چهارشنبه ۷ مهر ۱۳۸۹ - ۰۵:۴۰
۰ نفر

نوشیروان کیهانی زاده: بعد از فتوای علمای وقت و دعوت رئیس علی ‌دلواری، خالو حسین به همراه 15نفر از افراد تحت امرش به رئیس علی دلواری پیوست.


 در جنگ دلوار که 2روز طول کشید جنگی سخت کرد و به همراه مجاهدان، اشغالگران را از دلوار بیرون راند. او بعد از شهادت رئیس علی‌دلواری، خواستار حمله‌ای سراسری به بوشهر شد. سرانجام با اصرار وی سایر مجاهدین برای تصرف بوشهر حرکت کردند. جنگ سختی در کوه کزی حوالی بوشهر روی داد و بعد از اینکه 13نفر از اشغالگران را هلاک کرد از ناحیه ران و بازو مجروح شد و در حالی‌که فشنگی نداشت به اسارت درآمد. وی در 20شوال 1334 پس از یک‌سال اسارت آزاد شد.

سالگرد جنگ دریایی سالامیس

امروز، 29 سپتامبر، سالروز جنگ دریایی سالامیس است که در سال 480 پیش از میلاد میان ایران و اتحادیه یونانیان روی داد و ایران در آن موفق نشد. نیروی زمینی یونانیان در برابر ارتش ایران توان مقاومت نداشت و همه امید ژنرال‌های یونانی به نبرد دریایی بود. مورخان یونان باستان تعداد کشتی‌های ایران را 400 تا 700عدد نوشته‌اند، ولی بیشتر این کشتی‌ها به دست عنصر ایرانی هدایت نمی‌شد. این کشتی‌ها متعلق به وابستگان به ایران از جمله فینیقیه، مصر و ایونی‌ها بودند که نسبت به ایران تا پای جان وفاداری نداشتند و فرماندهی یونانیان این را می‌دانست.

اخطار فرهاد دوم: قلمرو ایران باید از تعرض مصون باشد

در پی برافتادن جانشینان اسکندر در شرق مدیترانه به دست ایران و در غرب آن توسط امپراتوری نوپای روم، فرهاد دوم، شاه وقت ایران از دودمان اشکانی پس از عقد معاهده دوستی دائمی با چین، 29 سپتامبرسال 115 پیش از میلاد به دولت روم پیام فرستاد و در آن تأکید کرد که قلمرو ایران همان قلمرو هخامنشیان (پیش از حمله اسکندر) است و پایتخت آن شهر تازه ساخت تیسفون (کنار دجله) خواهد بود و تمامی این قلمرو باید از تعرض مصون باشد تا میان 2کشور (که همان زمان همسایه شده بودند) صلح پایدار بماند. فرهاد دوم با اشاره به قدرت عظیم ارتش ایران به رومیان پیشنهاد کرد که بهتر است اختلاف نظرهایی که پیش خواهد آمد از راه مذاکره و داوری حل شود تا جنگ و خونریزی.

هنر«اشتباه نکرد»

امروز سالروز فوت «شوساکو اندو» داستان‌نگار پرکار ژاپنی است که 29 سپتامبر 1996 در 73 سالگی در گذشت و 21 اثر خوب از خود برجای گذارد. وی در اتو بیوگرافی‌‌اش نوشته است که در عمر نویسندگی‌اش کوشیده که در قالب داستان به مردم اندرز دهد که اشتباه نکنند زیرا که معتقد است «اشتباه نکردن» بزرگ‌ترین هنر و پیروزی بشر است، ولی مردم اواخر عمر پی به اشتباهات خود می‌برند و هرلحظه از خود می‌پرسند که چرا چنین کرده بودم و چنان نکرده بودم. مردم قربانی اشتباهات خود هستند زیرا برای دوری جستن از اشتباه، آموزش ندیده‌اند. مردم در اثنای اشتباه کردن نمی‌دانند که دارند خطا می‌کنند.

درگذشت مشکوک مخترع دیزل

«رودلف دیزل» مهندس آلمانی و مخترع موتورهای احتراقی دیزل 29 سپتامبر 1913 در 55 سالگی در گذشت. مرگ وی که در دریای مانش صورت گرفت مشکوک اعلام شده و برخی نوشته‌اند که خودکشی بوده است. وی عازم انگلستان بود که
در گذشت.

کد خبر 117097

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز