احمد آرام، یکی از نخستین مؤلفان کتاب‌های درسی و آموزشی بود که هم به تنهایی و هم با کمک دیگران کتاب‌های فیزیک و شیمی دبیرستان را تألیف کرد.

احمد آرام

  او به خاطر علاقه‌ای که به امیرکبیر داشت نام مجموعه‌ای از کتاب‌های خود را به نام «مجموعه امیر» نامگذاری کرد. احمد آرام تا حدود سال ۱۳۳۰ نزدیک به 40جلد کتاب درسی و آموزشی نوشت. احمد آرام یکی از پرکارترین مترجمین معاصر است که بیش از 140اثر از زبان‌های انگلیسی، فرانسه و عربی ترجمه کرده است. وی در ترجمه کتاب‌ها، دقت می‌کرد تا معادل‌های فارسی مناسب برای واژه‌های خارجی بیابد و از اصطلاحات و واژه‌های فرنگی استفاده نکند. خود وی دراین‌باره می‌گوید: «من در زمینه طب کتابی ترجمه کرده‌‌ام که حدود 1200 صفحه دارد. در این کتاب سعی کرده‌ام حتی یک کلمه فرنگی نیاورم. البته کار بسیار مشکلی است ولی من این کار را انجام دادم». سرانجام او در 14 فروردین سال 1378 درگذشت. دکتر آرام در سال 1382 به عنوان یکی از چهره‌های ماندگار برگزیده شد.

تولد محمد بن احمد ذهبی، محدث و مورخ

شمس‌الدین، محمدبن احمد ذهبی، محدث و مورخ مشهور در 29 ربیع‌الثانی سال 673 قمری زاده شد. او علاقه‏ زیادی به گردآوری حدیث داشت و برای تکمیل این علم، رنج سفرهای بسیاری را تحمل کرد. او در این سفرها از بسیاری از بزرگان و علما حدیث شنید و آنها را ضبط کرد. ذهبی وقایع تاریخ اسلام و مشاهیر این دوران را از زمان ظهور آیین اسلام تا سال 704 قمری دنبال کرده و اخبار و وقایع محدثین آن دوره را نیز به رشته‏ تحریر درآورده است. وی این مجموعه را تحت عنوان تاریخ اسلام به‌صورت کتابی تنظیم کرده است. آثار او بسیار مورد استفاده اهل علم قرارمی‌گیرد. الکاشف، طبقات القُرّاء، المُعجم الکبیر و المعجم الصغیر از آثار اوست. ذهبی در سال 748 قمری در سن 75سالگی در دمشق وفات یافت.

درگذشت ذاکر حسین، تنها رئیس‌جمهور مسلمان هند

ذاکر حسین، رئیس‌جمهور مسلمان هند، در سال 1897میلادی متولد شد. طی سالیان طولانی به فعالیت‌های علمی و سیاسی پرداخت تا اینکه در سال 1962میلادی به معاونت ریاست‌جمهوری هند رسید. در انتخابات عمومی 1967میلادی از رقیب سرسخت خود خانم ایندیرا گاندی پیشی گرفت و به‌عنوان نخستین رئیس‌جمهور هند برگزیده شد. او که از رفتار سلطه‌طلبانه هندوها علیه مسلمانان انتقاد می‏کرد، از جداشدن قسمت مسلمان‌نشین هند به نام پاکستان نیز حمایت کرد و حتی برای استقلال پاکستانی‏ها، در هند جشن گرفت. ذاکر حسین با آنکه مسلمان بود ولی در میان هندوها نیز محبوبیت داشت. از او کتاب‏هایی به نام سرمایه‏داری، اقتصاد، اخلاق و مملکت‏داری نیز برجای مانده است. دکتر ذاکر حسین سرانجام در سوم آوریل 1969میلادی درگذشت.

کشته شدن ملک غازی به‌‌دست انگلیسی‌‌ها

غازی، فرزند ملک فیصل اول، پادشاه پیشین عراق در سال 1912میلادی به دنیا آمد و پس از مرگ پدرش ، زمام امور عراق را در 21 سالگی به دست گرفت. او برخلاف پدرش که از انگلستان طرفداری می‏کرد، از هیتلر تمجید می‏کرد. ملک‌غازی آشکارا نفرت خود را از سلطه انگلیس و فرانسه بر کشورهای عربی و خاورمیانه‏ای ابراز می‏کرد. او از ملی‏گرایان و شورشیان سوریه برای مقابله با قیمومیت کشورشان در دهه 1930 حمایت کرد و حتی آنان را به سلاح نیز تجهیز کرد. او به‌شدت با کمونیست‏ها هم دشمنی می‏کرد. ملک غازی سرانجام در سوم آوریل 1939میلادی درسن 27 سالگی بر اثر برخورد شدید اتومبیلش با تیر چراغ برق کشته شد. این اقدام با دسیسه نوری سعید نخست وزیر دست نشانده انگلیس که ملک غازی از روی اکراه حکم او را امضا کرده بود انجام گرفت.

پایان جنگ‌های چهل ساله فرانسه و اسپانیا

تنازعات میان فرانسه و اسپانیا از اواخر قرن پانزدهم آغاز شد. در سال 1494میلادی، شارل هشتم، پادشاه فرانسه، به قصد تسخیر ناپل به ایتالیا حمله کرد. طی سال‌های بعد این نبرد ادامه پیدا کرد و بر سر اداره مناطق به تصرف آمده، بین اسپانیا و فرانسه اختلافاتی روی داد. این جنگ‌ها سرانجام با امضای قرارداد صلح نوایون در سال 1515میلادی خاتمه یافت. اما آتش جنگ میان دو کشور، 6سال بعد در سال 1521 بار دیگر شعله‏ورشد و حدود 40سال به طول انجامید. سرانجام در سوم آوریل 1559میلادی این جنگ‌ها که بر سر تصاحب سرزمین‌ها آغاز شده بود با امضای معاهده‏ای با حضور نمایندگان فرانسه، اسپانیا، انگلیس و آلمان خاتمه یافت.

کد خبر 130800

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز