یکشنبه ۱۴ شهریور ۱۳۸۹ - ۰۶:۰۴
۰ نفر

نوشیروان کیهانی زاده: 14 شهریور 1360 آیت‌الله علی قدوسی بر اثر انفجار بمب آتش‌زا در دادستانی انقلاب توسط منافقین ناجوانمردانه به شهادت رسید.

شهید آیت‌الله علی قدوسی در سال 1306در شهر نهاوند متولد شد. پدرش از روحانیون برجسته نهاوند بود و نزد آیت‌الله بروجردی از احترام خاصی برخوردار بود. سابقه مبارزات وی به پیش از 15خرداد 42 برمی‌گردد. او در پی این مبارزات دستگیر و به زندان قزل‌قلعه منتقل شد. پس از پیروزی انقلاب به فرمان امام‌خمینی(ره) به سمت دادستان کل انقلاب برگزیده شد و پس از 31 ماه خدمت، در 14 شهریور 1360 ‌به شهادت رسید.

پیدایش نظام وظیفه اجباری

پنجم سپتامبر‌1798 پارلمان فرانسه قانون نظام وظیفه اجباری (کانسکریپشن) برای اتباع ذکور آن کشور را تصویب کرد که بعدا ده‌ها کشور آن را اقتباس کردند و ماندگار شده است. از آنجا که این قانون به پیشنهاد ژان باپتیست ژردان- سرباز انقلاب- طرح و تصویب شده بود به نام وی «قانون ژردان» باقی مانده است. اجرای همین قانون، فرانسه وقت را دارای 2میلیون سرباز کرد که ناپلئون نام «ارتش بزرگ» بر آن نهاد و بعدا از فرضیه‌های نظامی «کارل فون کلاوزویتس» شد و آن را تا زمانی که تعرض و تهدید نظامی از جهان رخت برنبندد یک تکلیف اتباع هر کشور خواند و فلسفه آن را آشناشدن هر فرد با جنگ افزار و آموزش نظامی برای دفاع مادام‌العمر از وطن عنوان گذارد که بعدا به فلسفه «ملت مسلح» تعبیر شد.

دموستنس برضد‌فرهنگ سلطه

پنجم سپتامبر سال‌322 پیش از میلاد را روزی نوشته‌اند که دموستنس اندیشمند و خطیب یونانی خودکشی کرد. این روز پس از محاسبات تقویمی تازه به دست آمده است. دموستنس اندیشمند یونان باستان را نخستین انتقادگر و استاد نطق و خطابه عمومی (به شیوه انتقادی و هیجان برانگیز) به شمار آورده‌اند. وی که از مخالفان سلطه فیلیپ دوم (پدر اسکندر مقدونی) بر کشور- شهرهای یونانی بود یک رشته سخنرانی علیه او ایراد کرد که از مجموعه مضامین آنها رساله «دیکتاتوری = حکومت بدون رضایت» تالیف شده است که دمکراسی را توجیه و آن را نیاز بشر و عامل پیشرفت و ظهور استعداد معرفی کرده است. سخنرانی‌های دموستنس در تاریخ به «فیلیپیک» معروف شده‌اند و امروزه هم هر نطق سراسر انتقاد و حتی لعن و نفرین را فیلیپیک می‌خوانند که از نام فیلیپ دوم گرفته شده که هدف نطق‌های تند و آتشین دموستنس بود.

زادروز ابوریحان بیرونی

طبق تقویم میلادی قدیم (ژولیان)، ابوریحان محمد‌بیرونی دانشمند بزرگ ایرانی پنجم سپتامبر 973‌میلادی در منطقه خوارزم که در قلمرو دولت سامانیان بود به دنیا آمد و امروز زادروز اوست. تفاوت 2تقویم میلادی برحسب سال، 10تا 13 روز است. زادگاه این دانشمند که در آن زمان روستای کوچکی بود بعدا به «بیرونی» تغییر نام داده است. بیرونی که 75‌سال عمر کرد در دسامبر سال‌1048 میلادی در شهر غزنه (افغانستان امروز) وفات یافت.

کد خبر 115320

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز