عالم مجاهد، آیت‏الله شهید سیدمحمد صدر در حدود سال 1321 شمسی در بیت علم و تقوا و مرجعیت و فقاهت در نجف اشرف به دنیا آمد.

  وی از دوران کودکی به فراگیری علوم اسلامی پرداخت و در یازده‌سالگی به لباس روحانیت درآمد و همزمان دروس انگلیسی، زبان‏شناسی، تاریخ و جامعه‏شناسی را فراگرفت. ایشان در درس خارج حضرات آیات خویی، محمدباقر صدر، حکیم و امام‌خمینی(ره) در نجف شرکت کرد. او نخستین کسی بود که در زمان دیکتاتوری حزب بعث عراق، در مسجد بزرگ کوفه، نماز جمعه را اقامه کرد و در خطبه‏هایش، به انتقاد از رژیم بعثی پرداخت. وی به توصیه دولتیان عراق مبنی بر دعا و حمایت از حکومت صدام وقعی ننهاد و در برابر تهدیدات مزدوران بعث، عبای سیاه خویش را به عبای سفید، به نشانه کفن پوشیدن و آماده شهادت بودن، مبدل ساخت. سرانجام این فقیه بزرگ را در هفدهم اسفند 1377شمسی پس از بازگشت از نماز مغرب و عشاء همراه با دو فرزندش به شهادت رساندند.

اعتراف مقامات سیاسی و رسانه‏ها به استفاده عراق از سلاح‏های شیمیایی

پیروزی‏های متوالی رزمندگان اسلام در جبهه‏های جنگ، باعث شد تا به دستور شیطان‌بزرگ، آمریکا و همکاری دولت‏های اروپایی همچون انگلستان و آلمان، نظامیان شکست‌خورده رژیم بعث عراق، با فروریختن بمب‏های شیمیایی و سمی در میدان‏های نبرد، بخت خود را بیازمایند. رژیم بعث عراق و هم‏پیمانان خارجی آن، همیشه استفاده از سلاح‏های شیمیایی را انکار می‏کردند اما به‌دنبال اعزام مجروحان شیمیایی به کشورهای اتریش و سوئد و تایید پزشکان این کشورها مبنی بر استفاده عراق از این سلاح‏ها و نیز دیدار سفرا و کارداران کشورهای جهان با مجروحین این بمباران‏ها، مقامات سیاسی و رسانه‏های گروهی جهان، به‌‏رغم سانسور زیاد، در 17 اسفند 1362 شمسی مجبور به اعتراف به استفاده رژیم عراق از سلاح‏های شیمیایی در جنگ با ایران اسلامی شدند.

آغاز مبارزه جبهه آزادی‌بخش مورو علیه حکومت مارکوس

با انتخاب مارکوس به ریاست‌جمهوری فیلیپین، حکومت دیکتاتوری وی تحت حمایت آمریکا و کشورهای غربی، به سرکوب مخالفان خود اقدام کرد و تعداد زیادی را کشته و بسیاری دیگر را به زندان انداخت. این امر اعتراضات متعددی را در کشور برانگیخت و گروه‏های مختلفی علیه دیکتاتوری مارکوس تشکیل شدند. هم‏چنین مبارزات مسلمانان جنوب کشور برای ایجاد یک کشور مستقل اسلامی شدت گرفت. در این میان، جبهه آزادی‌بخش مورو که مهم‌ترین نیروی چریکی مخالف مارکوس بود به وجود آمد و از 8مارس همین سال به مدت حدود 20 سال به مبارزه مسلحانه علیه سیاست‏های ضد اسلامی مارکوس ادامه داد. با برکناری مارکوس، در پی مذاکرات این جبهه با دولت، طرفین در مورد آتش‏بس و امضای قرارداد صلح به توافق رسیدند.

درگذشت ویلیام تورنر

ویلیام تورنر نقاش زبردست و پرتره‌ساز معروف انگلستان در قرون هجدهم و نوزدهم میلادی، بعد از 76 سال زندگی در 8 مارس 1851 میلادی بدرود حیات گفت. ویلیام تورنر که در روز 23 آوریل 1775 میلادی در خانواده ‌ای فقیر و تهیدست در لندن متولد شده بود، استعدادی عجیب در نقاشی داشت و به این جهت به شهرت فراوان دست یافت. منظره خیابان از آثار مهم او محسوب می‌شود. آثار به جای مانده از او در حراجی‌های بین‌‌ المللی به قیمت گزاف به فروش می‌رسد .

کد خبر 129919

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز