شنبه ۱۷ مهر ۱۳۸۹ - ۰۶:۰۹
۰ نفر

نوشیروان کیهانی زاده: نام آن حضرت فاطمه و ملقب به معصومه است. پدر آن بزرگوار، امام موسی‌کاظم(ع) و مادر آن حضرت، نجمه‌خاتون است.

کتاب

 ایشان و برادرشان حضرت امام علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) از یک مادر بودند، چنان که از کتاب دلائل‌الامامه طبری مازند رانی مستفاد می‌شود. ولادت ایشان به نقل از کتاب نزهه‌الابرارفی نسب اولاد الائمه‌الاطهار روز دوشنبه اول ماه ذی‌القعده در سال173 هجری واقع شده است، بنابراین عمر شریفش 27 سال بود که در سال201 هجری روز دهم ربیع‌الثانی در قم از دنیا رفت. در میان فرزندان امام کاظم(ع) پس از حضرت رضا(ع) حضرت معصومه(س) از نظر علمی و اخلاقی، والا مقام‌ترین آنان بود.

روزجهانی پست

ایران و ایرانیان به شهادت تاریخ و تاریخ‌نگارانی چون هرودت، از پیشگامان خدمات پستی در جهان بوده‌اند. پس از حمله اسکندر مقدونی به ایران و مشاهده تشکیلات گسترده پستی در کشور پهناور ایران، اطلاعات و تجارب مربوط به این امر به یونان انتقال یافت و سپس پست و خدمات پستی در سراسر اروپا گسترش یافت. پیشنهاد نام‌گذاری روز نهم اکتبر مصادف با 17مهر ماه هر سال به عنوان روز جهانی پست در سال1969 در قطعنامه شماره 211 کنگره توکیو ارائه شد.

پیروزی انقلاب دکتر سون یات سن

نهم اکتبر سالروز پیروزی انقلاب دکتر «سون یات سن‌» در چین است که در این روز در سال1911 به نظام سلطنتی این کشور که در طول قرن نوزدهم قدرت‌های غرب و نیز ژاپن از ضعف آن استفاده کرده و به مداخله عمیق در سرزمین چین پرداخته بودند پایان داد. دکتر سون به پدر جمهوریت چین معروف است. سون در سال‌1866 به دنیا آمد و در 12 مارس 1925در 58‌سالگی درگذشت. وی یک سوسیال دمکرات بود. اصول معروف، مهم و سه گانه دکتر سون از این قرارند: 1- ناسیونالیسم 2- دمکراسی 3- تأمین معاش، رفاه و نیازمندی‌های زندگانی برای همه که به تعبیری نوعی سوسیالیسم معتدل (میانه- ملایم) است.

ترور پادشاه یوگسلاوی

نهم اکتبر سال‌1934 الکساندر یکم، پادشاه یوگسلاوی به دست یک ناسیونالیست کروات ترور شد و «پتر»، پسر ده ساله‌اش را برجای او نشاندند! این قتل باعث سوء‌ظن صرب‌ها نسبت به سایر ملیت‌های کنفدراسیون یوگسلاوی، و نیز دشمنی با مجارها و ایتالیایی‌ها شد که در طول زمان گسترش یافت.

زمین لرزه‌ای که چند کشور بزرگ را تکان داد

زمین لرزه 7 و 6 دهم ریشتری آسیای جنوبی که نهم اکتبر 2005 رخ داد به‌دلیل وقوع در عمق زیاد، چند کشور را تکان شدید داد. این زلزله که مرکز آن در 100کیلومتری شمال شرقی اسلام آباد (پایتخت پاکستان) بود تا کابل (480‌کیلومتری) در غرب و تا بنگلادش در شرق، منطقه‌ای به عرض بیش از هزار کیلومتر را لرزاند و ده‌ها هزار تن تلفات جانی و نیز ویرانی فراوان به بار آورد. این تلفات در پاکستان و کشمیر بیشتر بود.

زادروز نویسنده «دون کیشوت»

امروز، نهم اکتبر، زادروز «میگوئل دو سروانتس ساودرا » نویسنده داستان بسیار معروف «دون کیشوت » است که در سال‌1547 به دنیا آمد و 69‌سال عمر کرد. قریحه دوسروانتس در داستان نویسی و خلق داستان در سراسر جهان زبانزد است. وی که شاعری خوش قریحه و نمایشنامه نگاری ماهر بود، آثار متعدد دیگر هم دارد که از جمله آنها شرح حال یک شوالیه است.

کد خبر 117866

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز