چهارشنبه ۲۸ مهر ۱۳۸۹ - ۰۵:۲۷
۰ نفر

نوشیروان کیهانی زاده: باتوجه به اهمیت سلامت زنان در جامعه، روز 28مهرماه در کشور به عنوان روز سلامت زنان نامگذاری شده است.

تحقیقات جهانی حاکی است که همه‌ساله 70هزار مادر در سراسر دنیا از سقط جنین‌های غیربهداشتی می‌میرند. تدوین برنامه‌های موثر در ارتقاء سلامت، توسعه آگاهی‌های زنان و خانواده، افزایش دسترسی زنان به نیروهای متخصص، توسعه فرهنگ ورزش در بین بانوان، سلامت محیط کار و تسهیل در امر ازدواج از اولویت‌های برنامه‌های مرتبط با زنان است.

بئوتیوس از جاسوس ایران باستان حمایت کرد و اعدام شد

امروز سالروز درگذشت «آنیسیوس بئوتیوس» فیلسوف، نویسنده و سیاستمدار رومی است که پس از اتمام کتابی که در دست نوشتن داشت 20 اکتبر سال 542 میلادی در شهر رم اعدام شد. یکی از اتهامات بئوتیوس حمایت از ژنرالی بود که متهم به خیانت و نیز جاسوسی برای ایران شده بود. این ژنرال درخواست روم شرقی (دولت قسطنطنیه) از روم غربی (دولت رم) را مبنی بر ارسال کمک نظامی، به اطلاع دولت ایران رسانده بود. دادگاه رم ضمن صدور حکم اعدام، به بئوتیوس مهلت داده بود تا کتابی را که در دست نوشتن داشت تکمیل کند.بئوتیوس عضو سنای روم بود. آخرین کتاب بئوتیوس «تسلای فلسفه» عنوان دارد که در آن ثابت کرده است که «تقوا، پاکدامنی و پرهیزگاری» پایدار، ابدی و همیشگی‌اند. به باور این فیلسوف، «تقوا» یک قدرت است. تقوا را نمی‌توان از انسانی که واقعا دارای آن است سلب کرد.

اعلام مشخصات گروه فرقان

در این روز در سال 1358 دادستان انقلاب ضمن صدور اعلامیه‌ای که در مطبوعات تهران انتشار یافت از گروه فرقان، چگونگی تشکیل و گرداننده آن پرده برداشت. طبق این اعلامیه، گرداننده گروه فرقان که چند روحانی و مقام برجسته ازجمله استاد مطهری، استاد مفتّح و سرلشکر قره‌نی را ترور کرده بود، مردی 29ساله به نام اکبر گودرزی بود. دادستان انقلاب ضمن دادن مشخصات ظاهری گودرزی از مردم خواسته بود که هرگاه او را دیدند خبردهند. گودرزی بعدا دستگیر شد.

تنها زنی که رئیس امپراتوری مقدس اروپا شد

20 اکتبر سال1740، ماریا ترزا (ماری ترز، ماریا تریسیا)، رئیس امپراتوری مقدس (اروپای کاتولیک) شد و وی تنها بانویی است که پادشاه امپراتوری مقدس شده بود. نام مقدس از این لحاظ بر این امپراتوری گذارده شده بود که برتخت‌نشستن پادشاه آن، قبلا مورد تأیید پاپ قرار می‌گرفت. ماری ترز همچنین تنها زنی از خانواده هابسبورگ اتریش بود که امپراتور شده بود. او که 40سال بر این امپراتوری پهناور حکومت کرد 23ساله بود که پادشاه شده بود.

سازش چرچیل و استالین برسر اروپای شرقی

بیستم اکتبر 1944 استالین و چرچیل رهبران شوروی و انگلستان در مذاکرات مسکو موافقت کردند که پس از پایان جنگ جهانی دوم، اروپای شرقی به‌صورت مناطق نفوذ، میان دو دولت قسمت شود. «تاریخ» نشان داد که پس از جنگ، استالین همه اروپای شرقی را زیر نفود دولت مسکو قرارداد .

کد خبر 118692

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز