حضرت آیت‌الله میرزا هاشم آملی، فقیه و عالم بزرگ معاصر، در سال1283ش در روستای پردمه از توابع شهرستان آمل به دنیا آمد.

 ایشان به‌عنوان یکی از شیوخ فقها و مراجع تقلید قم به‌شمار می‌رفت و از آغاز تا زمان پیروزی انقلاب اسلامی، به‌عنوان یکی از مراجع تقلید در کنار حضرت امام خمینی ( ره ) قرار داشت و افزون بر شرکت درجلسات علما، در مواقع ضروری دیدگاه‌های خود را با صدور اعلامیه به آگاهی همگان می‌رساند. او اعتقادی راسخ به ولایت فقیه داشت و به همین دلیل بود که سال‌ها قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تصمیم گرفت که مبحث ولایت فقیه را در درس خارج فقه مطرح کند. از ایشان آثار تالیفی ارزنده‌ای به‌جای مانده است. این عالم ربانی سرانجام در 7 اسفند1371 ش چشم از جهان فروبست و در مسجدبالاسر حرم مطهر حضرت معصومه ( س ) به خاک سپرده شد .

درگذشت علی اکبر دهخدا

علی اکبر دهخدا در سال 1297 هجری قمری در تهران به دنیا آمد. پس از خلع محمدعلی‌شاه، از طرف مردم تهران و کرمان به نمایندگی مجلس برگزیده شد. مهم‌ترین اثر او لغت‌ نامه دهخدا است که برای آن 40 سال وقت صرف کرد و حدود 100نفر با او همکاری داشتند . خود درباره این کتاب نوشته است : «مرا هیچ‌چیز از نام و نان به تحمل این تعب طویل، جز مظلومیت مشرق در مقابل ظالمین ستمکار مغربی وانداشت». وی سرانجام در هفتم اسفند ماه 1334 هجری شمسی در تهران درگذشت و در قبرستان ابن بابویه به خاک سپرده شد.

شهادت شیخ خلیفه مازندرانی

دولت‏شیعی سربداران، نه تنها بخشی از تاریخ حماسه‏گستر تشیع بلکه برگی زرین در تاریخ ایران زمین است . نهضت‏سربداران که با تعالیم رهبر آن، یعنی شیخ خلیفه مازندرانی آغاز و با به دار آویخته شدن وی در 22 ربیع الاول سال 736 ق توسط مغولان، این رهبری به دست‏شاگرد بزرگ وی شیخ حسن جوری استمرار یافت، در اندک زمانی ارکان حکومتی مغولان را در ایران زمین متزلزل ساخت. ترویج و تبلیغ آموزه‌های شیخ خلیفه توسط شیخ حسن، موجب دستگیری و زندانی شدن وی توسط دست‏نشاندگان مغول شد. با زندانی شدن شیخ حسن، در اقصی نقاط ایران حرکتی غیرتمندانه از سوی چند نفر از پیروان شیخ حسن و کشتن چند مغول در قریه باشتین، نهضت را به دوره رویارویی مسلحانه با مغولان سوق داد.

مرگ فیلسوف آلمانی

کارل تئودور یاسپرس روانپزشک و فیلسوف اگزیستانسیالیست آلمانی در 22 فوریه سال 1883 در شهر الدنبورگ به دنیا آمد . او در سال 1909 دکتری خود را در پزشکی گرفت و استادیار دانشگاه هایدلبرگ شد . یاسپرس جامعه صنعتی امروز را که هدفش تأمین سطح معینی از رفاه برای مردم است برای شخصیت انسانی خطرناک می‌داند. او از خداوند به‌عنوان وجود متعالی نام می‌برد و نقصان معرفت و محدودیت قدرت انسان را دلیل غیرقابل شناخت بودن هستی فرض می‌کند . سرانجام او در 26 فوریه سال 1969 بر اثر سکته قلبی درگذشت. مهم‌ترین آثار او کتاب ‌های منطق فلسفی ، آغاز و انجام تاریخ ، فلاسفه بزرگ و فلسفه هستی است.

کد خبر 129131

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز