حکم تاریخی حضرت امام‌خمینی(ره) مبنی بر اعدام نویسنده و ناشران کتاب کفرآمیز آیات شیطانی در 25 بهمن سال 1367 شمسی صادر شد.

سلمان رشدی

این کتاب سراسر دروغ و کفر را سلمان رشدی نویسنده هندی‌تبار انگلیسی نوشت و انتشارات پنگوئن در انگلیس چاپ و منتشر کرد. در پی انتشار آن، امام راحل در پیامی تاریخی خطاب به مسلمانان جهان تأکید کردند: «مؤلف کتاب آیات شیطانی که علیه اسلام، پیامبر و قرآن تنظیم و چاپ شده است، محکوم به اعدام است».

سردار بدر، شهید مهدی باکری

بعد از شهادت حمیدباکری و برخی از یارانش، روح در کالبد برادرش مهدی قرار نداشت و معلوم بود که به‌زودی به جمع آنان خواهد پیوست. این فرمانده دلاور در عملیات بدر در 25 بهمن سال 1363 شمسی به خاطر شرایط حساس عملیات، به خطرناک‌ترین صحنه‌های کارزار وارد شد و در حالی که رزمندگان لشکر را در شرق دجله از نزدیک هدایت می‌کرد، تلاش کرد تا مواضع تصرف شده را در مقابل پاتک‌های دشمن تثبیت کند، که در نبردی دلیرانه، بر اثر اصابت تیر مستقیم مزدوران بعثی، ندای حق را لبیک گفت و به لقای معشوق نایل شد. هنگامی که پیکر مطهرش را از طریق آب‌های هورالعظیم انتقال می‌دادند، قایق حامل پیکر وی، مورد هدف آرپی‌جی دشمن قرار گرفت و قطره ناب وجودش به دریا پیوست.

عزل احمد شاه قاجار از فرماندهی کل قوا

با تصمیم مجلس شورای ملی در 25 بهمن 1303 شمسی احمدشاه قاجار از فرماندهی کل قوا معزول و این سمت به رضاخان محول شد. انگلیسی‌ها برای تثبیت معاهده وثوق ‌ الدوله - کاکس به تأیید احمدشاه بسیار نیاز داشتند ولی شاه زیر بار نرفت. انگلستان که طاقت ادامه این وضعیت را نداشت درصدد برآمد با انقراض قاجار، سلسله‌ای را روی کار آورد که از آنان اطاعت کامل داشته باشد. برای این منظور به اردشیر ریپورتر، سرجاسوس خود در ایران دستور دادند که قزاقی مناسب را به آنها معرفی کند. اردشیر از محفل بهائیان کمک خواست. حبیب‌الله عین‌الملک هویدا از جانب محفل، رضاخان را معرفی کرد.

قتل‌عام اهالی روستای سعسع

صهیونیست‌های مسلح عضو گروه تروریستی پالماخ در ادامه قتل‌عام فلسطینی‌ها، در روز چهاردهم فوریه سال 1938 میلادی عملیات کشتار اهالی روستای «سعسع» را در فلسطین اشغالی، آغاز کردند. در این عملیات که تا روز بعد طول کشید، 20 خانه بر سر ساکنان آنها خراب شد و 60 فلسطینی که اکثرا زن و کودک بودند، کشته شدند. صهیونیست‌ها تا مدت‌ها از قتل‌عام روستای سعسع به‌عنوان الگویی برای کشتار فلسطینی‌ها یادمی‌کردند .

ترور رفیق حریری

رفیق حریری نخست‌وزیر اسبق لبنان در 14 فوریه سال 2005 میلادی بر اثر انفجار یک اتومبیل بمب‌گذاری شده در بیروت کشته شد. وی که از تجار ثروتمند لبنان بود در دو ‌ نوبت نخست‌وزیر این کشور شد. او مخالف ادامه حضور نیروهای سوری در لبنان بود. به همین علت پس از مرگش، آمریکا و فرانسه مدعی شدند که او به دست عوامل سوریه ترور شده است و تحت فشار این کشورها، کمیسیونی از سازمان ملل مامور تحقیق در مورد ترور حریری شد. به این ترتیب، قتل مشکوک رفیق حریری، به بهانه‌ای برای فشار بیشتر بر سوریه و ایجاد بحران در لبنان تبدیل شد.

کد خبر 128074

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز