نوشیروان کیهانی زاده: 26 جولای 197 میلادی ارتش ایران در نقطه‌ای نه چندان دور از رود فرات، میان حرّان (جنوب غربی ترکیه) و الرقه (شمال مرکزی سوریه و شرق حلب) ارتش روم به فرماندهی گالریوس ـ داماد دیوکلتیانوس امپراتور روم- را شکستی سخت داد.

فنجان

گالریوس که پس از این شکست به آنتیوک عقب نشینی کرده بود مورد تحقیر شدید دیوکلتیانوس قرار گرفت. دیوکلتیانوس (دیوکلتیان) گالریوس را وادارکرد که پیاده و افتان و خیزان مسافتی طولانی را در پیشاپیش او و در مسیر حرکتش راه برود. با وجود این، دیوکلتیانوس وی را به این شرط که قول زدن شبیخون به قرارگاه نرسی (نرسه) شاه ساسانی ایران را بدهد خلع درجه و مقام نکرد. این سومین نبرد نیروهای ایران و روم در دوران سلطنت نرسی بود که ایران آن را آغاز کرده بود.

 

خزرها و اولویت سرکوبی آنان

 

اواخر جولای سال199 میلادی و طبق نوشته برخی از مورخان برپایه تطبیق تقویم‌ها 26جولای، بلاش چهارم شاه اشکانی ایران اقوام مهاجر خزر را که از آسیای میانه به سوی غرب به حرکت در آمده و دسته‌ای از آنها وارد برخی از مناطق ساحلی دریای مازندران (درقفقاز) شده و درحال دست‌اندازی بیشتری بودند به آن سوی دربند (تلفظ روسی آن: دربنت) عقب راند. بلاش با اینکه در معرض حمله نیروهای «سه وروس» امپراتور روم بود که وارد ساحل شرقی مدیترانه شده و قصد پیشروی به سوی شرق را داشتند، به بیرون راندن خزرها اولویت داده بود و با ارسال یک پیام صلح‌جویانه به «سه وروس»، ارتش ایران را مامور بیرون راندن خزرها کرده بود که موفق شد.

 

اجباری شدن ثبت ازدواج و طلاق در ایران

 

لایحه اجباری شدن ثبت نکاح و طلاق سوم مرداد سال 1310 (26 جولای 1931) به مجلس تسلیم و بحث درباره آن‌که با مخالفت‌هایی روبه‌رو شده بود از روز بعد (چهارم‌مرداد) آغاز شده بود. مخالفان و از جمله برخی روحانیون آن زمان می‌گفتند که امر ازدواج و طلاق به «لفظ» و حضور دو شاهد استوار می‌شود و ثبت آن اختیاری باید باشد، ولی «داور» وزیر دادگستری وقت پاسخ می‌داد که بسیار دیده شده که یک طرف ازدواج پس از فوت شهود دبه درآورده و حتی پس از تولد طفل، منکر ازدواج شده است. مخالفان لایحه، افزایش تشریفات نکاح را باعث فرار افراد مجرد از ازدواج و در نتیجه گسترش فساد و فحشاء اعلام می‌کردند. از آنجا که اصرار شاه وقت پشت این لایحه بود بالاخره پس از جلسات متعدد بحث و کشمکش با اکثریت ضعیفی تصویب شد.

 

تهران و 409 خودروی شخصی!

 

چهارم مرداد سال 1307 (82سال پیش در این روز و 2 ماه و11 روز پس از اجباری شدن شماره‌گذاری وسایط نقلیه) اعلام شد که تهران دارای 1589 خودرو است که تنها 409دستگاه آن شخصی است. بقیه وسایط نقلیه تهران عبارت بودند از گاری و درشکه. ایران از 23 اردیبهشت سال 1307 دارای آیین‌نامه رانندگی شده است.

 

زادروز «جورج برنارد شاو» نویسنده شهیر

 

جورج برنارد شا و 26 جولای 1856 در دوبلین ایرلند به دنیا آمد، 94 سال عمر کرد و بعد از شکسپیر بزرگ‌ترین درام نویس زبان انگلیسی به‌شمار می‌رود. «شا= شاو» در عین حال یک متفکر و خطیب بزرگ بود. وی افکار سوسیالیستی داشت و از رفاه و آموزش برابر، توزیع عادلانه ثروت، مالکیت عمومی زمین و ملی بودن صنایع بزرگ جانبداری می‌کرد. او که یک نباتخوار و ضد‌مصرف الکل و دخانیات بود با نظام انتخاباتی غرب شدیدا مخالفت می‌کرد و وضعیت رایج تبلیغات انتخاباتی را نوعی پیروزی پول و زد و بند و زرنگی می‌دانست و خواهان اصلاح این وضعیت بود.

 

کد خبر 112289

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز