سه‌شنبه ۲۵ آبان ۱۳۸۹ - ۰۶:۰۵
۰ نفر

انوشیروان کیهانی زاده: شهر مرزی سوسنگرد در 25آبان 59 شاهد مقاومت حماسه‌گونه سپاهیان اسلام مقابل مهاجمان بعثی عراق بود.

عملیات تدافعی را فقط 400تن از پاسداران با بسیجیان و عده‌ای از اهالی شهر که سنگین‌ترین سلاح آنان در اوج درگیری و محاصره به 2خمپاره‌انداز خلاصه می‌شد، اجرا کردند. در این عملیات،رزمندگان دلیر اسلام به فرماندهی شهید دکتر چمران سرسختانه مقابل هجوم تانک‌های دشمن و زیر بارانی از گلوله مقاومت کرده تا اینکه شهر را از محاصره بعثی‌ها خارج کردند. مدافعان اسلام در حالی‌که بسیاری از یاران و همرزمانشان شهید شده بودند 3روز متوالی بدون مواد غذایی و آ‌ب آشامیدنی و مهمات جنگی شجاعانه جنگیدند و شهر را از سقوط حتمی نجات دادند.

درگذشت استاد محمدتقی مدرس رضوی

استاد محمدتقی مدرس رضوی، نویسنده، ادیب و محقق عالیقدر معاصر در 25 آبان 1365 شمسی در 95سالگی درگذشت. وی سال‌ها در دانشکده الهیات و ادبیات خدمت کرد و سپس کار در لغتنامه دهخدا را دنبال کرد. استاد، بسیاری از متون قدیمی را تحصحیح کرد و بر آنها حاشیه نوشت که از آن‌جمله است: «المعجم، تاریخ بخارا، رساله آثار علوی، احوال و آثار خواجه نصیر‌الدین طوسی و دیوان انوری.»

درگذشت «ستارخان» مبارز آزادیخواه نهضت مشروطه

ستارخان معروف به سردار ملی در حدود سال 1245 شمسی در قره باغ آذربایجان به‌دنیا آمد. ستارخان در ابتدا به‌صورت جوانی عیارمنش زندگی می‌کرد اما پس از آغاز نهضت مشروطه، در صف مجاهدان قرار گرفت. قتل برادر و ظلم و ستم مأموران حکومتی به او و خانواده‌اش و بستر اجتماعی، سیاسی و اقتصادی آن دوران تبریز سبب شد تا با آشکارشدن فعالیت‌های مشروطه‌خواهی، روحیه سرکش و معترض ستارخان به مشروطه خواهی تمایل پیدا کند. با ورود ستارخان و مجاهدان تبریزی به تهران، مخالفان سردار ملی سعی می‌کردند او را از گردونه خارج سازند، از این‌رو، قصد خلع سلاح مجاهدان را داشتند. در این میان، تلاش ستارخان برای جلوگیری از وقوع تشنج بی‌‌نتیجه ماند و سرانجام جنگی ناخواسته با نیروهای دولتی درگرفت و مجروح شد. سرانجام پس از دوره طولانی بیماری در بیست‌وپنجم آبان 1293 شمسی در 48سالگی چشم از جهان فروبست و در جوار حرم حضرت عبدالعظیم در ری به خاک سپرده شد.

ترور نافرجام «حسین‌ علاء» نخست‌وزیر پهلوی

در سال 1334، حسین علاء، نخست‌وزیر وقت پهلوی، تصمیم گرفت تا ایران را به پیمان استعماری سنتو ملحق سازد. این عمل با مخالفت فدائیان اسلام مواجه شد و آنان نیز ترور علاء را پی‌ریزی کردند. در 25 آبان به مناسبت درگذشت سیدمصطفی کاشانی، فرزند آیت‌الله سید ابوالقاسم کاشانی، رهبر مذهبی ملی‌شدن صنعت نفت، مراسمی در مسجد شاه تهران برگزار شد و در ساعت 4بعداظهر، حسین علاء، نخست‌وزیر رژیم پهلوی وارد مسجد شد. ذوالقدر در شبستان مسجد، به‌طرف او شلیک کرد ولی گلوله در لوله گیر کرد و خارج نشد. در نتیجه، ضارب با اسلحه به‌شدت به سر علاء کوبید که این عمل، خونریزی مختصری در سر او ایجاد کرد. این ترور باعث شد که رژیم به فکر دستگیری اعضای این جمعیت افتاده و آنان را اعدام کند.

کد خبر 120779

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز