حاج‌حسین‌خرازی با آنکه یک دستش را تقدیم خدا کرده بود ، با تلاش فوق‌العاده‌اش هیچگاه احساس کمبود نمی‌کرد و برای تأمین نیروهای رزمنده در خط مقدم، تلاش فراوانی می‌کرد.

در عملیات کربلای 5، زمانی که در اوج آتش توپخانه دشمن، رساندن غذا به رزمندگان با مشکل مواجه شده بود، خود پیگیر جدی این کار شد، که در همان حال خمپاره‌ای در نزدیکی‌‌اش منفجر شد و روح عاشورایی او به ملکوت اعلی پرواز کرد. این سردار بزرگ در روز هشتم اسفند 1365 در جوار قرب الهی مأوا گزید. او همواره در عملیات‌ها پیشقدم بود و اغلب اوقات شخصا به شناسایی می‌رفت. رهبر معظم انقلاب در مورد ایشان می‌فرمایند: درود بر او و بر همه همسنگرانش که خود نامش حسین بود و لشکرش نیز همنام مولایش امام حسین(ع ).

درگذشت استاد آواز ایران

غلامحسین بنان از استادان مسلّم و توانای آواز ایران بعد از یک دوره بیماری طولانی در هشتم اسفند سال 1364 شمسی روی در نقاب خاک کشید و او را در امامزاده طاهر کرج به خاک سپردند. استعداد بنان در هنر موسیقی از اوایل جوانی آشکار شد و او تحت تعلیم پدر قرار گرفت. بنان از 13سالگی در کنار تحصیلات متداول، موسیقی را نزد بزرگان این هنر آموخت و پس از چند سال خود استادی برجسته شد. استاد بنان از سال 1320 شمسی همکاری خود را با رادیو آغاز کرد. حاصل همکاری استاد بنان با رادیو بیش از 375 برنامه بود که در عرصه موسیقی ملی ایران جاوید و به یادگار خواهد ماند.

حمله هواپیماهای ژاپنی به نیروهای متفقین

در جریان جنگ جهانی دوم، در 27 فوریه 1942میلادی حمله بزرگ هواپیماهای ژاپنی به واحدهای دریایی متفقین آغاز شد. صحنه وقوع این عملیات در دریای جاوه بود. در این دریا که جزو آب‏های اقیانوس آرام محسوب می‌شود، تعداد زیادی از کشتی‏های جنگی آمریکا، استرالیا و انگلیس متمرکز شده بودند. این نبرد بزرگ با غرق شدن تعداد زیادی از کشتی‏های دولت‏های متفق در دریای جاوه به سود ژاپن خاتمه یافت.

آغاز سلطه استعماری پرتغال بر برزیل

9سال پس از کشف برزیل توسط کاشفان پرتغالی، سلطه درازمدت استعمار پرتغال بر این کشور، از 27 فوریه 1509میلادی آغاز شد و تا سال 1822میلادی که برزیل مستقل شد، ادامه داشت . پرتغالی‏ها در طول صدها سال، بیش از 3میلیون برده سیاهپوست را از آفریقا به برزیل بردند و در مزارع نیشکر، آنها را به کار اجباری واداشتند. تجارت برده و آزار سرخ‏پوستان بومی برزیل، باعث شد تا بارها در این کشور قیام‏هایی علیه استعمارگران پرتغالی انجام شود که همگی سرکوب شد. با وجود استقلال برزیل در سال 1822میلادی، حضور و نفوذ پرتغالی‏ها در این کشور تا ده‌ها سال پس از آن همچنان ادامه داشت.

عمارت رایشتاک آلمان در میان شعله‌های آتش

عمارت رایشتاک آلمان، مرکز قانونگذاری آلمان نازی در 27 فوریه سال 1933 میلادی در میان شعله ‌های آتشی که تاریخ هنوز نتوانسته دریابد به دست چه کسی روشن شد، سوخت.مقامات آلمان نازی گناه این آتش سوزی را به گردن یک کمونیست هلندی به نام مارینوس وان درلوبه گذاشتند و سرانجام نیز به همین جرم او را اعدام کردند.

کد خبر 129163

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز