یکشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۸۹ - ۲۰:۲۵
۰ نفر

رزم‌آرا به افکار عمومی احترام نمی‌گذاشت، به فریادهای مردم گوش نمی‌داد، مطالب روزنامه‌ها را نادیده می‌انگاشت و راهی را که بر ضرر ملت مسلمان ایران انتخاب کرده بود، همچنان ادامه می‌داد.

writing

این امور خشم فدائیان اسلام را برانگیخت و سرانجام خلیل طهماسبی در روز 16اسفند 1329شمسی هنگامی که رزم‌آرا به مسجد شاه رفته بود، او را در داخل حیاط مسجد مورد اصابت گلوله قرار داد که در دم به هلاکت رسید.

اعلام قطع رابطه ایران و انگلیس توسط وزارت امور خارجه

پس از صدور حکم تاریخی حضرت امام خمینی(ره) مبنی بر ارتداد و قتل سلمان رشدی، مجلس شورای اسلامی، در نهم اسفند 1367، طی جلسه فوق‌العاده‏ای، با اعلام ضرب‌الاجل یک هفته‏ای برای انگلیس، هرگونه رابطه سیاسی با لندن را منوط به عذرخواهی مقامات انگلیسی و تجدیدنظر در مواضع غیراصولی نسبت به جهان اسلام و کتاب آیات شیطانی دانست. وزیر امور خارجه انگلیس ضمن ابراز تأسف از انتشار کتاب رشدی، خود و دولت متبوعش را جدا از مسئولیت انتشار این کتاب دانست. اما این اظهارات و موضع‏گیری‏ها چون فاقد عذرخواهی رسمی و علنی بود، دولت جمهوری اسلامی ایران، در 16اسفند 1367، در پایان مهلت یک هفته‏ای روابط سیاسی خود را با انگلستان به‌طور رسمی قطع کرد.

بروز قحطی در ایران در جریان جنگ جهانی اول

به‌دلیل وقوع جنگ جهانی اول و هجوم ارتش‏های بیگانه به ایران و از سوی دیگر در نتیجه بی‏تدبیری و عدم‌کفایت سران حکومت ایران، قحطی هولناکی کشور را فرا گرفت. این قحطی از 16 اسفند سال 1296شمسی، کشور را فرا گرفت. در این ایام که قسمت اعظم کشور در اشغال نیروهای متجاوز بود، کمبود مواد غذایی به حدی بالا گرفت که روزانه گروهی از مردم از گرسنگی تلف می‏شدند.

درگذشت صاحب براهین پنجگانه

قدیس توماس آکویناس، معروف به حکیم آسمانی، فیلسوف و متاله مسیحی در سال 1225 میلادی در ایالت لاتزیو به دنیا آمد. او به پیروی از ابن‌سینا اعتقادات مسیحی را با فلسفه ارسطو تلفیق کرد. فلسفه او از ۱۸۷۹ تا اواسط دهه ۱۹۶۰ میلادی فلسفه رسمی کلیسای کاتولیک بود. در ۱۲۴۵میلادی درپاریس زیر نظرآلبرت کبیر به تحصیل پرداخت و با او به کلن رفت و در ۱۲۵۲ به پاریس بازگشت و استاد الهیات شد. آکویناس علم و حکمت را در خدمت دین می‌دانست. براهین پنجگانه او در اثبات وجود خدا شهرت خاصی در تاریخ فلسفه غرب دارند. او در ۷ مارس ۱۲۷۴میلادی درگذشت.

قتل عبدالله بن معتز در زندان مقتدر عباسی

در دومین سال خلافت مقتدر بالله گروهی از فرماندهان و سیاستمداران درباری، بر خلع مقتدر از خلافت و نصب عبدالله بن معتز به جای وی مصمم شدند. حسین بن حمدان یکی از گردانندگان اصلی این کودتا، به سوی مقتدر رفت، تا وی را تسلیم کند. مقتدر متوجه شد که حسین‌بن حمدان، قصد دستگیری وی را دارد، از او گریخت و به درون کاخ خویش پناهنده شد. حسین بن حمدان پس از ناکامی از دستگیری مقتدر عباسی، راه موصل را در پیش گرفت و به آن سو حرکت کرد. با رفتن وی، مخالفان مقتدر عباسی دچار سستی شدند. پس از چند روز هرج و مرج مقتدر عباسی مجدداً حکومت را به دست گرفت و مخالفان را سرکوب و بسیاری از هواداران عبدالله بن معتز را دستگیر و اعدام کرد. ماموران، مقتدر عبدالله بن معتز را با آزار و شکنجه‌های توانفرسا در زندان در دوم ربیع الثانی سال 296قمری از پای درآورده و به قتل رساندند و جسد بی‏جانش را به خانواده‏اش تحویل دادند.

کد خبر 129831

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز