شنبه ۲۸ اسفند ۱۳۸۹ - ۰۵:۵۱
۰ نفر

در اسفندماه سال 1341شمسی حضرت آیت‌الله میلانی جشن نوروز را تحریم کرد.

مردم بنا به سنت گذشته که همه ساله حلول بهار را جشن می‌گرفتند در آن سال به‌دلیل برگزاری رفراندوم متقلبانه شاه به پیروی از حکم مراجع عظام تقلید آن سال را جشن نگرفتند. در مدرسه‌های علوم دینی به همین مناسبت روی پارچه‌ای سیاه قید شده بود: امسال مسلمین عید ندارند. بسیاری از روحانیان نیز نوار سیاه رنگی به نشانه عزا بر سینه خود نصب کرده بودند.

اشغال اصفهان توسط روس‌ها

در 28اسفند سال 1294شمسی اصفهان به اشغال سربازان روس در آمد. در دوران جنگ جهانی اول ایران آماج حمله کشورهای انگلستان و روسیه قرار گرفته بود. انگلیسی‌ها به جنوب ایران حمله‌ور شدند و در جنوب با مقاومت مردم بوشهر و طرفداران رئیسعلی دلواری روبه‌رو گشتند. روس‌ها نیز بی‌توجه به مردم ایران تا نقاط مرکزی کشور پیش رفتند و نهایتا توانستند در چنین روزی اصفهان را به اشغال خود در آورند.

جنگ انتقام

در 19مارس سال 42قبل از میلاد، جنگی تاریخی میان مارک آنتوان، سردار معروف رومی که همه او را جانشین ژول سزار می‌دانستند و 2تن دیگر از سران سپاه به نام‌های کاسیوس و بروتوس که توطئه قتل ژول‌سزار، امپراتور روم را برنامه‌ریزی کرده بودند درگرفت که با پیروزی مارک آنتوان پایان یافت. این نبرد به جنگ انتقام معروف است. پس از پیروزی مارک آنتوان برکاسیوس و بروتوس، هر دوی آنها خودکشی کردند.

درگذشت «پابلیوس ویرژیل» شاعر بزرگ روم باستان

پابلیوس ویرژیلیوس مارو، معروف به ویرژیل شاعر بلندآوازه ایتالیا در 15اکتبر سال 70قبل از میلاد مسیح(ع) در خانواده‏ای روستایی در آند ایتالیا به دنیا آمد. دوران رشد ویرژیل، در یکی از متشنج‏ترین دوره‏های تاریخ روم قدیم سپری شد در حالی که جنگ‏های داخلی و رقابت‏های گوناگون بر سر قدرت، جامعه را در ناآرامی قرار داده بود. ویرژیل علاقه وافری به خواندن آثار نویسندگان به ویژه شعرای روم و یونان داشت و خود نیز در علم معانی و بیان و فلسفه، دانش فراوانی کسب کرد. عشق و علاقه بی‏حد به زادگاه خود و مردمی که در آن به کشاورزی مشغول بودند، اساس الهامات اشعار ویرژیل را تشکیل می‏دادند. ویرژیل منظومه اشعار شبانی خود را در سال 37 ق.‌م تصنیف کرد اما مهم‌ترین کتاب او که باعث شهرت دیرپای وی در زمینه ادبیات در جهان شده است، کتاب اِنه‏اید است. این کتاب، حماسه ملی مردم روم، بزرگ‏ترین منظومه عهد باستان و یک شاهکار ادبی در شعر حماسی جهان به شمار می‌رود که در 12بند سروده شده است. پابلیوس ویرژیل سرانجام در نوزدهم مارس سال نوزدهم قبل از میلاد، درگذشت.

مرگ آرتور بالفور

آرتور جیمز بالفور، سیاستمدار معروف انگلیسی و یکی از بانیان تأسیس رژیم غاصب صهیونیستی در 25ژوئیه 1848میلادی در لندن به دنیا آمد. وی پس از پایان تحصیلات، وارد فعالیت‏های سیاسی شد و توانست به مدت 50 سال، قدرت و موقعیت ممتازی را در حزب محافظه‌کار انگلیس کسب کند. بالفور در سال 1902میلادی به نخست‌وزیری انگلستان رسید و 3سال در این مقام بود. وی پس از آن وزیر امور خارجه انگلیس نیز بود و به‌عنوان مؤثرترین عامل برای پیشبرد سیاست خارجی انگلیس عمل می‏کرد. بالفور در سال‏های بعد نیز در هرم قدرت انگلستان حضور داشت و طراح اصلی سیاست‏های دولت استعمارگر انگلیس در جهان به شمار می‏رفت. مشخص‏ترین نقطه در زندگی بالفور، تلاشی بود که وی با صدور اعلامیه معروف خود برای تشکیل دولت صهیونیستی در سرزمین اسلامی فلسطین به عمل آورد. در این اعلامیه بالفور به ضرورت تشکیل دولت یهود در فلسطین و حمایت دولت انگلستان از این دولت غصبی تأکید کرده بود. با این حال، آرتور جیمز بالفور تشکیل دولت غاصب صهیونیستی را به چشم خود ندید و سرانجام در 19مارس 1930میلادی و در بحبوحه انتقال یهودیان جهان به فلسطین اشغالی، جان سپرد.

کد خبر 130779

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز