجمعیت‌ترین ایالت‌های چین بود؛ از این رو خسارت جانی و مالی قابل توجهی به مردم ایالت شن‌سی وارد آمد، این منطقه روی مدار زلزله‌خیز واقع است و اغلب زمین‌لرزه‎های شدید در آنجا روی می‎دهد، در این زلزله وحشتناک 830هزار تن از مردم چین جان خود را از دست دادند و شمار زیادی هم بی‌خانمان شدند.

سالگرد تأسیس پارلمان در انگلستان

23ژانویه سال ۱۲۶۵ میلادی روزی است که پارلمان انگلستان آغاز به‌کارکرد و به تدریج حکومت این کشور پارلمانی شد. پارلمان انگلستان نخستین مجمع ملی در هزاره دوم نیست؛ قبلا ایتالیا دارای پارلمان شده بود. از زمان تأسیس پارلمان در لندن فرضیه‌های متعدد برای اطمینان‌بخش ‌ترین روش انتخاب وکیل و رئیس دولت ارائه داده شده است . در حکومت پارلمانی انتخاب رئیس دولت در دست پارلمان است .

کد خبر 126358

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز