پنجشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۰:۵۵
۰ نفر

نوشیروان کیهانی زاده: روز 25 شهریور سال1357 زلزله‌ای با قدرت 7.4 در مقیاس ریشتر شهرستان طبس و بسیاری از شهرها و روستاهای اطراف آن را در جنوب خراسان لرزاند.

زلزله طبس، باعث ویران شدن تمامی این شهر شد و 25هزارتن در جریان آن کشته شدند. از آنجا که زلزله طبس در جریان اوج‌گیری انقلاب‌اسلامی مردم علیه سلطنت پهلوی بود به اعتراضات عمومی مردم علیه فساد اداری و ضعف دستگاه‌های امدادرسانی رژیم و اختصاص ندادن بودجه برای نوسازی خانه‌های قدیمی دامن زد.

روز سالخوردگان در ایران باستان

25 شهریور ماه هر سال در ایران باستان روز بزرگداشت و سپاسگزاری از سالخوردگان بود و قدمت آن به 3 هزار سال می رسد. ایرانیان از این لحاظ هم مقدم بر ملل دیگر بودند. در آن زمان و تا 14 قرن پیش، روزهای هر ماه ایرانی نام خاصی داشت و روز 25 شهریور «اشیش وانگ» خوانده می شد که روز رحمت خدا، اخلاقیات و معنویات و روان پاک بود. ماه شهریور «شهروِر»تلفظ می شد. پس از انقراض ساسانیان چون در ایام نوروز هم به دستبوسی پیران قوم رفتن رسم بود، این مراسم اختصاص به نوروز یافت و به تدریج روز سالخوردگان (25 شهریور) کمرنگ و در ایران به فراموشی سپرده شد و ولی کشورهای دیگر و عمدتا از قرن بیستم آن را برای خود احیا کرده‌اند که در کشورهای انگلیسی زبان به «سینیور دی» معروف است.
نخستین قانون کیفر عمومی (ماده 214 مکرر) با توجه به فرهنگ ایرانی احترام به سالخوردگان، بی‌توجهی فرزندان به والدین سالخورده و اجتناب از نگهداری آنان را در ایام ناتوانی جرم شناخته بود که مجازاتی از درجه جنحه داشت.

ایتالیا با تصرف لیبی گام به تجدید امپراتوری روم نهاد

دولت ایتالیا که در نیمه قرن 19 با قلم «کاوور» و تفنگ «گاریبالدی» وحدت خود را بازیافته بود و درصدد تجدید عظمت باستانی‌اش بود و می‌خواست که پس از 15 قرن باردیگر قدرت اول مدیترانه شود، 16سپتامبر سال 1911 برای تصرف سرزمین لیبی که در دوران امپراتوری روم از مستملکات ایتالیا بود و در آن زمان جزئی از قلمرو عثمانی به حساب می‌آمد دست به لشکرکشی زد و به دولت عثمانی اعلان جنگ داد و روز بعد با غرق کردن یک کشتی جنگی عثمانی در آب‌های طرابلس غرب(تریپولی)، در خاک لیبی سرباز پیاده کرد و «سیدی بلال» و «درنا» را به تصرف درآورد.
دولت عثمانی که گرفتار مسئله بالکان بود و نیروی نظامی کافی برای مقابله با ایتالیا نداشت یک سال و یک ماه بعد (18 اکتبر 1912) لیبی را طبق یک قرارداد به آن دولت واگذار کرد.

کودتای افغانستان و قتل نور محمد تره‌کی

16 سپتامبر سال 1979 نورمحمد تره‌کی، رئیس جمهوری کمونیست افغانستان در جریان کودتایی که توسط یک سیاستمدار هوادار غرب به نام حفیظ‌الله امین انجام شد، به قتل رسید.
طولی نکشید که کمونیست‌های افغانستان متوجه شدند که نقشه کودتا طرح خارج بوده و پی بردند که حفیظ‌الله امین به دروغ وارد صف کمونیست‌ها شده بود تا در فرصت مناسب ماموریتش را انجام دهد. بنابراین، او را از میان برداشتند و از شوروی تقاضای اعزام نیروی نظامی و اسلحه کردند.
شوروی درست 2 ماه و 10 روز بعد از قتل تره‌کی و پس از اینکه باور کرد غرب امین را به کودتا ترغیب کرده و سرگرم مسلح ساختن پاره‌ای از قبایل افغانستان است، به افغانستان نیرو فرستاد و ....

کد خبر 116134

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز