نوشیروان کیهانی زاده: «وی. اس. نیپال»، نویسنده هندی‌تبار، متولد ترینیداد (آمریکای مرکزی) 17 آگوست سال1932 به دنیا آمد و برنده جایزه ادبی نوبل سال2002 شد.

وی جوایز ادبی دیگر و عنوان بهترین نویسنده دهه90 در زبان انگلیسی را هم به دست آورده است. ایراد از برخی تاریخ‌نگاران و تقبیح تاریخ‌نویسی دولتی، یکی ازمحورهای اصلی تالیفات اوست. نیپال در این زمینه مثال‌های متعدد از سرزمین پدری خود- هند- آورده و نوشته است که در تاریخ هند، همه‌جا از فاتحان (تجاوزگران) نوشته‌اند و مقاومت و واکنش هندیان را در برابر تجاوز از قلم انداخته‌اند و خواننده تصور می‌کند که هندیان مغز و جان دفاع از خود و وطنشان را نداشته‌اند و فتح آنان «حق فاتحان» بوده است.

درباره امپریالیسم

امروز زادروز «ویلفرد بلانت» نویسنده و شاعر انگلیسی است که 17 آگوست سال1840 به دنیا آمد. وی گذشته از مجموعه اشعار و 2مجموعه نامه‌ها و مکاتبات، کتاب‌های متعددی نوشته است که عموما از مسافرت‌های دور و دراز او مایه گرفته‌اند. بلانت از هند و خاورمیانه یک دیدار کامل و «حقیقت یاب» به‌عمل آورد و مدتی را هم در مصر به‌سربرد. سفر او در خاورمیانه عمدتا با اسب و شتر صورت گرفت. معروف‌ترین کتاب‌‌ بلانت «باد و گردباد» عنوان دارد. وی در کتاب‌هایش دولت انگلستان را یک امپریالیست خوانده و اندرز داده است که از این سیاست ناپسند دست بردارد.

جنبش بازگشت سیاهپوستان به آفریقا

«مارکوس گاروی» را که 17آگوست 1887 در جامائیکا به‌دنیا آمد، نخستین سیاهپوستی می‌دانند که جنبشی برای بازگرداندن سیاهپوستان از قاره آمریکا به آفریقا- سرزمین نیاکانشان- به‌وجود آورد. وی عقیده داشت از آنجاکه سیاهپوستان به‌صورت برده از آفریقا به آمریکا آورده شده‌اند و این ذهنیت در آنان و سپید‌پوستان باقی مانده است، در اینجا دشوار است که بتوانند رشد کنند و ترقی، تحت فشار دولت، منطقی و دائمی نیست ولی در قاره خودشان امکان پیشرفت برایشان وجود دارد. پیش از مارکوس، بسیاری از بردگان آزاد شده آمریکای شمالی با کمک این دولت به آفریقا منتقل و در آنجا کشور لیبریا را تأسیس کرده بودند که تا مدت‌ها یک وزیر منصوب از آمریکا بر کار آنان نظارت داشت.

خودکشی معاون هیتلر در زندان

17 آگوست 1987، رودلف هس، معاون پیشین هیتلر که 93ساله بود در زندان فاتحان جنگ جهانی دوم در برلین به نام «زندان اشپاندائو»، که همین یک زندانی در آن نگهداری می‌شد، با کابل برق خود را حلق آویز کرد. با درگذشت وی 4دولت شوروی، فرانسه، انگلستان و آمریکا از هزینه بسیار سنگین نگهداری او آسوده شدند. وی بیش از 4دهه و حتی پیش از پایان جنگ جهانی دوم در زندان بود. هس در جریان سقوط هواپیمایش در خاک انگلستان دستگیر شده بود.

مرگ اسرارآمیز ژنرال ضیاءالحق‌

17 آگوست 1988 ژنرال ضیاءالحق، دیکتاتور نظامی پاکستان، پس از 11سال حکومت در یک سانحه هوایی کشته شد؛ حادثه‌ای که هنوز به‌درستی علت آن اعلام نشده است. سفیر وقت آمریکا در پاکستان نیز در همین حادثه جان خود را از دست داد. ضیاءالحق پنجم جولای سال1977 با یک کودتای نظامی، ذوالفقار علی بوتو را که 4ماه پیش از آن در انتخابات عمومی پیروز شده بود و بر پاکستان حکومت می‌کرد برکنار ساخته و برجایش نشسته بود. وی بود که پاکستان را اتمی ساخت و به دولت آمریکا امکان داد تا در منطقه پشتون‌نشین پاکستان (ایالت وزیرستان و مناطق مجاور) گروه‌های مسلح ضد‌شوروی به‌وجود آورد که در افغانستان حضور داشتند و طالبان و القاعده از میان همین گروه‌ها برخاسته‌اند. با اتمی شدن پاکستان مخالفت آنچنانی نشد زیرا پاکستان اتمی از حمله احتمالی دیگری از جانب هند مصون می‌شد و خطر درگیری غرب (متحد پاکستان) با هند از میان می‌رفت.

کد خبر 113985

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز