نوشیروان کیهانی زاده: مورخان، 14‌جولای را یکی از روزهای پر تحول و انقلاب در طول سال نوشته‌اند.

 از جمله تحولات مهم این روز، فتح زندان باستیل به دست انقلابیون فرانسوی در سال‌1789 و آزاد کردن زندانیان سیاسی بود. کودتای سرلشکر عبدالکریم قاسم در 1958در عراق که به سلطنت «ساخت لندن» در این سرزمین پایان داد و بعدا «انقلاب» نامیده شد، رویداد دیگر این روز است. این کودتا که ضمن آن نخست‌وزیر و ولیعهد عراق هم کشته شدند تبعات متعدد داشت که ازجمله آنها استمداد پادشاه اردن از آمریکا برای حفظ مقام خود و کشاندن هرچه بیشتر پای آمریکا به منطقه بود. قاسم مدعی مالکیت عراق بر کویت شد که سرآغاز ماجرایی دنباله‌دار است.

14 جولای‌1951 (23‌تیرماه 1330) شهر تهران شاهد یک تظاهرات وسیع بیش از یکصدهزار نفری در اعتراض به ورود آورل هریمن- دیپلمات آمریکایی- به ایران بود که روزنامه‌ها قبلا نوشته بودند می‌خواهد از سوی ترومن رئیس‌جمهوری وقت آمریکا، بین ایران و انگلستان میانجیگری کند. تظاهرکنندگان شعارهایی را فریاد می‌زدند که جمع‌بندی آنها از این قرار بود: آمریکا پسر انگلستان است و دست هر دو دولت در یک کاسه است. پسر [آمریکا] می‌خواهد جای پدر پیرش [انگلستان] را در خاورمیانه بگیرد و این جانشین شدن را از ایران آغاز کرده است و اگر چنین شود، این منطقه خط اول آتش میان دو ابرقدرت شرق و غرب خواهد شد.

تعیین سرنوشت سرزمین‌های دیگران در اروپا!

همایش سیاسی برلین 14‌جولای سال‌1878 میلادی مرکب از قدرت‌های اروپایی وقت قلمرو عثمانی را محدود کرد، بوسنی و هرزگوین را به اتریش بخشید، به رومانی استقلال داد، دعاوی عثمانی در قفقاز را به نفع روسیه مردود اعلام داشت و به انگلستان این حق را داد که جزیره قبرس را به تصرف خود درآورد، آفریقا را تقسیم و سهم هر قدرت اروپایی را معین ساخت، کنگو را به پادشاه بلژیک بخشید و... .  تاریخ‌نگاران این تصمیمات محصول آن همایش را تعیین سرنوشت دیگران پشت درهای بسته در اروپا عنوان داده‌اند. این وضعیت از آن پس نیز هربار به‌صورتی ادامه داشته است.

نمایش قدرت انفجاری دینامیت

14 جولای سال‌1867 مهندس سوئدی صاحب ده‌ها کارخانه شیمیایی- آلفرد نوبل- که سال پیش از آن، «دینامیت» را اختراع کرده بود، قدرت انفجاری آن را به معرض تماشای عموم گذارد. نوبل که از راه تولیدات شیمیایی دارای ثروتی سرشار شده بود در عین حال احساسی لطیف داشت و دست به قلم بود و از اینکه ماده منفجره‌ای ساخته بود که ممکن بود در کشتن و تخریب ابنیه از آن استفاده شود دچار نوعی عذاب وجدان و عدم‌رضایت از خود شده بود و چون چاره‌ای به‌نظرش نمی‌رسید سرانجام تصمیم گرفت که ثروت خود را وقف دادن جایزه به کسانی کند که در هر سال بزرگ‌ترین خدمت را به بشریت کرده باشند. برای این منظور، وی یک مؤسسه مشترک سوئدی- نروژی را مامور این کار کرد و ضمن وصیتنامه‌ای که در 27‌نوامبر‌1895 در پاریس تنظیم کرد همه اموال و درآمد کارخانه‌های خود (مستقر در 20 کشور) را در اختیار آن مؤسسه قرارداد و طرح اولیه توزیع جوایز را هم تنظیم کرد.

استفاده از دکتر روبوتیک

استفاده از پزشکی روبوتیک از جولای 2007 آغاز شده است و نخستین استفاده‌کننده از آن پزشک آمریکایی «دکتر الکس گانداساس» در چهاردهم جولای این سال بود. طرز کار این دستگاه به این صورت است که با یک اپراتور نزد بیمار- در خانه و هر جای دیگر حتی اتاق بیمارستان- فرستاده می‌شود و مریض را از نظر فشار خون، رنگ زبان، معاینه حلق و سوراخ بینی، چشم و گوش، ضربان قلب و... معاینه می‌کند. دکتر که در فاصله دور (در محلی دیگر) از طریق اینترنت و مانیتور کامپیوتر در جریان معاینه است به روبوت دستور بعدی را می‌دهد و به‌صورت «کنفرانس تلویزیونی» با بیمار گفت و شنود می‌کند و از همان راه دور پس از دریافت پاسخ‌ها و اطلاعات به دست آمده از روبوت، تجویز دارو می‌کند، دستور غذا و مراقبت‌های دیگر به پرستار می‌دهد و وضعیت را به بیمار تفهیم می‌کند.

مشت قدرت‌های جهانی  بر ضد ‌مشت‌زنان چینی

14‌جولای 1900 نیروهای اعزامی قدرت‌های وقت از جمله آمریکا و ژاپن منطقه تیانشان (تی ین تسین) چین را تصرف کردند و خارجیان این منطقه را از محاصره وطن‌دوستان چینی معروف به «مشت‌زنان» که از مداخله بیگانگان در امور میهن‌شان به‌جان آمده و قیام کرده بودند خارج ساختند. این چینیان خشمگین و مصمم از سال‌1898 بپاخاسته، عنوان مشت زنان (مردم بدون اسلحه) برخود گذارده و جنبش خود را که مورد حمایت دوانگر سیشی- ملکه وقت- بود ضد‌استعمار، ضد‌امپریالیسم، ضد‌مداخله و ضد‌سلطه خوانده بودند. آنان با شعار بیرون انداختن سلطه‌گران از چین که وطن آنان را میان خود به مناطق نفوذ قسمت کرده بودند به محاصره مقر خارجیان و ازجمله میسیون‌های مروج مسیحیت دست زده بودند. در پکن، خارجیان در محله سفارتخانه‌ها جمع شده و مشت‌زنان این محله را محاصره کرده بودند. محاصره 55 روز طول کشید.

کد خبر 111479

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز