نوشیروان کیهانی زاده: سازمان ملل هفتم آگوست 1974 اعلام کرد که جمعیت جهان از 4میلیارد بیشتر شده و هشدار داد که منابع کره زمین تنها تکافوی همین عده را می‌کند.

فنجان چای


 کشورهای اروپایی و ژاپن به این اخطار توجه کردند و در کشورهای دیگر ازجمله چین، کره‌جنوبی و ایران موضوع تنظیم خانواده به میان آمد که بعدا چین قانون یک‌زن‌و‌شوهر، یک‌فرزند را تصویب کرد و به اجرا گذارد. سازمان ملل 3بار دیگر این اخطار را تکرار کرد و چندی پیش اعلام شد که به‌رغم این اخطارها نفوس جهان در ماه گذشته میلادی به 6میلیارد و 860 میلیون رسیده و در سال 2011 (سال آینده) متجاوز از 7میلیارد خواهد شد که اگر این روند ادامه یابد در سال 2040 (30سال دیگر) بیش از 9میلیارد خواهد بود یعنی دوبرابر ظرفیت منابع کره زمین. طبق این آمار، اینک در هر دقیقه 267 نوزاد به دنیا می‌آید. جمعیت ژاپن، کره‌جنوبی و اروپا ثابت مانده و در برخی از کشورهای اروپایی حتی کم شده ولی در آفریقا، هند و بعضی کشورهای دیگر در حال افزایش است و در ایالات متحده، کانادا و استرالیا به‌دلیل مهاجرت افزایش می‌یابد که باید قانون مهاجرت را اصلاح کنند و مهاجرت بستگان درجه اول اتباع تازه خود را محدود سازند.

استقرار نظامیان آمریکا در کشور سعودی

5روز پس از تصرف کویت توسط عراق، دولت ریاض هفتم آگوست 1990 اجازه داد که نیروهای نظامی آمریکا برای دفاع از کشور سعودی و نیز پس‌گرفتن کویت در آن کشور مستقر شوند و ورود نیروهای آمریکایی به کشور سعودی (به هزینه این دولت!) از همان روز آغاز شد. این استقرار که قرار بود «بسیار موقتی» باشد تا به امروز ادامه دارد که مورخان در نوشته‌های خود تحت عنوان «تاریخ جاری» آن را یکی از عوامل بی‌ثباتی خاورمیانه دانسته‌اند. دولت آمریکا پس از جنگ جهانی دوم و رو به زوال گذاشتن امپراتوری انگلستان در انتظار فرصت برای استقرار در کشور سعودی بود که قرار گرفتن شوروی در آستانه فروپاشی و تصرف کویت به دست صدام حسین (با چراغ سبز سفیر آمریکا در بغداد) این فرصت را فراهم آورد.

انفجار در سفارتخانه‌های آمریکا در کنیا و تانزانیا

هفتم آگوست 1998 همزمان (به فاصله چند دقیقه از هم) 2انفجار در سفارتخانه‌های آمریکا در دو کشور آفریقای شرقی - تانزانیا و کنیا (شهرهای دارالسلام و نایروبی) روی داد که ضمن آن بیش از 200تن کشته و جمعا بیش از یکهزار نفر دیگر مجروح شدند. بعدا اعلام شد که این انفجار کار عوامل القاعده بوده است. قبلا چنین گروه‌هایی با پول و اسلحه آمریکا برای جنگ با نیروهای شوروی و اخراج آنان از افغانستان به‌وجود آمده بودند. تا آن زمان مردم جهان نام القاعده را نشنیده بودند. به دستور کلینتون، رئیس‌جمهور وقت، مراکز القاعده در افغانستان موشک باران شد ولی حاصلی نداشت و افسانه توان نظامی آمریکا که پشه را در آسمان نعل می‌زند پایان یافت. از عملیات نظامی مستقیم 9سال اخیر هم کاری ساخته نبوده است.

کد خبر 113253

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز