سیداحمد خمینی(ره) خود را وقف انقلاب و امام کرد. در تأیید این ادعا همین جمله از امام راحل کافی است که ایشان به احمدآقا فرمودند: تو شب و روزت را وقف کرده‌ای و برای اسلام و انقلاب کار می‌کنی.

ahmad khomaini

به گفته شاهدان عینی، تراکم کارها و فعالیت‌های احمدآقا در نوفل لوشاتو به حدی بود که چندین بار بر بستر بیماری افتاد. او در بیست و سوم اسفند پس از انجام فعالیت‌های روزمره، به خواب شبانه رفت، ولی دیگر برنخاست؛ احمدآقا دچار ایست قلبی شده بود. زمانی که پزشکان بر بالین ایشان حاضر شدند، ساعتی از ایست قلبی می‌گذشت و به‌دنبال آن، خون به مغز نرسیده بود. سرانجام این یار باوفای امام و انقلاب در 26اسفندماه 1373 ضربان قلبش متوقف شد و به سوی معبود پرکشید.

قتل عام مردم مظلوم حلبچه توسط صدام

مردم مظلوم حلبچه در تاریخ ۱۶ تا ۱۷ مارس ۱۹۸۸ توسط رژیم بعثی عراق طی عملیاتی موسوم به عملیات انفال بمباران شیمیایی شدند و هزاران نفر به‌ویژه کودکان، زنان و سالخوردگان کشته شدند. عکاسان ایرانی که همزمان با بمباران، در کوچه‌های حلبچه بودند، عکس‌های مهمی از قربانیان حلبچه ثبت کردند. انتشار عکس‌ها به‌دلیل آنکه در لحظه مرگ قربانیان گرفته شد، تکان‌دهنده بود و تاثیر فراوانی بر افکار عمومی جهان گذاشت. گازهای سمی به‌کاررفته از سوی رژیم بعثی در حلبچه گاز خردل، سارین، تابون و وی‌اکس بود که از سوی برخی دولت‌های غربی به رژیم بعث عراق تحویل داده شده بود و معامله‌گر هلندی، فرانس فان آن‌رات در این مسئله نقش کلیدی داشت.

مرگ نخستین وزیر مختار بریتانیا در ایران

سر هارفورد جونز بریجز، دیپلمات و نویسنده بریتانیایی در 12ژانویه 1764 میلادی در پرستیج رادنور شایر ولز به دنیا آمد. او نخستین وزیر مختار بریتانیا در ایران بود که پس از آنکه نخستین نماینده انگلیس (جان ملکم) از سفر به ایران چیزی به دست نیاورد او را روانه ایران ساختند. او در جوانی به کمپانی هند شرقی پیوست و در جایگاه نماینده این شرکت در بصره خدمت کرد. او تبحر فوق‌العاده‌ای در زبان‌های شرقی داشت. در سال 1807 نشان بارونت را که حاکی از ماموریت بالای او در ایران بود، دریافت کرد. نماینده استعمار پیر سرانجام در 17 مارس 1847 درگذشت. او در سال 1833 کتابی به نام دودمان قاجار را که ترجمه کتاب دست‌نویس ایرانی بود، به چاپ رساند.

حمله ویزیگوت‌ها به روم

ویزیگوت‌ها، قومی ژرمن در سده چهارم و پنجم‌میلادی از آن‌سوی رودخانه راین به سمت جنوب فرانسه امروزی آمده و یک پادشاهی را در نواحی شهر تولوز تأسیس کردند که بعدها توسط کلوویس پادشاه فرانک‌ها از این منطقه بیرون رانده شدند و به سمت اسپانیا عقب‌نشینی کردند. با گذشت زمان، ویزیگوت‌ها در این شبه‌جزیره یک پادشاهی اشرافی و فئودالی ایجاد کردند. در حقیقت ویزیگوت‌ها الگوی حکومت رومی را برای فرمانروایی برگزیده بودند. آنها از فرهنگ یا تمدن مشخصی برخوردار نبودند و قدرت آنها در سایه شمشیر و تاخت‌وتاز سرداران و سربازان معنا می‌یافت. این بربرهای گرسنه در 17 مارس سال 410 میلادی به شهر رم حمله کردند و به مدت 3روز خانه‌های ثروتمندان را چپاول کردند. در طول 800 سال، این اولین باری بود که رم مورد حمله قرار می گرفت.

درگذشت سرفردریک هاپکینز ، کاشف ویتامین

فردریک هاپکینز، یکی از محققان بزرگ پزشکی، در سوم می 1861میلادی در لندن به دنیا آمد. وی پس از پایان تحصیلات خود، در رشته زیست‏شناسی به تحقیقات علمی دامنه‏داری مشغول شد که تا پایان عمرش ادامه داشت. وی همچنین به مدت 30سال، استاد زیست‏شناسی دانشگاه کمبریج انگلستان بود و به تدریس مشغول بود. هاپکینز در ادامه تحقیقات خود، موفق به کشف تریپتوفان، ماده‏ای از دسته آمینواسیدها شد و پس از چندی، 2نمونه پروتئین کشف کرد که یکی از آنها به ادامه زندگی کمک می‌کند. وی همچنین طی این تحقیقات به کشف ویتامین توفیق یافت و به واسطه این کشف، به دریافت جایزه نوبل سال 1929میلادی نائل آمد. فردریک هاپکینز سرانجام در هفدهم مارس 1947میلادی در 86 سالگی درگذشت.

کد خبر 130572

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز