بنی‏صدر درصدد حذف نیروهای انقلابی‏ای بود که پس از اشغال لانه جاسوسی آمریکا، به‌عنوان نیروهای خط امام متشکل شده بودند ولی تحولات جنگ، موقعیت را برای او دشوار کرد.

در این روند، حادثه 14اسفند در دانشگاه تهران، نشانه سرفصل جدیدی از تلاش ضدانقلاب در داخل کشور محسوب می‏شد. در این روز که به مناسبت سالمرگ دکترمصدق در دانشگاه تهران برگزار شده بود، بنی‏صدر در سخنرانی خود، به شخصیت‏های انقلاب و نهادهای انقلابی توهین کرد که با اعتراض امت حزب‏الله مواجه شد. پس از آن گارد شخصی بنی‏صدر و منافقان مسلح، به دستور بنی‏صدر، به مردم انقلابی حمله کرده و گروه بی‏شماری را زخمی و دستگیر کردند. این حادثه منجر به وقوع رخدادهایی شد که سرانجام به درگیری مسلحانه در داخل کشور و در نهایت شکست ضد انقلاب و حذف آنها از صحنه سیاسی شد.

معاهده پاریس

با میانجیگری ناپلئون سوم، معاهده پاریس در 14اسفند 1235 خورشیدی مابین سفیر ایران در پاریس، فرخ خان امین‌الملک و سفیر انگلیس در فرانسه، لرد کاولی در 15فصل بسته شد. تنها دستورالعملی که از تهران از طرف آقاخان‌نوری به فرخ‌خان رسید این بود: «شما اختیار دارید در هر مسئله‌ای که مورد تقاضای انگلیسی‌هاست موافقت کنید مگر در دو مورد؛ یکی سلطنت ناصرالدین شاه و دیگری صدارت من» طی این عهدنامه انگلیسی‌ها متعهد شدند قوایشان را در مدت کوتاهی از خاک ایران خارج سازند در مقابل دولت ایران با خروج نیروهایش از منطقه مورد مناقشه، از هرگونه حق حاکمیت بر هرات و افغانستان صرف‌نظر کرد. معاهده پاریس همانند دو عهدنامه گلستان و ترکمانچای محدودیت ارضی کشور ما را در این دوره از تاریخ ایران افزایش داد و خسارتی جبران‌ناپذیر بر استقلال سیاسی و اقتصادی ایران وارد آورد.

مرگ «هنری راولین سون» محقق و خاورشناس انگلیسی

هنری کروزویک راولین‏سون خاورشناس انگلیسی در 11فوریه 1810میلادی در نزدیکی آکسفورد انگلستان به دنیا آمد. راولین‌سون در جریان سفر به هندوستان زبان فارسی را آموخت. تسلط او به زبان فارسی باعث شد تا به همراه جمعی از افسران انگلیسی جهت آموزش نظامی به ایران اعزام شود. او مورد توجه شاه ایران قرارگرفت. وی پس از چندی به کرمانشاه عزیمت کرد و به تحقیق آثار باستانی کرمانشاه مشغول شد. چندی پس از آن به‌عنوان وزیرمختار به ایران آمد. هرچند سیاست‏های استعماری انگلستان را در منطقه دنبال می‏کرد و در جست‌وجوی مطامع استعمار پیر بود، ولی موفقیت‏های علمی او موجبات عضویت وی در انجمن‏های علمی متعددی را فراهم آورد. هنری کروزویک راولین سون سرانجام در پنجم مارس 1895 میلادی در 85سالگی درگذشت.

درگذشت «ژوزف استالین» رهبر دیکتاتور اتحاد جماهیر شوروی سابق

ژوزف ویساریونوویچ جوگاشویلی، موسوم به استالین، دیکتاتور شوروی سابق، در 21 دسامبر 1879 میلادی در شهری نزدیک تفلیس در گرجستان به دنیا آمد. او در 1917 همراه با لنین، انقلاب بلشویکی را به پیروزی رساند. استالین در سال 1922 میلادی به جانشینی لنین برگزیده شد و از این تاریخ با قبضه کردن تشکیلات به تدریج قدرت را به دست گرفت. استالین سرانجام در پنجم مارس 1953 میلادی پس از عمری جنایت و خونریزی، در 74 سالگی درگذشت.

کد خبر 129716

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز