نوشیروان کیهانی زاده: شریف حسین، حاکم مکه و مدینه در تاریخ 2 نوامبر 1916 میلادی خود را حاکم همه ممالک عربی خواند.

وی پس از پنجم ژوئن همان سال با تحریک انگلیس قیام علیه دولت عثمانی را آغاز کرد. دولت عثمانی در حال نبرد با متفقین در جنگ جهانی اول بود. انگلیسی‌ها به شریف‌حسین وعده داده بودند که پس از جنگ وی را به‌عنوان پادشاه عربستان مستقل به رسمیت بشناسند ولی از خاندان سعودی حمایت کردند. البته انگلیسی‌ها برای ترمیم وجهه خود پسران شریف‌حسین را در عراق و اردن به پادشاهی رساندند.

صدور اعلامیه استعماری بالفور

در دوم نوامبر 1917 میلادی توسط آرتور جیمز بالفور وزیر امور خارجه انگلیس، اعلامیه بالفور صادر و زمینه تشکیل رژیم غاصب صهیونیستی در فلسطین اشغالی فراهم شد. فلسطین در آن زمان در قیمومیت انگلیس بود و در این اعلامیه، دولت انگلیس با تشکیل دولت یهودی موافقت کرده و تمام تلاش خود را برای تشکیل آن به‌کار گرفت. سرانجام پس از 31سال از صدور این اعلامیه رژیم صهیونیستی به کمک انگلیس و آمریکا و با سلب تمامی حقوق مردم فلسطین اعلام موجودیت کرد.

استقلال اندونزی

کشور اندونزی پس از 3قرن‌و‌نیم استعمار توسط هلند در دوم نوامبر سال1949 میلادی استقلال یافت. براساس موافقتنامه‌ای که بین هلند و استقلال‌طلبان اندونزی به رهبری دکتر احمد سوکارنو و احمد متا به امضا رسید، مقرر شد نیروهای هلندی از اندونزی که در آن زمان هند هلند نامیده می‌شد، خارج شوند.پس از استقلال، سوکارنو رئیس‌جمهور شد و در سال1965میلادی با کودتای نظامی از کار برکنار شد. اندونزی نزدیک به 2میلیون کیلومتر مربع مساحت و نزدیک به 250‌میلیون جمعیت دارد که 88درصد آن مسلمان هستند. به همین دلیل پرجمعیت‌ترین کشور اسلامی به‌شمار می‌آید.

تیرباران طیب حاج‌رضایی و اسماعیل رضایی

طیب حاج‌رضایی و حاج اسماعیل رضایی از بارفروشان میدان بار تهران بودند که در برپایی قیام 15خرداد 42 نقش مؤثری داشتند. فرمانداری تهران طی گزارشی ویژه به شاه شخص طیب‌حاج رضایی را مسئول این اقدامات دانست. بعداز آن هردو دستگیر و به مدت 5ماه در زندان رژیم منفور پهلوی زیر شکنجه مقاومت کردند. پایمردی آنان به‌حدی بود که شهادت را بر عفو شاه ترجیح دادند و از راه جدیدی که انتخاب کرده بودند دست نکشیدند. آنان در دادگاه نظامی به اعدام محکوم و در 11 آبان 1342 تیرباران شدند.

تولد «نیکلای لوباچوفسکی» ریاضی‌دان معروف روسی

نیکلای ایووانوویچ لوباچوفسکی، ریاضی‌دان برجسته روس در دوم نوامبر 1793 م در نزدیکی شهر گورکی روسیه در خانواده‌ای فقیر به‌دنیا آمد. وی از خردسالی، استعداد فراوانی از خود نشان داد به‌طوری که پس از طی دوران متوسطه و دانشگاه، در 21سالگی به استادیاری و سپس استادی دانشگاه غازان رسید. شهرت وی، به‌دلیل نوآوری عظیمی است که در هندسه از خود به‌جای گذاشته است. در آن زمان، هندسه اقلیدس، تنها منبع موثق ریاضی‌دانان بود و تنها یکی از اصول آن با نام اصل پنجم اقلیدس، مورد اختلاف قرار داشت. او ثابت کرد که اصل پنجم اقلیدس قابل‌اثبات نیست؛ به‌عبارتی دیگر، لوباچوفسکی در سرنگون‌کردن کاخ رفیع هندسه اقلیدسی تأثیر مهمی داشت.

کد خبر 119628

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز