نوشیروان کیهانی زاده: کشفیات باستان‌شناسی مبدأ تقویم مصری‌ها را روزی مصادف با 19 جولای سال 2781 پیش از میلاد به دست داد که از آن پس، رویدادهای مصر باستان با آن تطبیق داده می‌شود.

داریوش هخامنشی، شاه ایران دستورداد که تاریخ مصریان از آغاز پیدایش خط و علائم قابل خواندن، جمع‌آوری و حفظ شود که پس از کشف مبدأ تقویم مصریان و تطبیق آن با سال میلادی، زمان وقوع رویدادهای مصر باستان (همان رویدادهایی که به دستور داریوش جمع‌آوری شده است) به تقویم میلادی تبدیل شده است. داریوش که در سال 517 پیش از میلاد برای دیدار از ساتراپی مصر به این منطقه متصرفه ایران باستان رفته بود، پس از مشاهده تمدن و آثار تاریخی و ابنیه مصر به یک هیأت مرکب از آگاهان مصری و پژوهشگران ایرانی، یونانی، فنیقی و یهود ماموریت داده بود که تاریخ مصریان تا آن زمان را جمع‌آوری، تنظیم و تدوین کنند که نتایج این گردآوری باقی‌‌مانده و از مآخذ تاریخ مصر در قرون قدیم قرار گرفته است. داریوش در مصر جنوبی معبدی برای مصریان ساخته که تقریبا دست نخورده باقیمانده است و تصویر او بر دیوار معبد وجود دارد. ایرانیان در زمان دودمان هخامنشیان به‌مدت 120سال و چند ماه بر مصر حکومت کردند.

عامل عصیان قندهاری‌ها و جنگ داخلی ایرانیان

شاه سلیمان صفوی 19 جولای 1688 میلادی (تیرماه 1067 هجری خورشیدی) گرگین‌خان، حاکم گرجستان را که مردم این سرزمین وابسته به ایران وقت از جور و ستم او به تنگ آمده بودند و عریضه به دربار اصفهان فرستاده بودند برکنار کرد. 6سال بعد، شاه سلطان حسین که پس از مرگ پدر در 1693 بر جای او نشسته بود، به توصیه درباریان مغرض و رشوه‌خوار خود که گرگین‌خان مسلمان شده است، وی را حاکم قندهار ساخت که تعدی او به قندهاری‌ها سبب طغیان آنان و جنگ داخلی ایرانیان شد و مآلا به عمر دودمان «صفویه» پایان داد. گرگین خان با آداب و رسوم قندهاری‌ها آشنا نبود و خشونت می‌کرد. همین امر و بی‌اعتنایی او نسبت به رسوم قندهاری‌ها، وی را در نظر آنان به‌صورت فردی مخوف جلوه گر ساخته بود که آمادگی یافته بودند برای رهایی از دست او به هر اقدامی بر ضد‌ او دست بزنند.

بازگشت محمدعلی‌شاه مخلوع به ایران با کمک روسیه

محمدعلی میرزا، شاه مخلوع قاجار، با حمایت روسیه به‌منظور پس گرفتن تاج و تخت از پسرش سلطان احمدشاه 28تیرماه 1290 (19 جولای 1911) با سپاهی از طریق ترکمنستان روسیه وارد گرگان شد تا از آنجا به تهران‌ بیاید. در تهران، محمدولی‌خان تنکابنی، رئیس‌الوزراء وقت، پس از شنیدن این خبر، از ترس به انگلیسی‌ها نزدیک شد و چند رجل هوادار انگلستان از جمله وثوق‌الدوله(!) را وارد کابینه کرد و... . «تاریخ» نشان داد که هواداران محمدعلی‌شاه پس از چند جنگ و گریز و حتی رساندن خود به دماوند به هدف نرسیدند و شکست خوردند، ولی اقدام آنان بیش از پیش دولت تهران را به دامان انگلستان افکند. در آن زمان (3سال پیش از آغاز جنگ جهانی اول و دوران صلح مسلح)، انگلستان و روسیه به دوستی و سازش با یکدیگر نیاز مبرم داشتند زیرا آلمان و اتریش به ایتالیا نزدیک و اتحادیه‌سازی‌ می‌کردند.

کد خبر 111801

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز