صهیونیست‌های مسلح وابسته به گروه تروریستی هاگانا، در 13 مارس 1948 میلادی به دهکده فلسطینی حسینیه در جلیله شمالی حمله کردند.

صهیونیست‌ها در این حمله خانه‌های فلسطینی‌ها را بر سر غیرنظامیان بی‌پناه خراب کرد و 60 تن از اهالی روستای حسینیه را قتل عام کردند. نظامیان صهیونیست همچنین در این روز، خانه‌های بخش قطمون در بیت‌المقدس را نیز منفجر و تعدادی از فلسطینی‌ها را کشته یا مجروح کردند. کشتار مردم مسلمان فلسطین توسط گروه‌های تروریستی صهیونیستی به این دلیل اوج گرفت که صهیونیست‌ها قصد داشتند پس از خروج نیروهای انگلیسی از فلسطین، موجودیت غیرقانونی رژیم اشغالگر قدس را اعلام کنند؛ همان‌گونه که این اقدام 2ماه پس از قتل عام فلسطینی‌ها در روستای حسینیه، انجام شد.

کشف پلوتون

ستاره‌شناسان از طریق محاسبات نجومی به وجود سیاره پلوتون پی برده بودند و مطالعات بعدی نیز این نظریه را تأیید کرد. اما در 13مارس 1930 میلادی کشف این سیاره اعلام شد. تا زمان کشف قمر آن، به نام چارون اطلاعی از پلوتون در دست نبود. پلوتون تا خورشید 5811میلیون کیلومتر فاصله دارد و یک دور گردش آن به دور خورشید 284 سال طول می‌کشد. پلوتون نهمین سیاره از لحاظ مسافت نسبت به خورشید است.

ولادت با سعادت حضرت امام حسن عسکری(ع)

امام حسن عسکری(ع) در 8 ربیع الثانی سال 232 قمری در سامرا به دنیا آمد. دوران امامت ایشان دورانی حساس و متفاوت بود. امام از جوانی تحت نظر خلفای جورِ عباسی قرار داشت تا جایی که از 15 سالگی به زندان برده شد. آن امام همام، به مقتضای زمان، رسالت خویش را به انجام می‏رساند و کار امامت را به پیش می‏برد. همچنین وظیفه‏ سنگینِ آماده‌سازی شیعیان برای امامت و غیبَت امام زمان، نیز بر عهده‏ آن حضرت بود. یکی از مهم‌ترین کارهای امام‌حسن عسکری(ع)، همانند پدر و اجداد طاهرینَش، تربیت شاگرد و حفظ فقه تشیُّع و اندیشه ناب اسلام در برابر دشمنان و مخالفان بود. امام حسن عسکری(ع) در کنار کارهای علمی، مجموعه‏ای از تفسیر، روایات، معارف اسلامی و عقاید را نیز تألیف کرد که تفسیر و مواعظِ قصار از آن جمله‏اند.

قتل رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان به دست طالبان

ظهور طالبان تمام معادلات قدرت در افغانستان و مخصوصا در کابل و اطراف آن را به هم زد. عبدالعلی مزاری، رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان در آغاز با فرستادن بخشی از زبده‌ترین نیروهای خویش به ولایت غزنی به مقاومت در برابر پیشروی طالبان پرداخت. اما به‌دنبال عدم همکاری نیروهای محلی، آنان نتوانستند جبهه‌ای مؤثر بر ضد طالبان در غزنی فعال سازند. سرانجام با وجود مقاومت نظامی، حزب وحدت اسلامی در غرب کابل شکست خورد و مزاری در ۲۲اسفند ۱۳۷۳در حالی که برای مذاکره با سران طالبان راهی چهار‌آسیاب بود به دست طالبان کشته شد. طالبان تلاش کرد تا از پذیرش مسئولیت قتل مزاری شانه خالی کرده و آن را بیشتر یک سانحه وانمود سازد.

کد خبر 130237

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز