نوشیروان کیهانی زاده: 14شوال 573ق مصادف با یکم‌مهرماه، روز درگذشت قطب‌الدینی راوندی شاگرد ممتاز شیخ طبرسی است.

قطب‌الدین راوندی خود به قرآن عشق می‌ورزید و در راه نشر معارف آن پرتلاش بود. ایشان علاوه بر پدر از محضر بزرگان زمان خود استفاده کرده است. از او بالغ بر 42اثر نفیس از جمله ام‌القرآن به یادگار مانده است. وی در صحن مقدس حضرت‌معصومه(س) به خاک سپرده شد.

جنگ ایران و روم برسر آبخازیا و اخراج رومیان از قفقاز

23 سپتامبر سال 542 میلادی و در زمان پادشاهی خسروانوشیروان، ارتش ایران شهر بندری سوخامی (تسوخامی) در آبخازیا را از رومیان پس گرفت. رومی‌ها که نام این شهر (پایتخت کنونی آبخازیا) را به سباستوپولیس تغییرداده بودند پیش از عقب‌نشینی از شهر، بسیاری از ساختمان‌ها و ازجمله ارگ شهر را ویران ساخته بودند. ارگ ویران شده شهر که بعدا بر اثر پیشروی دریا به زیر آب فرو رفت، اخیرا توسط باستان‌شناسان شناسایی شده است. دولت ایران پس از اخراج رومیان، به جای مرمت عمارات خراب شده و در معرض خطر توفان دریایی، محله‌های تازه‌ای ساخت و بر شهر اضافه کرد. از جمعیت فعلی این شهر کمتر از 5درصدشان گرجی هستند و مابقی آبخیزستانی، روس، ارمنی و... .

زادروز «اوریپیدس»، آزاداندیش قرون قدیم

اوریپیدس آزاداندیش و نمایشنامه‌نویس یونان باستان 23سپتامبر سال 480 پیش از میلاد، درست در زمانی که یونان در دست ارتش ایران بود به دنیا آمد و 74 سال عمر کرد. وی در طول عمر خود 92نمایشنامه نوشت که معروف‌ترین‌شان «زنان تروا» نام دارد. او این نمایشنامه را در انتقاد از کشتار مردان آن دیار به دست یونانیان (هموطنان خود) نوشته بود، زیرا که با این کشتار، منطقه مورد بحث فاقد مرد شده بود. اوریپیدس زیر بار تغییر مطلب (خود سانسوری) نرفت تا مضمون نمایشنامه‌، خوشایند مردان جنگی یونان قرار گیرد. وی هرگز در برابر خدایان یونانی هم سر تعظیم فرود نیاورد، زیرا که آنها را منطقا نمی‌توانست باور داشته باشد.

کشف سیاره «نپتون»

23سپتامبر سال 1846 دانشمند آلمانی «یوهان گفرید گال» سیاره «نپتون» را که دورترین فاصله را از خورشید دارد کشف کرد. نپتون که سطح آن از انواع گاز و بخار پوشانده شده هر 165 سال یک بار خورشید را دور می‌زند و دارای 8قمر است. روزهای نپتون 16ساعت و نزدیک به هفت دقیقه است. در سطح این سیاره لکه‌های بزرگ دیده می‌شود. به احتمال زیاد هسته آن و نیز قسمت زیر پوسته گازی، جامد است.

مخترع آلمانی هواپیمای موشکی

«یوگن سنگر»، مهندس راکت ساز آلمانی و سازنده «هواپیمای موشکی ایکس ـ 15» بیست و دوم سپتامبر 1905 به دنیا آمد. وی طرح هواپیمای فضایی را دو دهه قبل از فرستادن نخستین ماهواره حامل انسان به فضا ارائه داده بود که عبارت از هواپیمایی بود که به‌صورت دو مرحله‌ای عمل می‌کرد؛ یک مرحله تا انتهای جو زمین و مرحله دیگر، از آن پس که حالت موشک داشت و به همین صورت هم به جو زمین باز می‌گشت. مهندس سنگر (سانگر) که در اتریش به دنیا آمده بود برهمین پایه هواپیمای موشکی «ایکس ـ 15 » را ساخت. وی دهم فوریه سال 1964 در 59 سالگی درگذشت.

والتر لیپمن و جنگ سرد

23 سپتامبر 1889 «والتر لیپمن» روزنامه نگار معروف به‌دنیا آمد و 85سال عمر کرد و 59سال خبر و مقاله نوشت. وی در مقالات خود تعابیری تازه به‌کار برد که بعدا مصطلح و از واژه و عناوین عمومی شده‌اند از جمله عنوان «جنگ سرد». وی این عنوان را به جنگ روانی (تهدید و ترساندن با نطق و نوشته) وقت آمریکا و شوروی اطلاق کرد که اینک عمومیت یافته است. جنگ سرد یعنی جنگی که در آن خون ریخته نشود. به باور اصحاب نظر، از آنجا که سلاح اتمی مانع از بروز یک جنگ وسیع است دولت‌ها برای هموار ساختن زمینه اجرای سیاست خود به جنگ اعصاب متوسل می‌شوند که «اسلحه» آن رسانه‌های عمومی هستند و... .

کد خبر 116630

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز