پنجشنبه ۴ شهریور ۱۳۸۹ - ۰۵:۰۳
۰ نفر

نوشیروان کیهانی زاده: محمدبن زکریای رازی (313-251ق) بزرگ‌ترین طبیب بالینی اسلام، در شهر ری متولد شد.


 در جوانی به تحصیل فلسفه، طب، ریاضیات و نجوم پرداخت و در همه این علوم صاحب نظر شد. ولی عمده شهرت این دانشمند در پزشکی و شیمی است. کتاب «الحاوی» دایره‌المعارفی است که بخشی از آن باقی‌مانده، با این حال تا این اواخر مرجع و کتاب درسی اروپاییان بود. وی در شیمی به کشفیاتی از جمله کشف الکل و جوهر گوگرد دست یافت. 56اثر ارزشمند از او برجای مانده که از آثار او می‌توان به کتاب‌های الاکسیر، التدبیر و الطب المنصوری اشاره کرد. وی در اواخر عمر نابینا شد.

آغاز عصر موشک قاره پیمای هدایت شونده

دانشمندان شوروی 26‌آگوست‌1957 اعلام کردند که نخستین موشک قاره‌پیمای هدایت‌شونده جهان را پیروزمندانه آزمایش کرده‌اند. در این اعلامیه آمده بود که این موشک مورد استفاده نظامی و غیرنظامی قرار خواهد گرفت. با این آزمایش، عصر موشک قاره‌پیمای هدایت‌شونده و رقابت دولت‌ها بر سر موشک‌سازی‌ آغاز شد. 40روز بعد (4اکتبر1957) دانشمندان شوروی با این موشک قاره پیما، نخستین سفینه فضایی جهان به نام «اسپوتنیک -1» را در مدار زمین قرار دادند و باعث تحسین جهانیان شدند و اعلام داشتند که ظرف کمتر از 3سال انسان در مدار زمین و تا 5سال دیگر یک سفینه در مدار ماه قرار خواهند داد که به هر دو وعده عمل کردند.

درخواست ارمنیان از بهرام گور و ورود کولیان از هند به ایران

یک روحانی ارمنی به نمایندگی از سوی مردم این سرزمین وابسته به ایران (تا قرارداد ترکمن چای) 26 آگوست 429 میلادی از بهرام پنجم (بهرام گور) شاه وقت ایران خواست که اردشیر (ارته سز) فرماندار آنان را بردارد و از آن پس هم برایشان از میان مسیحیان فرماندار تعیین کند و بهرام پنجم تنها با عزل اردشیر به‌دلیل عدم‌رضایت عمومی از او موافقت کرد. ارمنیان نخستین ملت در جهانند که مسیحیت را دین رسمی خود اعلام کرده‌اند. در همین سال، بهرام پنجم با ورود دسته‌هایی از کولیان هند به قلمرو ایران جهت سرگرم کردن ایرانیان با کارهای هنری خود موافقت کرده بود. گروهی از این جماعت هندی‌تبار 2قرن و اندی بعد از ایران به اروپا مهاجرت کردند که در این قاره به «جیپسی» معروفند. این کولیان در افغانستان «کوچی»، (مردمی که دائما در حال کوچ کردن هستند) و در کرمان و خراسان «لولی» خوانده می‌شوند.

کمک مالی آمریکا به دولت کودتا

چهارم شهریور سال1332 فضل‌الله زاهدی نخست‌وزیر دولت کودتا از دولت آمریکا تقاضای کمک مالی کرد که 45میلیون دلار کمک بلاعوض و 23‌میلیون و 400هزار دلار کمک فنی برایش حواله شد. گویا مبلغی نیز برای خود او ارسال شده بود. دکتر مصدق قبلا درخواست 10میلیون وام دارای بهره از آمریکا کرده بود که با آن، پس از ماه‌ها «امروز و فردا کردن» موافقت نشده بود!.

کناره‌گیری جمشید آموزگار از نخست‌وزیری

چهارم شهریور1357، روزی که در بیشتر شهرها از جمله تهران تظاهرات ناراضیان در جریان بود و در قم، آبادان و تبریز تلفات داشت، شایعه کناره‌گیری جمشید آموزگار قوت گرفته بود که روز بعد تأیید و اعلام شد. شاه پس از پذیرفتن استعفای آموزگار، جعفر شریف‌امامی را که در سراسر سلطنت پهلوی دوم مقام دولتی مهم از جمله وزارت و نخست‌وزیری داشت مامور تشکیل کابینه تازه کرد. شریف امامی عضو لژ ایران بود که اعضای آن فراماسونرها بودند. بررسی تاریخی ملاقات‌های شریف‌امامی در 4روز اول شهریور‌ماه‌1357 (روزهای پیش از کناره‌گیری آموزگار) با دیپلمات‌های خارجی، ماهیت ماموریت او را روشن می‌سازد و شناخت روشنی از رجال ایران آن زمان را به دست می‌دهد. گفته شده است که در آن ملاقات‌ها، شریف امامی تلاش کرد تا نظر دولت آمریکا را به اعلام حکومت نظامی در تهران جلب کند!

کد خبر 114735

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز