در سال 1805میلادی پس از آنکه قوای مشترک عثمانی و انگلیس، مصر را از اشغالِ چندماهه ناپلئون خارج ساختند، حکمرانی این کشور به محمدعلی پاشا سپرده شد که وی و جانشینانش تحت عنوان خدیو، حکومت مستقل مصر را در اختیار داشتند.

بی‏کفایتی خدیوهای مصر در اواخر قرن نوزدهم باعث نفوذ روز افزون انگلیس در مصر شد تا اینکه دولت انگلیس در پی شورش مردم، در بندر اسکندریه مصر، نیرو پیاده کرد. در اوایل جنگ جهانی اول، انگلیس، مصر را تحت‌الحمایه خود اعلام کرد. ادامه مبارزه مردم مصر به‌ویژه پس از جنگ، باعث شد تا انگلیس در 28 فوریه سال1922، استقلال مصر را به رسمیت بشناسد.

پیمان امپراتوری روسیه و پادشاهی پروس

پیمان اتحاد سیاسی و نظامی میان دو کشور مقتدر اروپای قرن نوزدهم یعنی امپراتوری روسیه و پادشاهی پروس در 28فوریه سال 1813 میلادی به امضا رسید. هدف اصلی فرمانروایان این دو کشور سرکوبی ناپلئون بناپارت امپراتور نامدار فرانسه بود که بارها سپاهیان روس و پروس را در جنگ‌های مختلف شکست داده بود. با الحاق ممالک انگلستان، اتریش و سوئد به این قرارداد، اتحادیه هفتم دول اروپایی علیه ناپلئون بناپارت ایجاد شد.

مرگ احمد شاه قاجار

احمد شاه دومین پسر محمد‌علی شاه و نخستین فرزند پسر او از ملکه جهان بود که در هنگام ولیعهدی پدرش به‌دنیا آمد و پس از فتح تهران و خلع پدرش، در ۱۲ سالگی به سلطنت رسید. احمدشاه با قدرت گرفتن رضاخان به اروپا رفت و پس از آنکه رضاخان به وفاداری به شاه سوگند خورد به ایران بازگشت. مجددا پس از آنکه رضاخان خود را به‌عنوان نخست‌وزیر تحمیل کرد، او دوباره به اروپا سفرکرد. درهنگام اقامت وی در اروپا، با رأی مجلس مؤسسانی که رضاخان ترتیب داده بود از قدرت برکنار شد و بدین‌سان پادشاهی دودمان قاجار به پایان رسید. او در نهم اسفند 1308 شمسی بر اثر ورم کلیه در حومه پاریس درگذشت.

آغاز قیام مردم سوئد علیه دانمارک

در 28 فوریه 1552میلادی قیام مردم سوئد علیه سلطه و نفوذ پادشاه دانمارک که سوئد و نروژ را تحت سلطه خویش قرار داده بود، به وقوع پیوست. رهبری این قیام را شاهزاده سوئدی به نام گوستاو وازا به‌عهده داشت. او به کمک دهقانان و مردم پروتستان مذهب سوئد، برای استقلال این کشور به پا خاست. پادشاه دانمارک خلع شد و گوستاو به سلطنت رسید و سلسله وازا را در سوئد پایه‏گذاری کرد. این سلسله پس از نزدیک به 3 قرن حاکمیت بر سوئد در سال 1818میلادی توسط مارشال برنادوت یکی از فرماندهان ارتش فرانسه منقرض شد.

قتل اولاف پالمه، نخست وزیر سوئد

نخست‌وزیر پیشین سوئد، روز ۲۸ فوریه سال ۱۹۸۶ زمانی که به همراه همسر خود از سینمایی در مرکز استکهلم خارج می‌شد، مورد اصابت گلوله فرد یا افراد ناشناسی قرار گرفت و به قتل رسید. معمای قتل اسرارآمیز وی همچنان نامعلوم مانده است. حدود ۸۶ درصد از مردم این کشور ضمن آنکه معتقدند نخست‌وزیر پیشین کشورشان به دلایل بین‌المللی به قتل رسیده، فکر می‌کنند که عوامل این جنایت هرگز به دام نخواهند افتاد.

کد خبر 129278

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز